این هوش مصنوعی سیگنال های مغز انسان را با دقت 97 درصد می‌خواند!

هوش مصنوعی سیگنال های مغز انسان را با دقت 97 درصد می‌خواند!

سیگنال های مغز انسان با سیستم هوش مصنوعی جدیدی که توسط دانشمندان ابداع شده، با کارایی و دقتی شگفت انگیزی ترجمه می‌شوند و به نظر می‌رسد که یک قدم به خواندن ذهن انسان نزدیک‌تر شده‌ایم!

سیگنال های مغز انسان تا پیش از این با دقتی فوق‌العاده محدود و توسط دستگاه‌ها و سیستم‌های فوق‌العاده پیشرفته ترجمه می‌شدند، اما اخیرا نوعی هوش مصنوعی (AI) ابداع شده که امکان خواندن ذهن و رمزگشایی پیام‌های تولید شده توسط مرکز سیستم عصبی بدن ما را با دقتی بی‌سابقه فراهم می‌کند. با ما همراه باشید.

خواندن سیگنال های مغز انسان

با وجود دستیارهای مجازی ساخت کمپانی‌هایی مثل گوگل و آمازون، تکنولوژی مدرن این امکان را به ما داده تا از طریق صحبت کردن و دستورهای صوتی کارهایی را انجام دهیم که در چند سال پیش غیرممکن بودند. این دستیارهای مجازی کلمات ما را رمزگشایی می‌کنند و با دقتی شگفت‌انگیز، آن چیزی که می‌خواهیم را به ما می‌دهند.

با این وجود، دانشمندان حوزه هوش مصنوعی در تلاش هستند تا این چنین رمزگشایی‌هایی از رفتارهای انسانی را به سطحی جدید ببرند و این بار، کاری کنند که بدون صحبت کردن و تنها با استفاده از سیگنال‌های مغزی بتوانیم ماشین‌ها و تکنولوژی‌های اطراف را به کارهای دلخواه وادار کنیم.

در سال‌های اخیر محققان AI در تلاش برای تبدیل سیگنال های مغز انسان به متن، پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته‌اند، اما سیستم‌های ابداع شده توسط آن‌ها دقت چندانی نداشته است. با این وجود برای افزایش این دقت، گروهی از محققان دانشگاهی در کالیفرنیا به سرپرستی یک جراح مغز با نام ادوارد چنگ (Edward Chang) مدت‌ها پیش دست به کار شدند.

چنگ و همکارانش سعی کردند تا با استفاده از روشی جدید، سیگنال‌های الکتریکی ایجاد شده در هنگام فعالیت‌های مغزی را رمزگشایی کنند. این سیگنال‌ها توسط ایمپلنت‌های موجود در مغز بیماران صرع ثبت شده بودند و علاوه بر آزمایش‌هایی که بر روی وضعیت این بیماران انجام می‌شد، دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا یک پروژه فرعی را در جریان تست‌های مربوط به ایمپلنت مغزی بیماران انجام دادند.

این بیماران در جریان تحقیقات باید چندین جمله را با صدای بلند خوانده و تکرار می‌کردند تا ایمپلنت‌های موجود، فعالیت‌های مغزی آن‌ها را ثبت کنند. در مرحله بعدی اطلاعات مورد نظر به یک شبکه عصبی هوش مصنوعی داده شد تا الگوهای موجود در این فعالیت‌ها بر اساس صداهای ضبط شده، با فاکتورهایی از قبیل حرکت دهان و همچنین تلفظ حروف صدادار و حروف بی‌صدا مطابقت داده شود.

سپس یادگیری ماشینی انجام شده به کمک یک شبکه عصبی دیگر آمد تا این بار، هوش مصنوعی تنها بر اساس فعالیت‌ها و سیگنال‌های مغزی پیش‌بینی کند که هر شخص چه کلماتی را استفاده کرده است. در نهایت دانشمندان گزارش کردند که سیستم هوش مصنوعی مورد نظر می‌تواند فعالیت مغزی مختص هر فرد را تا دقت 97 درصد به کلمات تبدیل کند و تنها در 3 درصد از موارد مرتکب اشتباه شود. چنین دقتی در حوزه علم هوش مصنوعی بی‌سابقه است.

این هوش مصنوعی سیگنال های مغز انسان را با دقت 97 درصد می‌خواند!

در مواردی که سیستم AI دچار اشتباه می‌شد، جمله‌ای که سیستم به عنوان ترجمه سیگنال های مغز انسان ارائه می‌کرد تفاوت زیادی با آن چیزی داشت که توسط یک انسان در شرایط نشنیدن درست کلمات رخ می‌دهد. در برخی موارد هم جمله هوش مصنوعی 180 درجه با آن چیزی که گفته شده بود، تفاوت داشت. البته این مشکل به احتمال قوی مربوط به کمبود داده‌هایی است که توسط تیم چنگ جمع‌آوری شده و انتظار می‌رود که با گسترده‌تر کردن اطلاعات اولیه، چنین مشکلاتی به وجود نیایند.

سیستم‌هایی که در حال حاضر، در فرآیندی معکوس کلمات انسان را به متن تبدیل می‌کنند چیزی در حدود 5 درصد خطا دارند و اینکه خطای AI تیم چنگ تنها 3 درصد است، نشان دهنده پیشرفت چشم‌گیر تحقیقات حوزه هوش مصنوعی و همچنین، کارایی بالای سیستم‌هایی بوده که در حوزه ترجمه فعالیت‌های مغزی کار می‌کنند.

همان‌طور که انتظار می‌رود، دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در آینده به تحقیقات خود ادامه خواهند داد و انتظار می‌رود که در بهترین حالت، سیستم مورد نظر امکان صحبت کردن را برای کسانی که از لحاظ گفتاری دچار مشکل هستند، فراهم کند. تحقیق این دانشمندان در ژورنال “Nature Neuroscience” منتشر شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. داره کم کم ترسناک میشه

  2. با دقت ۹۷ درصد ؟؟
    یه دفه بگو 3 درصد مغز داره دیگه …

  3. اصلا حس خوب به پیشرفت هوش مصنوعی ندارم