در صورت ابتلا یکی از اعضای خانواده به بیماری کرونا چه کار کنیم؟

در صورت ابتلا یکی از اعضای خانواده به بیماری کرونا چه کار کنیم؟

با وجود شرایط اخیر در جهان، متاسفانه احتمال ابتلا به بیماری کرونا یا همان کووید 19 در یکی از اعضای خانواده ما و یا خود ما وجود دارد؛ در ادامه اقدامات لازم به منظور آماده شدن برای چنین وضعیتی را بررسی می‌کنیم.

ابتلا به بیماری کرونا از طریق راه‌های ساده‌ای مانند ارتباط نزدیک با افراد آلوده و یا تماس صورت پس از لمس کردن سطوحی که ذرات ویروس کرونا بر روی آن‌ها وجود دارند، رخ می‌دهد. با پاندمی شدن بیماری کووید 19 تقریبا تمامی کشورهای جهان به حالت تعطیل یا نیمه تعطیل درآمده‌اند و چنین اتفاقی باعث شده تا اطلاعات مفیدی به منظور آماده شدن برای شرایط مختلف به اشتراک گذاشته شود. در همین رابطه، قصد داریم تا اقدامات مربوط به وضعیتی که یکی از ساکنان منزل ما به ویروس کرونا آلوده شده‌ را بررسی کنیم. با گجت نیوز همراه باشید.

جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا

با وجود تعطیلی مدارس، مسابقات ورزشی، دانشگاه‌ها و بسیاری از گردهمایی‌ها، اکثر ما مجبوریم تا کل روز را در فضای بسته منزل خود با سایر اعضای خانواده و یا هم‌خانه‌ها سپری کنیم. در چنین شرایطی اگر خود ما و یا یکی از ساکنان منزل به بیماری کرونا دچار شده باشیم، بهترین اقدامات ممکن برای جلوگیری از آلودگی سایرین چه می‌توانند باشند؟

ایده فاصله گرفتن اجتماعی برای محدود کردن ارتباطات افراد و کاهش شانس قرار گرفتن در معرض آلودگی مطرح شده، اما وقتی که تنها زندگی نکنیم و در منزل ما چندین نفر دیگر هم ساکن باشند، ارتباطات فیزیکی ما با بقیه کاملا قطع نشده است؛ همچنین، اگر یکی از همخانه‌های ما مسن باشد و یا با کسی زندگی کنیم که وضعیت سیستم ایمنی و سلامتی مناسبی نداشته باشد، خود ما می‌توانیم به عنوان یک عامل انتقال بیماری جان چنین افرادی را به خطر بیندازیم.

به همین دلیل توصیه می‌شود که همانند کارکنان مراکز بهداشتی، اصول ایمنی را به هنگام ارتباط با افراد در معرض خطر رعایت کنیم و علاوه بر دور گرفتن از آن‌ها، قبل از لمس کردن این اعضای خانواده دست‌های خود را به صورت صحیح با آب و صابون بشوییم.

اعضای مسن و بیمار خانواده باید تا حد امکان فاصله 1.5 متری را از سایر ساکنان منزل رعایت کنند و کارهایی مثل تهیه مواد غذایی یا دارو که مستلزم بیرون رفتن هستند را به دیگران واگذار کنند. البته یکی از مهم‌ترین نکات موجود در دوران استرس‌زا و ناراحت کننده پاندمی کرونا، استفاده از دنیای مجازی برای حفظ ارتباط عاطفی و احساسی با سایر آشنایان و بستگان بوده که می‌تواند امید ما برای شکست بیماری کووید 19 را بالا ببرد.

توصیه‌هایی برای بیماران احتمالی

قبل از تعطیلی مدارس و گردهمایی‌های گوناگون اجتماعی، بسیاری از ما شانس ابتلا به بیماری کرونا را داشتیم و وقتی احتمال آلودگی یکی از اعضای منزل ما وجود داشت، با قرنطینه خانگی، این فرد از ورود به اجتماع منع می‌شد. از طرف دیگر، مدتی پیش تایید شد که احتمال بروز نکردن نشانه‌های کووید 19 در افراد مبتلا وجود دارد و صرف اینکه کسی دچار تب، یا تنگی نفس نشده، دلیل نمی‌شود که او ناقل ویروس کرونا جدید نباشد.

