باگ امنیتی

اندروید بیشترین باگ امنیتی را در بین تمام سیستم عامل‌ها دارد

در سال 2019، اندروید در مقایسه با سایر سیستم عامل‌ها در همه پلتفرم‌ها بیشترین باگ امنیتی را داشت. به عقیده گوگل، دلیل این موضوع متن باز بودن پلتفرم موبایل این شرکت است.

اندروید محبوب‌ترین پلتفرم نرم افزاری دنیا است، پس آسیب‌پذیر بودن سیستم عامل‌های آن بیشتر از بقیه پلتفرم‌ها طبیعی است. هر چه آمار کاربران یک بستر نرم افزاری افزایش پیدا می‌کند، هکرها تمایل بیشتری به منظور تولید بدافزار برای آن پیدا خواهند کرد. این موضوع سبب شده هکرها بیشتر در پی یافتن باگ امنیتی در سیستم عامل‌های اندروید باشند. رخنه امنیت ممکن است به خود سیستم عامل یا اپلیکیشن‌های جانبی نصب شده در آن ارتباط پیدا کند.

بر اساس یک گزارش جدید محققان TheBestVPN، در سال 2019، از نظر تعداد رخنه امنیتی اندروید در صدر قرار گرفت. سال میلادی گذشته 414 باگ از اندروید پیدا شد. با وجود بالا بودن تعداد در مقایسه با بقیه پلتفرم‌ها، وضعیت در کل کاهشی است. فراموش نکنید دو سال قبل‌تر یعنی در سال 2017، تعداد رخنه‌های امنیتی کشف شده از Android برابر 843 مورد بود! تعداد 414 و 843 مربوط به سیستم عامل اندروید محبوب در سال 2019 و 2017 است. روی هم رفته، مجموع رخنه‌های امنیتی یافت شده از پلتفرم موبایل گوگل 2563 مورد گزارش شد.

باگ امنیتی

صدرنشینی اندروید در سال 2019 از نظر تعداد باگ امنیتی

در مجموع، بر اساس تحقیقی که از سال 1999 تا 2019 طی بیست سال صورت گرفت، لینوکس دبیان دارای بیشترین تعداد باگ امنیتی است. بعد از آن اندروید قرار می‌گیرد. به نظر می‌رسد مشکل هر دو، بهره بردن از کرنل لینوکس است، چرا که با اختلاف کم از اندروید، کرنل پلتفرم لینوکس دارای بیشترین میزان باگ گزارش شده است! در سال 2019 اندروید صدرنشین شد. بعد از آن لینوکس دبیان و ویندوز سرور 2016 قرار می‌گیرند.

بر اساس گفته‌های محققان TheBestVPN، به جای خود سیستم عامل‌ها، بیشتر اپلیکیشن‌های آن‌ها مقصر هستند. وجود رخنه امنیتی در برنامه‌های نیازمند دسترسی به فایل‌های سیستمی، خطر را شدیدتر می‌کند. نباید از تاثیر سخت افزار در افزایش یا کاهش امنیت چشم‌پوشی کرد. به عنوان نمونه، مقصر جدیدترین باگ امنیتی کشف شده در میلیون‌ها دستگاه اندرویدی، تراشه‌های ساخت شرکت مدیاتک محسوب می‌شود.

گوگل با هدف از بین بردن همین باگ‌های امنیتی به صورت مداوم و اغلب ماه به ماه پچ امنیتی منتشر می‌کند. به عقیده گوگل، تعداد رخنه‌های امنیتی کشف و سپس رفع شده در سیستم عامل‌های یک پلتفرم، معیاری برای ارزیابی امنیتی آن نیست. ماهیت متن باز بودن اندروید مسبب قرارگیری آن در صدر پلتفرم‌های دارای بیشترین میزان باگ امنیتی شده است.

تنها شرکتی که اندروید توسعه یافته توسط گوگل را به همان شکل استفاده می‌کند، خود گوگل است. هر گوشی‌ساز بعد از دریافت پروژه متن باز جدیدترین سیستم عامل اندروید آن را دست‌کاری کرده و سپس در گوشی‌های هوشمندش به کار می‌برد. میزان تغییر توسط شرکت‌هایی همچون سامسونگ بسیار زیاد و در اندروید سفارشی شرکت‌هایی مثل وان پلاس کم است. به طور واضح دست بردن در سیستم عامل سبب پیدایش یک سری باگ جدید خواهد شد.

به همین دلیل در فهرست منتشر شده توسط TheBestVPN نام آی او اس دیده نمی‌شود. این پلتفرم در انحصار اپل قرار دارد. آی او اس 11، 12 یا هر سیستم عامل دیگری از این پلتفرم در همه گوشی‌های آیفون یکسان است، در حالی که اندروید 9 یا 10، توسط سامسونگ در قالب رابط کاربری OneUI، توسط وان پلاس در قالب رابط کاربری OxygenOS، توسط هواوی در قالب EMUI و توسط شرکت شیائومی به شکل نسخه‌ای از MIUI عرضه می‌شود.

گوگل یک تنه در حال تلاش برای رفع مشکلات امنیتی اندروید است. به عنوان نمونه پچ امنیتی ماه گذشته که توسط این شرکت برای گوشی‌های اندرویدی منتشر شد، 71 رخنه امنیتی را رفع کرد. 48 باگ امنیتی به تراشه‌های اسنپدراگون شرکت کوالکام مربوط می‌شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. چرا اوبونتو سیستم عامل (موبایل) نباشه؟!