خروج از چین

خروج از چین آغاز شد؛ کمپانی‌های ژاپنی و آمریکایی پیش قدم شدند!

بر اساس اطلاعات و اخبار موجود، به نظر می‌رسد تصمیم کمپانی‌های ژاپنی و آمریکایی برای خروج از چین قطعی است.

حدود سه دهه است که کمپانی‌های گوناگون در سراسر دنیا و به ویژه آمریکا، خطوط تولید خود را در چین احداث و از نیروی کار پر تعداد و ارزان قیمت پرجمعیت‌ترین کشور دنیا بهره برده و البته در موارد پرشماری عملا برده داری نوین صنعتی می‌کنند. اما اخیرا گزارش‌هایی از تصمیم کمپانی‌های آمریکایی و ژاپنی مبنی بر خروج از چین منتشر شده است.

خروج از چین

با قدرت گرفتن ترامپ و آغاز جنگ تجاری بین قدرت‌های اقتصادی اول و دوم دنیا، رییس جمهور آمریکا همواره خواهان خروج کمپانی‌های این کشور همچون اپل از چین است و به آن‌ها فشار می‌آورد. فشارها و البته امتیازهای پیشنهادی ترامپ تا حدودی این کمپانی‌ها را به سوی خروج از چین سوق داد تا اینکه ویروس کووید-19 آمد و این پروسه را تکمیل کرد.

جنگ تجاری سبب شد پارامتر تعرفه‌های تجاری که سبب افزایش قیمت محصولات و کاهش سود می‌شد، مقابل فاکتور نیروی کار ارزان قیمت چین قرار بگیرد. و اما با شیوع کووید-19، فاکتور سوم نیز وارد معادلات شد که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و نکات بسیار مهمی را برجسته کرد.

خروج از چین

در طی این سال‌ها نیروی کار در چین دیگر به ارزانی سابق نبود و این کشور همواره دستمزد کارگران را افزایش می‌داد که پیش بینی می‌شود این روند سرعت بیشتری به خود گیرد. ضمن اینکه هزینه سوخت و حمل نقل نیز پیوسته رو به افزایش است و انتقال کالا از چین به آمریکا دیگر به خوش قیمتی گذشته نیست؛ پس تولید در یک سر دنیا و فروش در سر دیگر همچون سابق قابل توجیه نیست. از سوی دیگر طی سال‌های اخیر نوسان ارز چین نیز پیش‌بینی میزان درامد را سخت کرده است.

در سال 2020 جنگ تجاری به نظر متوقف شده بود که کووید-19 تاج گذاری کرد. این ویروس راه خود را از شهر ووهان در استان هوبی به تمام کشورها باز و همچون دیگر محصولات چینی، به تمام دنیا صادر شد.

خروج از چین

شیوع ویروس کرونا عملا اقتصاد غرب را تعطیل و یک کابوس در زمینه روابط عمومی برای چین پدید آورد. علاوه بر این، به دلیل بسته شدن کارخانه‌ها در چین، کمپانی‌ها در ماه فوریه تا اوایل مارچ قادر به تولید و عرضه محصول نبودند که این امر سبب توقف تجارت در آمریکا شد. کمی بعد به محض بازگشایی مجدد کارخانه‌ها در چین، کووید-19 که پیشتر اقتصاد آمریکا را هدف گرفت، اینبار به خاک ایالات متحده حمله و به سرعت در این کشور پخش شد.

بنا بر گزارش کمپانی Kearney که در زمینه مشاور مدیریت و تولید در سراسر دنیا فعالیت دارد، براورد کامل ضربه‌ای که همه گیری (پاندمی) کووید-19 احتمالا بر جامعه و اقتصاد وارد می‌کند همچنان مشخص نیست. اما هرچه که نتیجه آن باشد، بعید است وضعیت تجاری چین به دوران پیش از همه گیری بازگردد.

