ونتیلاتور

ساخت ونتیلاتور یا دستگاه تنفس مصنوعی در کمپانی های خودروسازی و نظامی

در پی شیوع ویروس کووید-19، کمپانی‌های نظامی و خودروسازی همچون جنرال موتورز و لاکهید مارتین به ساخت ونتیلاتور (Ventilator) یا دستگاه تنفس مصنوعی برای بیماران روی آوردند.

شیوع ویروس کووید-19 که ابتدا از ووهان چین آغاز و در نهایت تمام دنیا در بر گرفت، روزانه بر شمار قربانیانش افزوده می‌شود. کمبود تجهیزات درمانی و بیمارستانی در تمامی نقاط دنیا دیده می‌شود و کمپانی‌های مختلفی مشغول ساخت این محصولات هستند. ونتیلاتور که یکی از مهم‌ترین تجهیزات بیمارستانی برای کمک به بیماران برای تنفس به شمار می‌رود نیز از جمله اقلامی محسوب می‌شود که به شدت ضروری و همچنین کم تعداد است.

در حال حاضر در آمارهای رسمی، ایالات متحده آمریکا بیشترین شمار مبتلایان را دارد. کمبود تجهیزات بیمارستانی در مقایسه با شمار مبتلایان که به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد، آقای دونالد ترامپ، رییس جمهور این کشور را بر آن داشت تا با صدور فرمان «تولید در شرایط جنگی»، توان صنعتی آمریکا را صرف تولید تجهیزات بیمارستانی و بهداشتی همچون ونتیلاتور و ماسک کند.

ونتیلاتور

این قانون در زمان جنگ کره به تصویب رسید و به موجب آن کمپانی‌های غیردولتی بایستی از فرمان کاخ سفید برای تولید اقلام مورد نیاز پیروی کنند. در اقدام اخیر نیز آقای ترامپ، کمپانی آمریکایی جنرال موتورز را وادار به تولید ونتیلاتور (Ventilator) یا دستگاه تنفس مصنوعی و ماسک در کارخانه‌هایش واقع در ایالت‌های میشیگان و ایندیانا کرد.

ترامپ ضمن انتقاد از جنرال موتورز بابت چانه زنی برای کسب امتیاز و وقت تلف کردن به جای دست به کار شدن سریع برای تولید اقلام مورد نیاز، با صدور فرمان مذکور، الویت و فوریت تولید این غول خودروسازی را به تجیهزات بیمارستانی اختصاص داد.

طی این فرمان جنرال موتورز برای تولید وسایل بیمارستانی با کمپانی آمریکایی Ventec Life Systems که در زمینه تولید تجهیزات درمانی فعال است، همکاری نموده خط تولید کارخانه ایندیانا را به تولید دستگاه کمک تنفسی اختصاص می‌دهد تا ماهانه ده هزار دستگاه تنفس مصنوعی (و حتی بیشتر) تولید شود. همچنین خط تولید جنرال موتورز در کارخانه میشگیان به تولید ماسک اختصاص می‌یابد که از هفته جاری کار خود را با توان تولید صد هزار ماسک در روز آغاز می‌کند.

ونتیلاتور

فورد F-105

البته علاوه بر جنرال موتورز، فورد نیز برای تولید ماسک‌های برقی دارای موتور و ونتیلاتور به زیرشاخه ساخت تجهیزات درمانی کمپانی آمریکایی جنرال الکتریک و کمپانی تولید محصولات درمانی آمریکایی 3M نیز کمک می‌کند. فورد همچنان اعلام کرد فن‌های خنک کننده صندلی‌های وانت فورد F-105، فیلترهای هپا و باتری‌های قابل حمل را به برای تولید محصولات پزشکی ضروری به 3M می‌دهد.

