16 گیگ رم

16 گیگ رم سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا به چه دردی می‌خورد؟

سامسونگ در آخرین پرچمدار خود 16 گیگ رم تعبیه کرده که شاید در نگاه بسیاری از افراد زیاده روی محسوب شده و ضروری نباشد.

سامسونگ با معرفی خانواده گلکسی اس 20 در 11 فوریه 2020، اولین گوشی هوشمند دنیا با 16 گیگ رم را معرفی کرد و توانست عنوان اولین گوشی با این مقدار رم و همچنین تنها گوشی با 16 گیگ رم تا به امروز را همچنان برای سامسوگ گلکسی اس 20 اولترا حفظ کند.

16 گیگ رم

گلکسی اس 20 اولترا با صرف نظر از تمامی مشخصات هیجان انگیزش همچون دوربین‌ها (با دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی و زوم 100 برابری)، بلندگوهای AKG، باتری 5 هزار میلی‌آمپر ساعتی و یا نمایشگر 120 هرتزی Dynamic AMOLED 2X، روی تراشه 7 نانومتری خود 16 گیگ رم LPDDR5 دارد که بیشترین مقدار و همچنین سریع‌ترین رم روی یک گوشی هوشمند است.

اما شاید 16 گیگ رم برای یک گوشی را زیاده روی قلمداد کنید. جالب است که 16 گیگ رم برابر با مقدار حافظه موقت (رم) مورد نیاز برای اجرای بازی‌های روز کامپیوتری با وضوح فول اچ و بالاترین جزئیات است.

16 گیگ رم

در واقع سامسونگ با پرچمدار خود عملا به دنیای کامپیوترهای حرفه‌ای ورود کرد و حتی اولترابوک‌ها را پشت سر گذاشت. گرچه عده‌ای این بلند پروازی سامسونگ را غیرضروری دانسته و معتقدند به این مقدار رم برای یک گوشی نیاز نیست.

در همین ابتدا باید گفت اگر کاربر برای نیاز روزانه به گوشی نگاه کند، حتی 12 گیگ رم نیز برای آن زیاد است. اما کاربر با کاربر فرق دارد و هر شخص انتظار خاصی از گوشی خود داشته و کاربری منحصر به فرد خود را دارد.

16 گیگ رم

رم موبایل همچون کامپیوتر قابل ارتقا نیست و هنگامی که یک گوشی پرچمدار گران قیمت خریداری می‌شود،‌ کاربر معمولا تا چند سال از آن استفاده می‌کند. دقت داشته باشید که سامسونگ در اولین نسل از پرچمداران اندرویدی خود، یعنی سامسونگ گلکسی اس (I9000) تنها از 512 مگابایت رم استفاده کرد، مقداری که امروزه دیگر در نظر هم گرفته نمی‌شود.

هنگامی که گوشی روشن می‌شود، مقداری از رم در اختیار برنامه‌های پایه همچون سیستم عامل، پردازنده گرافیکی و دیگر استفاده‌های بنیادین گوشی همچون بخش ارتباطی آن قرار می‌گیرد. برای مثال هنگامی که یک گوشی با 6 گیگ رم را روشن می‌کنید، پس از بالا آمدن شما 2.75 الی 3 گیگابایت رم در اختیار دارید که برای استفاده روزانه کافی است؛ و یا هنگامی که یک گوشی با 8 گیگابایت رم را روشن می‌کنید، حدود 4.5 گیگابایت حافظه رم آزاد برای اجرای برنامه‌های دیگر در دست دارید.

16 گیگ رم

یک ماژول رم ساخت کمپانی اس کا هاینیکس کره جنوبی که دومین سازنده بزرگ تراشه حافظه و چهارمین سازنده بزرگ تراشه در دنیاست

و اما هنگامی که یک برنامه اجرا می‌شود، ضمن پیشروی رم بیشتری طلب می‌کند. توجه داشته باشید که بالا بودن مقدار رم سبب اجرای بهتر برنامه نمی‌شود، بلکه فضای بیشتری در اختیار برنامه‌ها قرار داده و امکان اجرای همزمان چندین برنامه را میسر می‌سازد.

شما حتی هنگامی که از برنامه استفاده نکنید، اما آن را نبسته و در پس زمینه فعال باشد، همچنان به همان میزان که هنگام فعالیت رم اشغال می‌کند، در پس زمینه نیز می‌تواند حافظه موقت را اشغال می‌کند. حتی اگر برنامه الگوریتم بهینه‌ای داشته و رم کمی اشغال کند و یا به حالت هایبرنت (خواب) رود، همچنان مقداری رم را برای حفظ اطلاعاتش در اختیار خود نگه می‌دارد.