خروج از چین

به گفته Kearney کمپانی ناچارند تا به طور جدی و عمیق‌تری درباره استراتژی منابع و تمام زنجیره‌های تامین خود بازنگری کنند. همچنین معتقد است شمار این کمپانی‌ها با سرعت زیاد افزایش خواهد یافت و خطوط تولید خود را از چین خارج و در کشورهای دیگر پخش می‌کنند.

بدین ترتیب دیگر تنها روی چین اتکا نخواهند داشت و در مواقعی همچون شیوع کرونا، تولید و توزیعشان مانند شرایط فعلی متاثر نمی‌شود. البته این امر به منزله خروج کامل از چین نیست. بلکه به معنی توزیع ریسک با انتقال بخشی از خطوط تولید به خاک خود و البته کشورهای دیگر است.

خروج از چین

یکی از این کشورها ویتنام است. با توجه به گزارش Kearney، در طول سال‌های اخیر کمپانی‌های آمریکایی مهاجرت بیشتری به ویتنام داشته و در طول سال‌های ریاست جمهوری ترامپ، سهم واردات آمریکا از چین کاهش یافته است. این آمار مربوط به کمپانی‌های آمریکایی است که محصولات خود را خارج از آمریکا تولید و وارد بازار خود می‌کنند. ویتنام موفق شد تا 46 درصد از 31 میلیارد دلار واردات به آمریکا که پیشتر از چین صورت می‌گرفت و امروزه از مبداهای دیگر انجام می‌شود را جذب کند.

مکزیک نیز کشور دیگری است که می‌تواند بهشت کمپانی‌های آمریکایی و راهکاری برای خروج از چین باشد. در طی این سال‌ها واردات آمریکا از مکزیک و صرفه اقتصادی آن افزایش یافته است. در گذشته به ازای هر دلار واردات آمریکا از کشورهای آسیایی در مقایسه با مکزیک، 37 سنت (37 درصد) سود بیشتری بدست می‌آمد. اما توافقنامه تجارت آزاد بین آمریکا،‌ کانادا و مکزیک، موسوم به USMCA، این رویه را تغییر داد. این تفاهم نامه که توسط ترامپ مطرح و جایگزین نفتا شد، کاملا مورد پسند سه کشور است.

خروج از چین

تولید محصولات در مکزیک صرفه اقتصادی زیادی دارد که ناشی از پایین بودن دستمزد در مکزیک و همچنین توافق تجارت آزاد بدون تعرفه است. همچنین سبب ایجاد شغل برای مکزیکی‌ها شده و از مهاجرت غیرقانونی آن‌ها به ایالات متحده آمریکا که از معضلات جدی این کشور است جلوگیری می‌شود. از سوی دیگر به دلیل داشتن مرز زمینی گسترده و به لطف برخورداری از بزرگراه‌های متعدد و خطوط راه آهن،‌ واردات از مکزیک بسیار آسان‌تر و کم هزینه‌تر است.

بدین ترتیب کمپانی‌ها می‌توانند تنها چند ساعت پس از خروج محصول از کارخانه، آن را وارد آمریکا کنند و محصول به سرعت به فروش می‌رسد. در حالی که انتقال کالا از چین به آمریکا به صورت هوایی 12 ساعت و از راه دریایی که بیشترین بخش صادرات را شامل می‌شود نیز 30 تا 40 روز زمان خواهد برد. به لطف فاصله و اختلاف زمانی کمتر، مدیریت خطوط تولید کارخانه‌ و نظارت بر آن‌ها در مکزیک نیز آسان تر از کنترل آن در چین است.

خروج از چین

و اما مورد بسیار مهم دیگر، عدم دستیابی چینی‌ها به فناوری‌های آمریکایی است. کمپانی‌های این کشور پیشرو در صنعت بوده و بیش از هر کشوری فناوری‌های نوین را معرفی می‌کنند. تولید محصولات در چین، به این کشور امکان دستیابی به فناوری آمریکایی‌ها را می‌داد. چین از راه‌های گوناگونی همچون سرقت اطلاعات و یا وادار کردن کمپانی‌های خارجی برای به اشتراک گذاری فناوری در قالب شروط تولید محصول در چین، به این فناوری‌ها و حتی فرمول داروها دست می‌یافت.