از سوی دیگر کمپانی تسلا نیز خودجوش به این جنبش پیوست و ضمن ارسال بیش از هزار دستگاه تنفس مصنوعی برای کالیفرنیا و چند صد عدد برای نیویورک، از ادامه تولید و ارسال صدها دستگاه دیگر خبر داد. این کمپانی همچنین 50 هزار ماسک N95 به دانشگاه پزشکی واشنگتن اهدا کرد.

شعبه آمریکایی تویوتا نیز دست به کار شده و تجهیزات پزشکی همچون محافظ صورت تولید می‌کند. ضمن اینکه اعلام کرد به مشتریان خود کمک و مدت زمان پرداخت هزینه قراردادهای فروش و خدمات مشتریانش را افزایش می‌دهد تا خریداران بابت پرداخت هزینه‌ها نگرانی نداشته باشند.

دیگر کمپانی‌های آمریکایی نیز وارد جبهه مبارزه با کووید-19 شدند. اپل ضمن اهدای 10 میلیون ماسک، یک برنامه برای نشان دادن اطلاعات افراد مبتلا به این بیماری منتشر کرد. گوگل نیز میلیون‌ها ماسک تولید و اهدا می‌کند. فیسبوک نیز چندین هزار ماسک بین مردم سراسر کشور پخش کرد.

ونتیلاتور

جنگنده چندمنظوره پنهانکار و رادارگریز نسل 5 آمریکایی F-35 Lightning II ساخت لاکهید مارتین؛ این هواپیما عمود پرواز است

و اما کرونا پای کمپانی‌های دفاعی و نظامی که تجهیزات مرگ آور تولید می‌کنند را به ساخت تجهیزات پزشکی و درمانی باز کرد! کمپانی هوافضا، دفاعی،‌ امنیتی لاکهید مارتین که بزرگترین سازنده جنگ افزار در دنیا محسوب می‌شود نیز ضمن اهدای 10 میلیون دلار برای مبارزه با کرونا و البته تاکید بر کمک رسانی به سربازان بازنشسته و خانواده‌های نظامی، از در اختیار گذاری دانش فنی، توان تولید و ناوگان لجستیکی هوایی و زمینی خود برای کمک به مهار بیماری خبر داد. این کمپانی همچنین با پرینتر سه بعدی نازلی تولید کرد که امکان استفاده همزمان از یک دستگاه تنفس مصنوعی برای 4 بیمار را فراهم می‌کند.

خارج از آمریکا نیز کمپانی‌های غیر پزشکی مشغول تولید شده تا نیاز بیماران را تامین کنند؛ برای مثال در برزیل کمپانی هوافضا و دفاعی امبرائر به ساخت ونیتلاتور و فیلترهای هوا روی آورد.

در انگلیس نیز کمپانی هوافضا و خودروسازی GKN و شعبه انگلیسی کمپانی هوافضا و دفاعی ایرباس با همکاری یکدیگر ونتیلاتور تولید می‌کنند. کمپانی هوافضا و دفاعی انگلیسی Meggitt، شعبه انگلیسی کمپانی هوافضا،‌ امنیتی و دفاعی Thales،‌ کمپانی مهندسی Renishaw،‌ کمپانی خودروسازی مک لارن و همچنین شعبه انگلیسی نیسان نیز به فراخوان دولت بریتانیا پاسخ داده و تجهیزات پزشکی همچون ونتیلاتور تولید می‌کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. اصل اش ام همینه باید توی موافق بحرانی به کشور خدمت کنن و نزارن مردم تنها باشن

  2. این بیماری به ریه ها حمله میکنه و اونا رو از کار میندازه و بدن نیاز به اکسیژن داره
    نبود این دستکاه یا تعدا محدود اش توی بخش اثرهای ای سی یو باعث میشه اون درمان مطلوب ارایه نشه
    خالا که این دستکاه رو دارن میسازن یا بهتر بگم دارن تولید اش رو بیشتر میکنن خیلی خوب میشه و اتفاق های روشنی در انتظار ماست