16 گیگ رم

البته اگر سنگین‌ترین بازی‌های گوگل پلی را نیز روی گوشی خود نصب کنید، همچنان یک گوشی با رم 8 گیگابایت نیاز شما را پاسخ می‌دهد. اما اگر اهل بازی و برنامه‌های سنگین نیستید، حتی گوشی‌هایی با رم 4 و 6 گیگ نیز کافی هستند. از یاد نبرید که برنامه‌های محبوب بسیاری همچون فیـسـبوک، تـویـتـر و اینستاگرام مقدار قابل توجهی رم اشغال می‌کنند و همواره در پس زمینه فعال هستند.

یک حسن داشتن 16 گیگ رم این است که برای اجرای برنامه‌های جدید، نیازی به بستن برنامه‌های پیشین نیست و می‌توان برنامه‌ها را در پس زمینه سنجاق (پین) کرد تا پیوسته در حافظه موقت باز باشند. بدین ترتیب برنامه‌ها به صورت آنی در دسترس هستند و دیگر نیازی نیست برای اجرای آن‌ها انتظار بکشید. البته از سوی دیگر تاخیر 1.1 ثانیه‌ای برای بازشدن مجدد اینستاگرام واقعا کار مشکلی نیست.

16 گیگ رم

در این شرایط برای اجرای برنامه جدید دیگر نیازی نیست تا پردازنده و کرنل برنامه‌های فعلی را متوقف تا فضا برای برنامه‌های جدید خالی شود و برنامه‌های پیشین نیز همچنان باز می‌مانند. امروزه حتی سریع‌ترین پردازنده‌ها نیز زمانی بسیار اندک برای بازکردن مجدد برنامه نیاز دارند، اما اگر برنامه مورد نظر در پس زمینه سنجاق شده و در رم باشد، به محض لمس فعال شد و نیازی به بالا آمدن دوباره نیست.

با 16 گیگ رم شما می‌توانید تعداد زیادی برنامه را در پس زمینه فعال نگه دارید که بعضی اوقات می‌تواند برنامه‌های سنگین، مانند یک بازی با 10 گیگ حافظه موقت،‌ برنامه‌های پیام رسان و شبکه اجتماعی و… باشد و در عین حال با دوربین 108 مگاپیکسلی خود نیز به عکس برداری بپردازید و عکس را ویرایش کنید. با 16 گیگابایت رم شما می‌توانید تمام برنامه‌های روزانه خود را بالا نگه دارید و همچنان مقدار زیادی حافظه برای کارهای دیگر داشته باشید.

16 گیگ رم

مسئله دیگر که داشتن 16 گیگ رم برای گلکسی اس 20 اولترا را توجیه می‌کند، قابلیت Samsung DeX است که تجربه دسکتاپ در محیط اندرویدی و قابلیت‌های بسیاری همچون اجرای مجازی سیستم عامل ویندوز 10 را برای کاربر فراهم می‌آورد. کاربر در این حالت می‌تواند چندین برنامه سنگین را در آن واحد اجرا و ترسی از کمبود حافظه موقت نداشته باشد.

برخی برنامه‌ها مانند بازی‌های فوق سنگین و یا برنامه‌های ویرایشگر عکس و پردازش تصویر نیز رم بالایی طلب می‌کنند و 16 گیگ رم می‌تواند ضمن سرویس دهی به این برنامه‌ها، نیاز برنامه‌های دیگر را نیز به خوبی تامین کند. در واقع سامسونگ با تعبیه 16 گیگابایت رم در این گوشی، دست آن را برای اجرای برنامه را تماما باز گذاشت و مشکلی از بابت کمبود حافظه موقت برای گوشی رخ نخواهد داد.

16 گیگ رم

خانواده اس 20 همچنین اولین گوشی‌های معرفی شده در دنیا هستند که رم LPDDR5 دارند. این رم‌ها توسط خود سامسونگ، که بزرگترین سازنده حافظه در دنیاست، تولید ‌می‌شوند. این حافظه‌ها نسبت به رم‌های LPDDR4X، که در دیگر گوشی‌ها استفاده می‌شود، 1.5 برابر سریع‌تر هستند،‌ ضمن اینکه مصرف برقشان در مقایسه با نسل پیشین 20 تا 45 درصد کمتر است.

ویژگی دیگری که رم‌های LPDDR5 دارند، قابلیت تغییر دینامیک ولتاژ مصرفی برای مصرف کمتر و بهینه با توجه به بار کاری دستگاه است. قابلیت‌های خواب عمیق، WriteX و DQ Copy از دیگر خصیصه‌‌های رم LPDDR5 هستند.

