بیماری کووید 19

مقایسه آماری بیماری کووید 19 با چند بیماری واگیردار دیگر

بیماری کووید 19 در کنار سایر بیماری های واگیردار باعث شد تا بسیاری از افراد جان خود را از دست دهند، از این رو قصد داریم این بیماری‌ها را طبق اطلاعات سازمان جهانی بهداشت مقایسه کنیم.

بیماری کویید 19 که از ویروس کرونا ناشی شده است تا به امروز خود را به اکثر کشورها رسانده است و طبق آمار بیشترین آمار مبتلایان و قربانیان کروناویروس به کشورهای چین، ایتالیا و ایران تعلق دارد. هم‌اکنون بسیاری از کشورها در وضعیت قرمز قرار دارند و اکثر افراد نیز با ماندن در خانه‌های خود به قطع زنجیره شیوع این ویروس کمک می‌کنند.

بیماری کووید 19

بیماری کویید 19 یک بیماری به شدت واگیردار بوده و ظرف مدت کوتاهی توانسته است وضعیت بسیاری از کشورها را به حالت قرمز درآورد. البته مسئولان حوزه بهداشت چینی مدعی شدند توانستند روند ابتلا به ویروس کرونا را به صفر برسانند، اما وضعیت بسیاری از کشورها همچنان در حالت قرمز قرار دارد. طبق آخرین آماری که در زمان نوشتن این مقاله منتشر شده، ویروس کرونا در 124 کشور شیوع پیدا کرده و با ابتلای 125 هزار نفر حدود 5 هزار نفر را به کام مرگ کشانده است. با توجه به این که بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، این ویروس به مرحله همه‌گیری جهانی رسیده است، قصد داریم بیماری کویید 19 را با هفت بیماری واگیردار دیگر مقایسه کنیم.

آنفلوانزای فصلی/ آنفلوانزا

  • موارد ابتلای سالیانه به آنفلوآنزا: بین 3 تا 5 میلیون نفر
  • تعداد تلفات سالیانه: بین 290 هزار تا 650 هزار نفر

بسیاری از افراد بیماری کویید 19 را مشابه با آنفلوانزای فصلی می‌دانند، اما این موضوع را متخصصان قویا تکذیب کردند. البته برخی از علائم این دو بیماری مثل گلودرد، تب و درد عضلانی شبیه به یکدیگر است، اما میزان شیوع کرونا ویوس به مراتب بیشتر از آنفلوانزای فصلی است. طبق پیش‌بینی کارشناسان، هر فرد مبتلا به بیماری کویید 19 می‌تواند 2 تا 3 نفر دیگر را نیز به این بیماری مبتلا کند. این در حالی است که میزان واگیردار بودن آنفلوانزای فصلی به صورت میانگین حدود 1.3 فرد جدید است.

علاوه بر میزان شیوع این دو بیماری، میزان مرگ و میر آنها نیز متفاوت است. بر اساس گزارش پایگاه ساینس آلرت، میزان مرگ و میر بیماری کویید 19 حدود 3.5 درصد است، اما میزان مرگ و میر بیماری آنفلوآنزای فصلی فقط 0.1 درصد است. از طرفی تاکنون برای بیماری کویید 19 واکسنی ساخته نشده است و آمار دقیقی از میزان مرگ و میر و میزان ابتلا آن در دست نیست.

سارس

  • کل موارد گزارش شده سارس: 8 هزار و 98 نفر
  • شمار تلفات: 774 نفر

در خانواده ویروس کرونا، سارس یکی از اعضای برجسته محسوب می‌شود که برخی آن را یک رقیب جدی برای کووید 19 می‌دانند. برخی از کارشناسان بیماری سارس را به عنوان یک سندرم حاد تنفسی نیز می‌شناسند که برای نخستین بار در نوامبر سال 2002 در استان گوانگدونگ واقع در جنوب چین کشف شد. سارس که موجب بیماری ویروس تنفسی می‌شود، در نهایت در ژوئیه سال 2003 به صورت کامل کنترل شد، اما پیش از آن توانسته بود خود را به 26 کشور آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، اروپا و آسیب برساند. البته جامعه بهداشت جهانی توانست تجربه‌های زیادی از بیماری سارس کسب کند و از آن برای کنترل و درمان کویید 19 نیز بهره بگیرد، اما ویروس کرونای جدید در سال جاری آسیب‌های زیادی را به همراه داشت.

بیماری سارس با ابتلای 8 هزار و 98 نفر حدود 774 نفر از مردم را به کام مرگ کشاند. بر اساس اعلام مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها، از سال 2004 تا به امروز هیچ مورد جدیدی از سارس به ثبت نرسیده است. البته سارس حدود 10 درصد از مبتلایان را به کام مرگ کشاند و میزان کشندگی آن از کویید 19 بسیار بیشتر است، اما افراد بسیار کمتری در طول درمان آلوده شدند و تعداد مبتلایان افراد به این ویروس بسیار بیشتر است.