در حالی که در مکزیک چنین خبری نیست و قوانین مالکیت فکری این کشور پیرو مفاد USMCA است که امنیت خاطر بسیاری برای کمپانی از بابت در امان ماندن اسرار و دانش فنی آن فراهم می‌آورد و می‌داند در صورت تخطی از آن، متخلف شدیدا مجازات می‌شود. البته خود مکزیک از نظر فناوری مانند چین نیست و حتی در صورت داشتن فناوری آمریکایی‌ها، نمی‌تواند حتی در سطحی نزدیک به چین ضربه بزند.

خروج از چین

این عوامل و صد البته USMCA، سبب می‌شوند تا برای کمپانی‌های آمریکایی که قصد خروج از چین را دارند اما نمی‌خواهند به خاک اصلی ایالت متحده آمریکا بازگردند،‌ مکزیک مقصدی بسیار بهتری در قیاس با چین باشد و شمار بسیاری از آن‌ها در حال انتقال کارخانه‌های خود به مکزیک هستند.

البته تنها کمپانی‌های آمریکایی نیستند که چنین تصمیمی گرفته‌اند. ژاپنی‌ها نیز به فکر خروج از چین هستند دولت این کشور یک بسته تحریکی به ارزش 2 میلیارد دلار برای تشویق کمپانی‌هایش به منظور خروج از چین و بازگردادندن خطوط تولیداشان به ژاپن اختصاص داده که رقمی بی سابقه است. همچنین یک بسته 220 میلیون دلاری نیز برای دیگر کمپانی‌های ژاپنی که خطوط تولید خود را به خارج از چین با مقصد کشوری دیگر منتقل کنند در نظر گرفته شد. این تصمیمات در پی شیوع بیماری کرونا به تصویب رسیدند.

خروج از چین

طبق آمار و اطلاعات موجود، ژاپن بیش از هر کشور صنعتی دیگری قطعات مختلف و محصولات نیمه کامل به چین صادر می‌کند و چین با استفاده از قطعات تولیدی ژاپن محصول تولید یا آن‌هایی که نیمه آماده هستند را کامل می‌کند. با این حال پس از شیوع کرونا ویروس، 37 درصد از بین بیش از 2600 کمپانی ژاپنی دیگر محصولات خود را به کشورهایی جز چین می‌فرستند.

چنین حرکتی با جشن روابط دوستانه دو کشور مصادف شد. قرار بود اوایل ماه میلادی جاری، رییس جمهور چین وارد ژاپن شود که به دلیل گسترش ویروس کووید-19 این سفر لغو و همچنان تاریخ جایگزینی اعلام نشده است. همچنین مشخص نیست این اقدام ژاپن چه تاثیری بر تلاش‌های چند ساله آبه شینزو که در راستای بهبود روابط با چین صورت گرفت خواهد گذاشت.

خروج از چین

در شرایط عادی، چین بزرگترین شریک تجاری ژاپن است؛‌ اما این روزها که جهان با بیماری مبارزه می‌کند و کارخانه‌ها تعطیل هستند،‌ واردات ژاپن از چین تقریبا به نصف رسیده که سبب شده تولید کنندگان ژاپنی با کمبود اجزا ضروری مواجه شوند.