16 گیگ رم

سامسونگ خانواده گلکسی اس 20 را با حافظه‌های گوناگون و پیکربندی‌های 8 گیگ رم با 128 گیگ حافظه تا 16 گیگ رم و 512 گیگابایت حافظه داخلی عرضه کرده تا پاسخگوی نیاز همه کاربران باشند. همانطور که گفته شد رم این گوشی‌ها همگی LPDDR5 است که در ترکیب با حافظه‌های داخلی نوع UFS 3.0 سرعت بسیار بالایی به کاربر ارائه می‌دهند.

در حال حاضر کمپانی‌های چینی شیائومی، وان پلاس، ریل‌می،‌ اوپو، زدتی‌ائی، نوبیا و ویوو، کمپانی تایوانی ایسوس و کمپانی ژاپنی شارپ گوشی‌های با حداکثر 12 گیگابایت رم (بیشتر از نوع LPDDR4X هستند) ساخته‌اند که حرفی برای گفتن مقابل 16 گیگابایت رم LPDDR5 ندارد. البته 12 گیگابایت رم نیز بسیار زیاد محسوب می‌شود و 16 گیگ رم در اصل برای نهایت کاربری موبایل و تجربه دسکتاپ است و تاثیری روی سرعت گوشی ندارد.

16 گیگ رم

+HUAWEI P40 Pro

همچنین برای مقایسه بد نیست بدانید هواوی که البته امروزه جایگاه خود را به شیائومی واگذار و به رتبه چهارم در بین بزرگترین سازندگان گوشی هوشمند در دنیا تنزل یافت، در قدرتمندترین گوشی پرچمدار خود، یعنی هواوی پی 40 پرو پلاس که به تازگی در 7 فروردین 99 (26 مارچ 2020) رونمایی شد، تنها 8 گیگابایت رم LPDDR4X تعبیه کرده که مشابه رم پرچمداران سال 2018 است.

در پایان باید گفت گلکسی اس 20 اولترا تنها در نسخه پایه با پیکربندی 12 گیگ رم و 128 گیگ حافظه وارد کشورمان شده و به دلیل قیمت بسیار بالایش، حتی در آینده نیز نسخه 16 گیگابایتی آن وارد نخواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

9 دیدگاه

  1. واقعاً به کار نمیاد این میزان رم،گوشی من رم۴ و اسنپ ۸۴۵داره و هربازی رو بگید من با بالاترین گرافیک بدون لگ روش اجرا کردم
    حدود ۴۰تا برنامه هم روی گوشی نصب دارم
    به نظرم دیگه پیشرفت گوشی های موبایل شده عدد،درصورتی که برندها دارن با نرم افزار تغییرات رو ایجاد میکنن و یه مرور و با آپدیت گوشی های قدیمی رو کند و ضعیف میکنن تا مدل های جدید رو با ارقام گول زننده بفروشن
    اینم یه نوع سیاسته دیگه

  2. خیلی خوب میشد اگه اون مقایسه ای که برای گوشی ایفون ۶ و ۱۱ رو انجام دادین عین همون رو برای گوشی سامسونگ یعنی پرچم دار اش با گوشی پنج سال پیش اش رو انجام بدین
    خیلی ممنون

  3. فقط نسخه اسنپش خوبه گوشی اس 20الترا که وارد ایران میشن متاسفانه پردازنده اگزینوس داره که بدرد نخوره

  4. چه فایده امتیاز باتریش 87شده گوشی که باتری خوبی نداشته باشه مفتش هم گرونه

  5. من حافظه گوشیم 16 گیگه با شما کجای کارین

  6. سامسونگ اس بیست اولترا واقعا عالیه
    تو تست مقاومت هم پوز آیفون 11پرو مکس و خوابوند زمین

  7. یه میانرده سه تا چهارمیلیونی تمام نیاز های شما رو برطرف میکند.نیازی نیست ده بیست سی چهل میلیون بدید گوشی .مگه گنج قارون داشته باشید

    • حتی گوشی های پایین رده ۱۳۰ دلاری هم، مناسب هستش و قیمتشون یه ۲ میلیون هم نمی رسه

      جالبه اگر این گوشی سامسونگ اس ۲۰ رو کسی بخره ۳۵ میلیون، ۲ سال دیگه حتی با وجود افت شدید ریال، ۱۵ میلیون نمی تونه بفروشش

      در هر صورت سامسونگ نه تو پایین رده و نه حتی میان رده، در مقابل نوکیا حرفی واسه گفتن نداره

      با سپاس

  8. بابا این گوشی خیلی گرونه 35 میلیون برا گوشی که دو سال آپدیت میگیره؟؟؟!!!!!