شارپ پنل ال سی دی

سامسونگ از شارپ پنل ال سی دی می‌خرد

سامسونگ به عنوان بزرگترین سازنده نمایشگر در دنیا تصمیم دارد تا از رقیب ژاپنی خود یعنی شارپ پنل ال سی دی خریداری کند.

اگر خاطرتان باشد تقریبا یک هفته پیش خبری از تصمیم سامسونگ مبنی بر توقف تولید پنل ال سی دی در سال 2020 منتشر کردیم. و اما به تازگی خبر دیگری منتشر شده که اظهار می‌دارد این کمپانی با توقف تولید این پنل‌ها، برای محصولاتی که همچنان به آن‌ نیاز دارند، از شارپ پنل ال سی دی خریداری می‌کند.

شارپ پنل ال سی دی

در پی قدیمی شدن فناوری نمایشگر کریستال مایع یا همان LCD و همچنین کاهش تقاضا و البته وفور محصول و سازندگان، سامسونگ نیز همچون ال جی تصمیم گرفت تا ساخت این پنل‌ها را متوقف و خط تولید خود را با اعمال ارتقا و تغییر، به ساخت نمایشگرهای امروزی همچون کوانتوم دات (QD)، OLED و میکرو LED اختصاص و در محصولات جدید خود تماما از آن‌ها استفاده کند.

این کمپانی در چهار کارخانه خود که دو عدد در کره جنوبی و دو عدد دیگر در چین هستند، پنل‌های ال سی دی تولید می‌کند. این پنل‌ها در ساخت تلوزیون‌های LED و QLED استفاده می‌شوند. ضمن اینکه دیگر کمپانی‌ها نیز از سامسونگ پنل ال سی دی خریداری می‌کنند. این کمپانی پیش از توقف تولید LCD،‌ تمام سفارش‌های دریافتی را تحویل خواهد داد. و اما تکلیف خود و نیازش به این پنل‌ها تا پیش از کنار گذاشتن کامل آن‌ها چه می‌شود؟

سامسونگ که می‌دانست روزی باید ساخت این پنل‌ها را متوقف کند، در کمپانی‌های شارپ و TCL که هر دو LCD تولید می‌کنند، سرمایه گذاری کرده بود تا در نهایت نیاز خود را از آن‌ها تامین کند.

شارپ پنل ال سی دی

شارپ یک کمپانی قدیمی ژاپنی است که 107 سال پیش تاسیس شد. این کمپانی نیز همچون دیگر غول‌های ژاپنی گرفتار طوفان کره‌ و چین شد و نتوانست مانند سابق در بازار بماند. کمبود سرمایه و عملکرد غیربهینه نیز در نهایت به شارپ ضرر زیادی وارد کرد. نهایتا 66 درصد سهام این کمپانی در سال 2016 توسط فاکسکان تایوانی خریداری و به زیرمجموعه‌ای از آن تبدیل شد. پس از آن با روش‌های تولید بهینه فاکسکان، شارپ در سال 2018 توانست به بالاترین درآمد خود طی یک دهه گذشته برسد.

طبق اخبار منتشر شده، به نظر می‌رسد سامسونگ قصد دارد پس از پایان تولید، از شارپ پنل ال سی دی تهیه کند. توافق جدید که در آینده بین دو کمپانی صورت می‌گیرد نیز احتمالا طولانی مدت نباشد و پس از مهاجرت کامل سامسونگ از LCD، دیگر نیازی به این پنل‌ها نخواهد داشت.

البته بد نیست بدانید سامسونگ پیش‌تر نیز از شارپ پنل ال سی دی خریداری می‌کرد که این همکاری در سال 2017 پس از آنکه فاکسکان مالک اکثریت شارپ شد، پایان یافت. سامسونگ پنل‌های ال سی دی از نوع VA تولید می‌کند، در حالی که شارپ پنل IPS می‌سازد. سامسونگ پس از پایان همکاری خود با شارپ در سال 2017، پنل‌های IPS مورد نیاز خود را از LG خریداری کرد که همین موضوع باعث قطع همکاری آن با شارپ شد.

شارپ پنل ال سی دی

و اما خود شارپ نیز قصد دارد طی دو سال آینده، کمپانی سازنده پنل ال سی دی خود که Display Devices نام دارد را جدا و مستقل کند تا همچون سامسونگ، خط تولید خود را به ساخت پنل‌های جدید و امروزی اختصاص دهد. ناگفته نماند در سال 2019 میلادی، تقریبا 30 درصد از درامد سالانه شارپ که رقمی معادل 6.5 تا 7.4 میلیارد دلار است، بابت فروش پنل ال سی دی بود.

کمپانی جدید که روی ساخت پنل ال سی دی تمرکز دارد، برای افزایش سرمایه سهامش را به صورت عمومی عرضه و یا آن را به خریداران خصوصی (مثلا دیگر کمپانی‌ها) عرضه خواهد کرد. شارپ مالک 50 درصد کمپانی جدید خواهد بود و سهم هر خریدار خصوصی سهام را نیز خود تعیین و تقسیم می‌کند.

کمپانی Display Devices پنل‌های ال سی دی کوچک تا متوسط را برای شارپ تولید می‌کند. این زیرمجموعه پنل‌های مذکور را در دو کارخانه واقع در استان میه در ژاپن تولید می‌کند. همچنین یک کارخانه برای تولید پنل‌های OLED در نزدیکی شهر اوساکا ژاپن دارد. شارپ همچنین مشغول مذاکره با اپل به منظور خرید شراکتی یکی از کارخانه‌های Japan Display در بخش غربی ژاپن هستند که در صورت موفقیت آمیز بودن، این کارخانه جدید نیز به مالکیت Display Devices در می‌آید.

البته شارپ یک کمپانی دیگر به نام Sakai Display Products نیز دارد که مسئول تولید پنل‌های ال سی دی در ابعاد بزرگ است. برخلاف Display Devices، کمپانی Sakai Display Products از شارپ جدا نخواهد شد و بخشی از آن باقی ‌می‌ماند.

شارپ پنل ال سی دی

شارپ همچنین به تازگی 66 درصد از سهام بخش سازنده پنل ال سی دی متعلق به کمپانی ژاپنی NEC که NEC Display Solutions یا به اختصار NDS نام دارد را نیز خریداری کرده است. در حال حاضر NEC بازار بسیار قدرتمندی با تمرکز بر اروپا و آمریکای شمالی دارد. شارپ نیز در بازار ژاپن بسیار قوی است و حاصل این شراکت سود بیشتری برای دو کمپانی به همراه خواهد داشت.

NDS علاوه بر LCD، پروژکتور، نمایشگرهای سینمایی و… نیز تولید می‌کند. بدین‌ترتیب دو کمپانی با همکاری یکدیگر می‌توانند محصولاتی نوین به بازار عرضه کنند. این دو کمپانی همچنین در زمینه فناوری ارتباطی 5G و پنل‌های 8K نیز با یکدیگر همکاری خواهند داشت و قصد دارند نمایشگرهای 8K با پشتیبانی از فناوری ارتباطی 5G برای بازار آینده تولید کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. ال سی دی هاشو شارپ بزنه شاید کیفیت سامسونگ بالاتر هم بره.

  2. امید وارم روی کیفیت محصولات شون تاثیری نزاره و محولات شون بهتر و بهتر بشه

  3. به امید پیشرفت برند با اصالت ژاپنی SHARP
    خبر خوب و مسرت بخشی بود