جزیره نیووی اولین کشور آسمان تاریک جهان شد!

جزیره نیووی اولین کشور آسمان تاریک جهان شد!

جزیره نیووی (Niue) یک کشور بسیار کوچک در جنوب اقیانوس آرام است که اخیرا به عنوان اولین کشور دنیا با آسمانی تاریک و بکر انتخاب شده است. با وجود پدیده همه‌گیر آلودگی نوری در جهان، کشور نیووی جایگاه خاصی از لحاظ جاذبه طبیعی کسب کرده است.

جزیره نیووی (Niue) کشوری در جنوب اقیانوس آرام بوده که اخیرا به واسطه یک ویژگی منحصر به فرد، جاذبه طبیعی آن بر سر زبان‌ها افتاده است. این جاذبه به پدیده همه‌گیر آلودگی نوری مربوط می‌شود و به تازگی کشور جزیره‌ای نیووی به عنوان اولین مکان آسمان تاریک دنیا معرفی شده است. در بررسی این خبر جالب‌توجه با گجت نیوز همراه باشید.

آسمان تاریک جزیره نیووی

در حالی که نورهای مصنوعی تقریبا تمامی کشورهای دنیا را قادر ساخته‌اند که تاریکی شب را از بین ببرند، پیدا کردن مکانی تاریک و محیطی که به نورهای مصنوعی آلوده نشده باشد، سال به سال سخت‌تر می‌شود. پدیده آلودگی نوری (light pollution) به حدی جدی است که ستاره شناسان برای بررسی آسمان شب و رصد اجرام آسمانی گوناگون، معمولا به مکان‌هایی می‌روند که نورهای مصنوعی زمینی در آن‌ها وجود نداشته باشد، تا از این طریق نوری که از فضای اطراف زمین و از ستاره‌های دوردست می‌رسد، واضح‌تر به نظر بیاید.

در همین رابطه، انجمن بین‌المللی آسمان تاریک (IDA) به تازگی اعلام کرده که کشور نیووی در جنوب اقیانوس آرام، اولین کشور جهان با آسمانی تاریک است. انجمن IDA مدت‌هاست که به صورت مجموعه‌ای غیرانتفاعی، در راستای حفظ و نگهداری از مکان‌هایی که دچار آلودگی نوری نیستند، تلاش می‌کند. خبر منتشر شده در مورد جزیره نیووی و عنوان رسمی که به این کشور اعطا شده هم در رابطه با همین تلاش است.

فلیسیتی بولن (Felicity Bollen)، مسئول بخش گردشگری کشور نیووی اعلام کرده که مردم او عمیقا از توجه موسسه IDA به نیووی خوشحال هستند و افتخار می‌کنند که عنوان اولین کشور آسمان تاریک دنیا به محل زندگی آن‌ها اختصاص داده شده است. بولن می‌گوید که برای کشوری با جمعیت 1600 نفر انتخاب شدن به عنوان مکانی با آسمان تاریک موضوع بسیار مهمی به شمار می‌رود.

جزیره نیووی اولین کشور آسمان تاریک جهان شد!

به صورت کلی مکان‌هایی که مورد توجه انجمن بین‌المللی آسمان تاریک قرار می‌گیرند، از سیاست‌های روشنایی مخصوصی استفاده می‌کنند که به کار گیری نورهای غیرطبیعی در مدت مشخصی از شب را محدود کرده و جلوی ایجاد آلودگی نوری در آسمان شب را می‌گیرند. تاکنون 130 مکان مختلف شامل پارک‌ها، تفریحگاه‌ها و مناطق گوناگون به عنوان محل آسمان تاریک توسط IDA انتخاب شده‌اند، اما این اولین بار است که یک کشور به طور کامل لقب منطقه آسمان تاریک را به خود اختصاص می‌دهد.

پدیده جهانی آلودگی نوری

بحث آلودگی نوری و تلاش‌های انجمن آسمان تاریک شاید در نگاه اول، اقدامات محدود برای مقابله با پدیده‌ای نه چندان مهم به نظر بیاید، اما این نوع آلودگی از مدت‌ها پیش و با صنعتی شدن موضوع تولید نور با استفاده از الکتریسیته، روز به روز بدتر شده است.

تحقیقات زیادی در مورد تاثیرات آلودگی نوری بر گیاهان، حیوانات و سلامت انسان وجود دارد و تازه‌ترین بررسی‌های نشان می‌دهند که در عصر حاضر، یک سوم ساکنان زمین نمی‌توانند کهکشان راه شیری را در آسمان شب ببینند. از طرف دیگر، در سال‌های اخیر استفاده گسترده از تجهیزاتی که در مدار زمین قرار می‌گیرند، باعث شده تا پدیده آلودگی نوری به سطحی جدید برسد و از آنجایی که کشورها و شرکت‌های مختلف در سراسر دنیا به راحتی می‌توانند شیئی نورانی را در مدار گردشی کم ارتفاع زمین قرار دهند، امید به کاهش تاثیرات آلودگی نوری روز به رو کمتر می‌شود.

با این وجود تلاش‌های IDA بیشتر مربوط به بحث اطلاع‌رسانی در مورد آلودگی نوری مربوط می‌شود. در حالی که لقب منطقه آسمان تاریکی که این انجمن به مکان‌هایی مثل جزیره نیووی اختصاص می‌دهد، اعتبار قانونی خاصی ندارد و التزامی ایجاد نمی‌کند، فعالیت این انجمن‌ها به عنوان قدمی مثبت در راستای مقابله با آلودگی نوری مورد احترام است.

البته جالب است بدانیم که انتخاب شدن توسط انجمن بین‌المللی آسمان تاریک به این راحتی‌ها هم نبوده و مناطقی مثل جزیره نیووی باید به تعهدات مخصوصی احترام بگذارند و قوانینی مهمی را برای حفاظت از آسمان شب خود رعایت کنند. دولت کشور جزیره‌ای نیووی هم برای انتخاب شدن به عنوان منطقه آسمان تاریک مدت‌هاست که سیاست‌های خاصی را اتخاذ کرده و از تغییر دادن نور چراغ خیابان‌ها گرفته تا بهبود شرایط تجهیزات نورپردازی خانگی، جدی بودن خود را در این رابطه ثابت کرده است.

یکی از مقامات جزیره نیووی، میسا کالوتیا (Misa Kalutea)، در این رابطه می‌گوید که آسمان کشور او قرن‌هاست که مورد توجه بوده و کسب عنوان منطقه آسمان تاریک نشان می‌دهد که مردم کشور نیووی مسئولیت مهمی در حفظ این اسمان در مقابل آلودگی نوری دارند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*