درمان کامل ایدز

درمان کامل ایدز در یک فرد بیمار برای دومین مرتبه در تاریخ رخ داد!

برای دومین مرتبه از زمان ظهور ویروس اچ آی وی (HIV) درمان کامل ایدز گزارش شد. یک مرد انگلستانی موفق شده بیماری ایدز را شکست بدهد!

فردی ساکن شهر لندن، دومین نفری است که از ویروس اچ آی وی رهایی یافته و بیماری ایدز را شکست داده است. متاسفانه اچ آی وی در زمره مرگبارترین ویروسها قرار گرفته و در عین حال درمان ندارد. مدت زمان مشخصی برای مرگ بعد از آلوده شدن به این ویروس وجود ندارد، به طوری که برخی افراد سال‌ها با آن زندگی می‌کنند. اما در نهایت، ضعیف و ضعیف‌تر شدن سیستم دفاعی بدن، انسان را از پا در می‌آورد. البته در موارد کاملا استثنایی، فقط در دو نفر در طول تاریخ، درمان کامل ایدز گزارش شده است!

یک سال پیش، گزارشی درباره بهبود پیدا کردن یک مرد انگلستانی بعد از ابتلا به ایدز منتشر شد. با توجه به تردید دانشمندان، درمان کامل وی در حد یک فرضیه باقی مانده و هرگز با اطمینان تایید نشد. اکنون 30 ماه از زمان عاری شدن بدن این فرد از ویروس اچ آی وی می‌گذرد، بدون این که نیازی به استفاده از داروهای ضدویروس داشته باشد. پیشتر، این فرد با نام «بیمار انگلستانی» شناخته می‌شد، اما چند روز پیش هویت خود را فاش کرد. این فرد انگلستانی خوش شانس آدام کستیلجو (Adam Castillejo) نام داشته و 40 سال سن دارد. برای نخستین مرتبه، ابتلای وی به ایدز در سال 2003 مشخص شد.

روش درمان کامل ایدز

سال گذشته، دانشمندان اعلام کردند موفق به درمان کامل ایدز در آدام کستیلجو (Adam Castillejo) شده‌ و از 18 ماه قبل، اثری از ویروس در بدن وی نیست. این اتفاق بعد از پیوند مغز استخوان بیمار رخ داد. در زمان ارائه این گزارش، 18 ماه از زمان عاری شدن بیمار انگلستانی از ویروس اچ آی وی می‌گذشت. با توجه به تردید دانشمندان درباره قطعی بودن درمان وی، روز به روز ایمان به موفقیت‌آمیز بودن روش جدید درمان آدام کستیلجو از طریق پیوند مغز استخوان بیشتر شد. اکنون و بعد از گذشت 30 ماه، بدون رویت ویروس اچ آی وی در بدن این بیمار، دانشمندان از درمان کامل ایدز برای دومین مرتبه در تاریخ صحبت می‌کنند.

استاد میکروبیولوژی بالینی در دانشگاه کمبریج انگلستان، راویندرا کومار گاپتا (Ravindra Kumar Gupta) به عنوان مدیر گروه تحقیقاتی روی بیمار انگلستانی گفت به نظر می‌رسد برای دومین مرتبه، یک بیمار موفق یک شکست دادن کامل بیماری ایدز شده است.

اولین فردی که درمان کامل ایدز وی گزارش شد، تیموثی براون (Timothy Brown) بود که پیش از فاش شدن هویتش، با نام «بیمار برلینی» شناخته می‌شد. جالب است بدانید این فرد نیز به روشی مشابه و از طریق پیوند مغز استخوان در سال 2007 درمان شد. بازگشت بیماری هنوز در وی گزارش نشده و نزدیک به 13 سال از درمان این فرد آلمانی می‌گذرد. محققان دانشگاه کمبریج انگلستان امیدوارند درمان آقای آدام کستیلجو نیز شبیه به این مرد آلمانی قطعی بوده باشد. با گذشت زمان، این اطمینان بیشتر و بیشتر خواهد شد، هر چند اکنون نیز بعد از گذشت سی ماه، آن‌ها با اطمینان از درمان کامل ایدز صحبت می‌کنند.

در درمان هر دو بیمار از سلولهای بنیادی استفاده شد. این سلولهای بنیادی از فردی با ژن بسیار کمیاب که دارای مقاومت بالایی در برابر ویروس اچ آی وی است، دریافت شد. نکته اینجاست که تکنیک پیوند مغز استخوان مورد استفاده در درمان دو بیمار انگلستانی و‌ آلمانی به عنوان یک روش درمان استاندارد شناخته نشده و برای همه بیماران ایدز جوابگو نیست، چرا که ریسک این نوع پیوند بسیار بالا است.

جالب است بدانید پیوند مغز استخوان در تیموثی براون و آدام کستیلجو با هدف بهبود سرطان آن‌ها صورت گرفت، اما در نهایت رهایی یافتن از ایدز را نیز در پی داشت.

در گزارش جدید محققان دانشگاه کمبریج اعلام شد بدن دام کستیلجو عاری از عفونت ویروسی فعال است، هر چند بقایای DNA اچ آی وی در برخی سلول‌های بدن وی باقی مانده است. با این حال، پروفسور راویندرا کومار گاپتا عقیده دارد این باقیمانده‌ها در حکم فسیل بوده و احتمال اجازه به ویروس برای شروع مجدد تولید مثل بسیار پایین است. این بقایای DNA اچ آی وی در سلول‌های بدن آقای تیموثی براون نیز پیدا شد، اما با گذشت سیزده سال، وی هنوز نشانه‌ای از آغاز مجدد تولید مثل ویروس اچ آی وی در بدنش بروز نداده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. متاسفانه یا خوشبختانه هرکس که در معرض این شرایط قرار گرفته می‌تونه تا هفتاد و سه ساعت اولیه خودشو قطعی نجات بده و فقط و فقط باید به بیمارستان ها مراجعه و از دکتر بخواین که آزمایش ایدز رو انجام بدن ، به هر دلیلی اگر این زمان طلایی از بین بره فقط باید صبور باشید و ظرف مدت یک ماه و نیم و سه ماه آزمایش رو تکرار کنه و اگر ظرف مدت سه ماه جواب منفی باشه قطعی خواهد بود ،