چنین شرایطی سبب شد تا‌ ژاپنی‌ها به منظور کاهش وابستگی به چین، خروج از این کشور را در راستای کار قرار دهند. به موجب طرح دولت این کشور، قرار است کالاهای اساسی در خاک ژاپن ساخته و خط تولید دیگر محصولات نیز به کشورها مختلف جنوب شرقی آسیا به ویژه ویتنام و تایلند منتقل شوند؛ برای مثال پاناسونیک یکی از کمپانی‌هایی است که مشغول خروج از چین است و تویوتا نیز قصد دارد خط  تولید بخشی از محصولات خود (همچون روکش صندلی خودرو) که در چین ساخته می‌شدند را به ژاپن و تایلند منتقل کند. اقتصاد دانان معتقدند بسته تحریکی دولت ژاپن انگیزه بالایی برای کمپانی‌ها ایجاد می‌کند. ضمن اینکه حتی پیش از اختصاص بودجه نیز بسیاری از آن‌ها قصد خروج از چین را داشتند؛ سونی یکی از این کمپانی‌‌هاست.

خروج از چین

کمپانی‌های دیگری همچون شارپ، کیوسرا، آسیکس (رقیب ژاپنی نایکی) فوجیتسو، ریکو و نینتندو نیز بخشی از خط تولید خود را به تایلند، تایوان و ویتنام منتقل کردند. پاناسونیک حتی بخشی از تولیدات خود را همچون آمریکا به مکزیک برد.

کمپانی‌های کوچک و متوسطی که تصمیم به بازگرداندن کارخانه‌های خود به ژاپن دارند نیز در فکر بروزرسانی خط تولید خود و استفاده گسترده از ربات‌ها و سیستم‌های مکانیزه هستند تا با این روش جای خالی نیروی کار ارزان چین را پر کنند. بدین ترتیب هزینه تولید حتی از زمانی که کالا در چین تولید می‌شد نیز پایین‌تر می‌آید.

خروج از چین

نیسان شیلفی

البته آنان همچنین معتقدند که کمپانی‌های خودروساز ژاپنی که برای عرضه محصولات در بازار چین کارخانه احداث کرده‌اند، همچنان برای تامین نیاز بازار چین در آن کشور باقی خواهند ماند. در حال حاضر فولکس واگن پرفروش ترین برند خودرو در چین است. پس از آن نیز دو برند ژاپنی هوندا و تویوتا در جایگاه دوم و سوم قرار دارند. نیسان نیز پنجمین برند پرفروش در چین است و البته دومین خودروی پرفروش بازار چین در سال 2019 نیسان شیلفی بود. مزدا و میتسوبیشی نیز فروش بالایی در این کشور دارند.

خروج از چین

البته خروج از چین تنها محدود به کمپانی‌های آمریکایی و ژاپنی نیست. کمپانی‌های کره جنوبی همچون کیا، هیوندای، ال جی و غول اصلی این کشور یعنی سامسونگ نیز به دلایل سیاسی، استراتژیک، اقتصادی و جنگ تجاری در حال خروج از چین بودند و بیماری کووید-19 و اثرات آن نیز می‌تواند سبب تشویق و تسریع این فرایند شود. کمپانی‌های دیگری همچون اس کی هاینیکس نیز بخش زیادی از خطوط تولید خود را از چین خارج کردند. در حال حاضر کره‌ جنوبی بزرگترین سرمایه گذار خارجی در ویتنام است و چهار هزار کمپانی کره‌ای در این کشور فعالیت دارند. جالب است بدانید یک چهارم از کل صادرات ویتنام متعلق به سامسونگ است. این کمپانی در هند نیز فعالیت زیادی داشته و شمار زیادی از خطوط تولید خود از از چین به هند منتقل کرده است. این غول کره‌ای همچنین در سال 2018 بزرگترین کارخانه ساخت گوشی هوشمند دنیا را در هند و با حضور نخست وزیر وقت این کشور مستعد راه اندازی کرد.

تایوانی‌ها نیز همچون متحدان در قضیه خروج از چین جدی و در حال بازگشت به خانه هستند که این امر سبب ارتقا وضعیت اقتصادی کشورشان می‌شود. خروج تایوانی‌ها از چین تا میانه‌های 2019 سبب از دست رفتن بیش از سه میلیون شغل شده بود و با ادامه مهاجرت، این رقم افزایش می‌یابد. در حال حاضر حداقل 10 درصد از کل صادارت چین سهم تولید کمپانی‌های تایوانی در این کشور است.