در صورت ابتلا یکی از اعضای خانواده به بیماری کرونا چه کار کنیم؟

با این تفاسیر، وقتی یکی از ساکنان منزل ما با افراد آلوده در ارتباط بوده و احتمال حضور ویروس در بدن او وجود دارد، چگونه می‌توان سایر ساکنان را از خطر احتمالی ابتلا به بیماری کرونا دور نگه داشت؟ در حالی نیازی به انجام اقدامات ویژه برای سایر اعضا وجود ندارد، توصیه‌های زیر در چنین شرایطی برای فردی که احتمال آلودگی در او وجود دارد، مطرح شده‌اند:

  • از سایر ساکنان منزل فاصله گرفته و اگر امکان سکونت در اتاقی مجزا وجود ندارد، بیشتر از 1.5 متر به دیگران نزدیک نشوید.
  • اصول بهداشتی را بیشتر از گذشته رعایت کرده و دست‌های خود را مرتب و حداقل به مدت 20 ثانیه بشویید.
  • از ابزار غذاخوری مشترک استفاده نکرده و به وسایلی که تمامی ساکنان منزل از آن‌ها استفاده می‌کنند، نزدیک نشوید.
  • سطوحی مثل تلفن‌های همراه، کلید و پریز برق، دسته‌های بازی، سطوح موجود در سرویس بهداشتی، دستگیره درها و کنترل وسایل الکترونیکی را به صورت مرتب تمیز کنید.
  • در مورد به کار گیری مواد پاک کننده شیمیایی در محیط‌های بسته احتیاط به خرج دهید و در نظر داشته باشید که استفاده بیش از حد از این مواد، باعث سوزش چشم‌ها، مشکلات تنفسی و گرفتگی گلو می‌شود.

اگر پس از گذشت 14 روز هیچ علامتی مثل تب، سرفه خشک، خستگی و حالت تهوع در فرد بروز نکرد، دیگر نیازی به ادامه قرنطینه خانگی نیست.

زندگی در کنار یک بیمار کووید 19

اگر یکی از ساکنان خانه به بیماری کرونا مبتلا شده باشد، خود فرد و سایر اعضا باید نکات زیر را رعایت کنند:

  • در صورت امکان اتاق سکونت فرد بیمار از مابقی اعضا جدا شود.
  • تنها یکی از ساکنان منزل با فرد بیمار سر و کار داشته باشد تا احتمال قرارگیری سایرین در خطر ابتلا به بیماری کرونا از بین برود.
  • تمامی ساکنان باید مرتب دست‌های خود را با آب و صابون بشویند و پرستار شخص بیمار هم باید بیشتر از بقیه و پس از هرگونه تماس مستقیم با بیمار دست‌های خود را کامل بشوید.
  • بیمار باید به هنگام عطسه و سرفه جلوی دهان و بینی خود را با دستمال بپوشاند تا از ورود ذرات تنفسی آلوده به هوا جلوگیری شود. دستمال مورد نظر باید دور انداخته شود.
  • همانند توصیه‌های قبلی، نباید ابزار غذاخوری و وسایل مشترک دیگری بین بیمار و سایر افراد وجود داشته باشد.
  • در صورت امکان، پنجره‌های محل نگهداری بیمار به صورت مرتب باز شوند تا هوا در این مکان جریان داشته باشد.

تا زمان برطرف نشدن بیماری این توصیه‌ها باید رعایت شوند؛ از آنجایی که اطلاعات و داده‌های علمی دقیقی در رابطه با این چنین شرایطی وجود ندارند، توصیه می‌شود که حداقل سه روز پس از توقف علائم و بهبود سلامتی، وضعیت زندگی فرد مبتلا به حالت عادی بازگردد. قبل از شکستن قرنطینه باید حداقل 7 روز از زمان ظاهر شدن علائم گذشته باشد.

در صورت ابتلا یکی از اعضای خانواده به بیماری کرونا چه کار کنیم؟

اما اگر فضای منزل به گونه‌ای نباشد که بتوان یک اتاق مجزا را به بیمار ساکن منزل اختصاص داد، چه باید کرد؟

رعایت نکات بهداشتی و شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون نیازمند وجود امکانات خاصی نیست، اما در چنین شرایطی باید شخص مبتلا حداقل 1.5 متر از تمامی ساکنان منزل فاصله بگیرد و دائما ماسک بپوشد تا از انتقال ذرات تنفسی آلوده به دیگران جلوگیری شود. اگر هم امکان تهیه ماسک وجود ندارد، گزینه آخر پوشاندن دهان و بینی فرد مبتلا با استفاده از پارچه و یا شال تمیزی است که گسترش ذرات تنفسی را به حداقل می‌رساند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. تا میشه و امکان اش هست باید داخل خونه بمونیم و اگه مبتلا شدیم ام داخل خونه قرنطینه بمونیم
    راه دیکه ای نداره بیمارستان ها به اندازه کافی شلوغ هستن

  2. ان شالله که این بیماری وارد هیچ خونه و زندگی نشه

  3. بهترین حالتش اینه که تو اتاق مجزا قرار داده باشن چون ویروس کرونا از رگ گردن هم بشون نزدیک تره