مرس (MERS)

  • کل موارد گزارش شده مرس: 2 هزار و 494 نفر
  • شمار تلفات: 585 نفر

مرس نیز یکی دیگر از اعضای خانواده ویروس کرونا محسوب می‌شود که آن را به عنوان سندروم تنفسی خاورمیانه می‌شناسند. این ویروس برای نخستین بار در سال 2012 در عربستان سعودی شناسایی شد و در مدت کوتاهی به 27 کشور در اروپا، آسیا، آفریقا و آمریکای شمالی شیوع پیدا کرد. همانند فرضیه‌ای که بسیاری از محققان خفاش‌ها را منشا ویروس کرونا می‌دانند، در آن زمان نیز عنوان شد ویروس مرس از خفاش‌ها به شترها و از شترها به انسان‌ها منتقل شده است.

به طور کلی ویروس مرس 2 هزار و 494 نفر را مبتلا و باعث مرگ 585 نفر شد. این ویروس اکثرا به دلیل تماس نزدیک چهره به چهره میان انسان‌ها منتقل می‌شود. میزان مرگ و میر بیماری مرس حدود 34 درصد برآورد شد که از کویید 19 بسیار بیشتر است، اما میزان ابتلای آن از کروناویروس جدید به مراتب کمتر بود.

 اچ آی وی/ایدز

  • افراد مبتلا به ایدز تا پایان سال 2018: بین 32.7 میلیون تا 44 میلیون نفر
  • شمار تلفات تا سال 2019: بین 570 هزار تا 1.1 میلیون نفر

بیماری ایدز که از ویروس اچ آی وی ناشی می‌شود نیز یکی دیگر از بیماری های واگیردار خطرناک است. این ویروس نخستین بار سال 1960 شناسایی شده است که تا به امروز نیز همچنان ادامه دارد. این بیماری در دهه 1980 میلادی به اوج خود رسیده بود و از سال 1960 تا سال 2020 حدود 39 میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند.

در حال حاضر 37 میلیون نفر از سراسر جهان به این ویروس مبتلا هستند و میزان شیوع آن از سال 1997 تا به امروز حدود 40 درصد کاهش پیدا کرده است؛ چراکه با وجود ساخت داروهای ضد ویروسی، میزان امید به زندگی مبتلایان نیز افزایش یافت. همچنین امروزه حدود 68 درصد از موارد جهانی ایدز در کشورهای جنوب صحرای آفریقا شناسایی می‌شود که دلیل اصلی آن شرایط بد اقتصادی و عدم آموزشی جنسی در این منطقه است.

ابولا (Ebola)

  • آمار ابتلا آگوست 2018  تا نوامبر 2019: 3 هزار و 296 نفر
  • مرگ و میر آگوست 2018 تا نوامبر 2019: 2 هزار و 196 نفر

بیماری ابولا توسط هوا منتقل نمی‌شود و موقعی این بیماری از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا می‌کند که شخصی با مایعات و مخاط بدن فرد آلود در تماس مستقیم قرار بگیرد. این ویروس برای نخستین بار در سال 1976 و در نزدیکی رودخانه ابولا واقع در جمهوری دموکراتیک کنگو شناسایی شد. منشا این ویروس را نیز برخی از دانشمندان به خفاش‌ها مربوط می‌دانند. طبق آمار اعلام شده توسط سازمان بهداشت جهانی، ابولا بین سال‌های 2014 تا 2016 باعث شد تا حدود 11 هزار و 325 به آن مبتلا شوند و از این بین حدود 50 درصد جان خود را از دست دهند.

مننژیت

  • موارد ابتلای سالیانه: تقریبا 1.5 میلیون نفر
  • تعداد تلفات سالیانه: تقریبا 170 هزار نفر

مننژیت به دلیل التهاب مننژ (شامه) به وجود می‌آید که باعث پوشاندن مغز و نخاع می‌شود. دلیل شکل‌گیری این بیماری عفونی به قارچ‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌هایی نیز مربوط می‌شود. برخی از کارشناسان هم اعلام کردند پس از این که به سر ضربه وارد می‌شود و بیمار تحت عمل جراحی مغز قرار می‌گیرد یا به سرطان مبتلا می‌شود، احتمال ابتلا به بیماری مننژیت در آن فرد افزایش پیدا خواهد کرد. بیماری مننژیت باعث خواهد شد فرد به علایمی شبیه آنفلوآنزا نظیر استفراغ، حالت تهوع، افزایش حساسیت به نور و حالت روانی گیج‌کننده دچار شود.

مالاریا

  • موارد ابتلا تا سال 2018: 228 میلیون نفر
  • آمار تلفات تا سال 2018: 405 هزار نفر

یک نوع انگل باعث ایجاد مالاریا می‌شود و پشه‌ها آن را انتقال می‌دهند. از علائم اولیه آن می‌توان به تب، لرز و مواردی چون آنفلوآنزا اشاره که در زمان کوتاهی به عوارض جدی تبدیل می‌شوند. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، آفریقا در میزان مبتلایان به مالاریا سهم بسیار زیادی دارد.