خروج از چین

بد نیست بدانید کمپانی تایوانی فاکسکان (بزرگترین کمپانی تایوانی)، بیشتر از هر کمپانی خصوصی دیگری در چین شغل ایجاد کرده و یکی از بزرگترین صادرکنندگان از چین محسوب می‌شود. این کمپانی همچنین چندین بار موفق شد بزرگترین صادرکننده از چین باشد و در سال 2002 به عنوان بزرگترین تولید کننده محصول در چین شناخته شد. این کمپانی همچنین مالک کمپانی ژاپنی شارپ است.

فاکسکان بزرگترین و اصلی‌ترین تولید کننده گوشی‌های اپل، شیائومی و هواوی محسوب می‌شود. ناگفته نماند برخلاف سامسونگ که خود گوشی تولید می‌کند، اپل، شیائومی و هواوی تولید گوشی‌های خود را به کمپانی‌های دیگر واگذار می‌کنند. دو کمپانی تایوانی فاکسکان و پگاترون و پس از آن‌ها فلکس بزرگترین سازنده محصولات الکترونیکی و گوشی برای دیگر کمپانی‌ها هستند که همگی چندین کارخانه در چین دارند. البته این کمپانی‌ها نیز پس از جنگ تجاری بخشی از کارخانه‌های خود را چین خارج و به هند و اندونزی منتقل کردند. شیووع ویروی کووید-19 نیز سبب شد تا این کمپانی‌ها برای خارج کردن بخش بیشتری از خطوط تولید خود به خارج از چین مصمم‌تر شوند.

خروج از چین

فاکسکان بزرگترین سازنده محصولات الکترونیکی برای کمپانی‌های دیگر همچون اپل، اینتل،‌ مایکروسافت، گوگل، هواوی، شیائومی، سونی، توشیبا و… در دنیا است و بزرگترین صادر کننده محصولات الکترونیکی از چین محسوب می‌شود. البته این کمپانی بر حضور در چین تاکید داشته و از منابع نیروی انسانی چین نهایت بهره را می‌برد. پیشتر گزارش‌هایی از شرایط کاری به شدت طاقت فرسا یا اصطلاحا برده داری نوین در کارخانه‌های فاکسکان در چین منتشر شده بود.

و اما نظر شما چیست؟ شما فکر می‌کنید مسائل سیاسی و استراتژیک و اخیرا بیماری کرونا چه تاثیری بر خروج کمپانی‌ها از چین دارد؟ حتما نظر خود را با ما در میان بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

21 دیدگاه

  1. واقعا دم چین گرم عالی عمل میکنه و اقتصاد اش خیلی خوب قویه و خیال مردم خود اش راحته

  2. دمت جیز گجت نیوز این کار عالی میشه کیفیت بالاتر میره ولی متاسفانه قیمت هم بالا میره. ولی البته به شرطی که بگیم چین نمیسازه خود کشوراشون میسازن که شایعست.
    احتمالا دنبال کشور جایگزین میشن مثل هند یا ویتنام یا اندونزی.

  3. جناب محمد جواد تلویزیون ساخت امریکا خواستی بدونی اسمش VIZIOهست رتبه 8فروش 2019هست
    در ضمن سونی تو سال 2019رتبه 3فروش جهان داره پس لطفا به برندی رتبه 3فروش جهان داره نگو فروش نداره!!
    سامسونگ و ال جی به ترتیب اول و دوم هستن
    عزت زیاد

  4. اسپانسرش سونی هست!!!
    احتمالا سونی با برندهای چینی که با تقلب و کپی برداری به اسم و رسمی رسیدن اشتباه گرفتی
    برو تاریخچه مسابقات کینگ تلویزیون مطالعه کن دلیلش فقط و فقط به خاطر مافوق طبیعی بودن رنگهای و دقت کنتراست رنگهایی که سونی در نمایشگر تلویزیون هاش به کار برده به خاطر همین مرجع تمام تلویزیون های جهان سونی هست
    فروش سونی تا حدی هست که سایت های خارجی تلویزیون سری Z900را ناموجود اعلام کردن برو نظرات سایت های فروشنده بخون بعد بگو سام خوبه یا سونی

  5. دوستان از من نصیحت به هیچ وجه جنس بنجل گوشی های شیافومی و حبابی نخرید انر و هانر هم بی خیال شین چون
    این گوشی سازان چینی فقط اعداد و ارقام جذاب با قطعات سخت افزاری جذاب و خوبی دارن ولی کیفیت ساخت و نحوه چیدمان قطعات و مهندسی سوار کردن قطعات پایینی دارن و حتی جنس بدنه از مواد بازیافتی هست نمونه اش شیافومی می 10هست که جنس شیشه بدنه اش از مواد بازیافتی هست
    کافیه تو گوگل سرچ کنید

  6. با این حساب به دولت چین حسابی فشار وارد میشه ولی یه نکته میمونه اونم اینه که نمیتونن زیر ساخت ها رو که از بین ببرن یا خارج کنن اون زیر بنا و ساختار اون کار خونه که باقی میمونه فقط فناوری اش خارج میشه
    پس هر جور حساب کنی دولت چین از این به ظاهر مصیبت استفاده میکنه و حسابی پیشرفت میکنه

  7. پس از این به بعد شاهد شکوفایی بیش از پیش برندهای با اصالت ژاپنی و امریکایی خواهیم بود
    تو زمینه صنعت موبایل و خودروسازی و تلویزیون و لوازم برقی با درج
    MADE IN JAPAN&MADE IN USA
    خواهیم بود
    #NOT MADE IN CHINA

  8. عالیه به این میگن یک خبر خوب و فوق العاده مسرت بخش

  9. بايد اين دولت كثيف جنايتكار چين نابود بشه پى پى خورهاى نجس با تمام جنس هاى بنجل بى كيفيت شون دنيا رو هم به گند كشيدن!

    مردم ايران لطفا از خريد برندهاى چينى دست بكشيد!

    بخصوص برندهاى هواوى ، شيائومى ، آنر، و…. اگر واقعا ايرانى هستيد آريايى هستيد خواهشا نخريد جنس بنجل چينى رو تا به اقصاد چين ضربه سنگينى وارد بشه قطعا كشورها ديگر هم بزودى اين حركت رو انجام ميدن,,!

    درود بر آمريكا و ژاپن دست مريزاد دمتون گرم.

    • داداش اریایی یه اشتباه بزرگ توی زندگی در مورد چین داری،یعنی ذهنیت غلط داری !!!
      تو میگی،
      شیاعومی
      هواوی
      انر و …
      اولا تو کیفیت اینا هیچ شکی نیست همه اگاهن ، دیگه گذشت اون زمون برند بازی کنیم ،
      الان کیفیت و امکانات مهمه و همچنین قیمت ، روی یک کالا بنویسه made in usa و japan !”
      اره اپل 30 میلیون بدم توانایی یک میان رده شیاعومی رو بهمون پس بده !
      الان یک عدد خفاش یک قظاوت کلی رو به همراه داره!
      مورد بعدی تفکر غلط شما ها (اگه فنی بودی واقعا )
      یک دستگاه موبایل هواوی و شیاعومی رو در نظر بگیر
      یکم فکر کنی متوجه میش اصالت همشون در اصل ژاپنی امریکایی هستن ، اکثر ریز چیپا ی لوازمات درونی یا تایوانی هستن که در تایوان همه کارکنانش امریکایی هستن ! یا ژاپنی ،یا کره ایی
      !
      من موندم شما ها چه طور قول یک اسم madin chine رو میخورین !!! بابا این یک امتیاز مونتاژه چین گرفته برای خودش !
      صفحه نمایش اولد اصالتا ژاپنی
      حافضه ها ، امریکایی کره ایی ژاپنی
      سی پی یو امریکایی ،کره ایی ، تایوانی )امریکایی
      دوربین ، کره ایی ژاپنی نهایتا المانی کارل
      اسپیگر ها dolby امریکا ، akg اتریش ، هارمن ژاپن ، باتری ژاپن ، نمیدونم دیگه سعی کردم بدونید یک جنس خارجی رو خیلی راحت با اسم چین میتونید استفاده کنید ،ولی با سوع استفاده برند خیلی راحت همون جنسو بعد ها برات میفروشن دو برابر قیمت اونم چون روش نوشته
      Japan یا امریکا …
      شما برای یک متن و شهرت اخلاقی مایلید شعورتون رو بفروشید ؟؟؟؟
      هنوز بازیای دولت ها رو نفهمیدید ،؟؟؟؟
      متاسفم
      فقط میدتونم بگم
      تمامی جنس های موجود در دنیا اصالت امریکایی و ژاپنی دارن
      ولی برید به یه متن و خفاش شعورتون رو ببرید زیره سوال
      در مورد خودروهای اخیر چینی !
      بازم برید اصالتاشون رو نگاه کنید
      اخه کجای تاریخ چین ثبت شده که طراحی پیشرانه کرده ؟! هیچ جا همشونو وارد کرده …
      اپشن و تجهیزات الکترونیکیش کجای چین به تنهایی تونسته یک خودروی مدرن طراحی کنه ؟؟؟ هیچ جا ازدم همشون امریکایی و ژاپنی و اروپایی هستن …
      خواهش دارم ازتون خواهش دارم شعورتون رو نبرید زیره سوال ،
      بارها شاهد بودیم ، امریکایی ها تنها ازما پوله برند گرفتن و هم چنین ژاپنی ها ،
      ولی چین علاوه بر کنترل جمعیت خودش ، با همکاری همون شرکتا همون جنسارو با نصف قیمت برامون ایجاد کرد ، اونم فکر نکنید چه خبره ، علتشم ارزان بودن نیروی انسانی بود ، منظورم به چشو ابروی منو شما عاشق نبودن همون موبایل شیاعومی باکیفیت مثال زدنیش رو برای ما به دو چهارم قیمت بدن !
      او ن افرادی رو هم که میگن اینا اشغالن ،
      برادرم
      یه موبایل صیصد تومنی میخری و با خفاشم قظاوت میکنی
      دیگه معلومه که (…..)
      یک خودروی پرچم داره ژاپنی تویوتا ، خیلی با میان رده کرولاش تفاوت داره
      یک فورده پرچم دار خیلی با شورلت سدانش تفاوت داره
      یک موبایل s20 الترا خیلی با a10 سامسونگ فرق داره ..
      یک شیاعومی الفا خیلی با می نوت ۵ فرق داره …
      هواوی p40 خیلی با y30 فرق داره 😁
      الان من موندم
      Medin in usa ?
      Japan ?
      خفاش ؟؟؟؟
      چی میگی برادرم 😀

      • تو چقدر باهوشی
        فقط این بدون ایفون با نمایشگر HD+با کیفیت تر از نمایشگر FHD+بنجل ساز شیافومی هست
        این با یه سرچ ساده در گوگل میتونی خبرش بخونی تا این قدر طرفداری جنس های بنجل شیافومی و حبابی نکنی

        • احساس میکنم ۱۲ سال داری …
          ای کاش روزی برسه با کارت ملی در کامنت ها نظر ثبت کنیم
          این جوری مشخص میشه ادم با کدوم نوع اشخاص خودشو به کشتن میده 🥶

          • میلاد دلبندم احساس چرتی داری چقدر خوب میشه که فقط ادمای جنتلمن و اصالت پرست سونی و اپل بیان تو این سایت نظر بدن و ریخت چرندیات بنجل پرستی مثل تو را نبینم
            در ضمن سن سالت بزنه تو کله سرم پاره تنم
            بشین تا ته بخور

            • جناب محمد جواد تلویزیون ساخت امریکا خواستی بدونی اسمش VIZIOهست رتبه 8فروش 2019هست
              در ضمن سونی تو سال 2019رتبه 3فروش جهان داره پس لطفا به برندی رتبه 3فروش جهان داره نگو فروش نداره!!
              سامسونگ و ال جی به ترتیب اول و دوم هستن
              عزت زیاد

        • این جوری نیست که شما فکر می کنی

          گوشی چینی که هیچ، آیا از جی ال ایکس ضعیف تر هم گوشی داریم!

          آیفون 5 رو مقایسه کن با گوشی ماد جی ال ایکس

          هرگز پول مفت به برند ندید

          مگر نه اینکه سونی و سامسونگ از ال جی برندهای معروف تری هستند

          پس چرا بهترین تلویزیون ها رو ال جی تولید می کنه!!!

          تلویزیون ساز امریکایی چه مارکیه!!!!؟؟؟؟؟

          با سپاس

          • محمد دلبندم کی گفته تلویزیون های ال جی از سونی بهترن !!
            فقط این لازمه بدونی تو مسابقات کینگ تلویزیون که هر سال برگزار میشه مرجع و داور تمام تلویزیون های جهان بر اساس تلویزیون ساخت سونی سنجیده میشن و امتیاز میگیرن
            پاناسونیک و سونی همیشه جز 4برند اول رتبه بندی بودن حالا یه وقت ال جی اول میشه یا پاناسونیک دوم فرقی نداره یا سونی اول میشه سامسونگ دوم
            مهم فروش فوق العاده سونی هست که نیاز به گفتن نداره

            • فروش چی!!!

              داداش فروش سامسونگ اوله و ال جی دومه!!!

              فروش سونی؟؟؟

              بعدشم فلان مسابقه سونی استفاده میشه، چون اسپانسرش هست

              شما بازخورد خرید فروشگاه های اینترنتی خارج از کشور رو نگاه کنی متوجه نظرات خریداران میشید

              • اسپانسرش سونی هست!!!
                احتمالا سونی با برندهای چینی که با تقلب و کپی برداری به اسم و رسمی رسیدن اشتباه گرفتی
                برو تاریخچه مسابقات کینگ تلویزیون مطالعه کن دلیلش فقط و فقط به خاطر مافوق طبیعی بودن رنگهای و دقت کنتراست رنگهایی که سونی در نمایشگر تلویزیون هاش به کار برده به خاطر همین مرجع تمام تلویزیون های جهان سونی هست
                فروش سونی تا حدی هست که سایت های خارجی تلویزیون سری Z900را ناموجود اعلام کردن برو نظرات سایت های فروشنده بخون بعد بگو سام خوبه یا سونی

    • جمیع مسلمانان باید بعلت کشتار و خفقان مسلمانان مظلوم ترکستان شرقی(سین کیانگ) اجناس چینی رو تحریم کنند.متاسفانه حکومتهای ممالک مثلا اسلامی، همگی لال مونی گرفتن و در مقابل این آسیمیلاسیون علیه مسلمانان چین، جیکشون در نمیاد و باکمونیستهای کثیف، شریک جرم شدند. ملتهای ممالک اسلامی با تحریم کالاهای چینی میتونند حسابی حال کمونیستهای حاکم بر چین رو بگیرن.
      عزیزان من اهل فن نیستم، هر کی بلده لطفا یک کمپین تحریم اجناس چینی ایجاد کنه تا با مسلمانان مظلوم اویغور ، عملا همدردی کنیم.

  10. درستش همینه .. کمر چین باید بشکنه مردمش باید از گشنگی همدیگرو بخورن .. درود بر آمریکای بزرگ . مرگ بر چین کثیف