نورانی ترین ابرنواختر تاریخ کشف شد

نورانی ترین ابرنواختر تاریخ کشف شد!

دانشمندان به تازگی خبر از کشف پرانرژی‌ترین و نورانی ترین ابرنواختر یا همان سوپرنوا (supernova) تاریخ دادند؛ ابرنواختر آخرین مرحله زندگی یک ستاره بوده و کشف اخیر در نوع خود منحصر به فرد است.

نورانی ترین ابرنواختر یا همان سوپرنوا (supernova) کشف شده در دنیا اخیرا توسط محققان دانشگاه بیرمنگام بریتانیا رویت شده است؛ ابرنواخترها انفجارهای عظیم و شگفت‌انگیزی هستند که در آخرین مراحل زندگی یک ستاره رخ می‌دهند. در ادامه با گجت نیوز همراه باشید تا نگاهی دقیق‌تر به این پدیده حیرت‌انگیز بیاندازیم.

 نورانی ترین ابرنواختر کشف شده

این ابرنواختر شگفت‌انگیز “SN2016aps” نام دارد و محققان بیرمنگام به همراه تیمی بین‌المللی از دانشمندان دانشگاه‌های اوهایو و هاروارد موفق به کشف آن شده‌اند؛ گفته شده که نور و انرژی این ابرنواختر تقریبا دو برابر بیشتر از هر پدیده مشابهی بوده که تاکنون ثبت شده و به علاوه، جرم آن هم از سوپرنواهای دیگر بسیار بیشتر است.

دکتر مت نیکول (Matt Nicholl) از دانشگاه بیرمنگام می‌گوید که به احتمال قوی، SN2016aps از ترکیب دو ستاره عظیم قبل از وقوع انفجار به وجود آمده است؛ چنین پدیده‌ای تا پیش از این تنها در محاسبات ستاره شناسان و پیش‌بینی‌های انجام شده یافت می‌شد و هرگز نمونه واقعی ادغام دو ستاره قبل از وقوع پدیده ابرنواختر گزارش نشده بود.

به صورت کلی سوپرنواها بر اساس میزان انرژی کلی انفجار و همچنین انرژی ساطع شده به شکل نور یا امواج دیگر، با هم مقایسه می‌شوند. معمولا میزان انرژی ساطع شده در حدود 1 درصد از انرژی کلی سوپرنوا را شامل می‌شود، اما در مورد قوی‌ترین ابرنواختر کشف شده، قدرت امواج انفجار تقریبا پنج برابر انرژی ابرنواخترهای معمولی بود.

برای افزایش نور یک ابرنواختر، باید انفجار اولیه به مراتب قوی‌تر باشد و بررسی طیف نوری SN2016aps نشان می‌دهد که پدیده‌ای خاص باعث شده تا فرآیند انبساط بیش از آنچه انتظار می‌رود، شدید باشد؛ در این فرآیند، ستاره به هنگام انفجار با پوسته‌ای از گاز که پیش از واقعه توسط خود ستاره به وجود آمده بود، برخورد کرده و به همین دلیل شدت پدیده به مراتب بیشتر شده است.

از طرف دیگر، نورانی ترین ابرنواختر تاریخ در فضایی خالی رخ داد؛ سوپرنواها معمولا در داخل کهکشان‌های عظیم و فشرده رویت می‌شوند اما این مورد از انفجار ستاره‌ای به واسطه قرارگیری در موقعیتی خاص، نسبت به سایر ابرنواخترها متمایز بوده است. تیم نیکول برای دو سال وقوع این انفجار شگفت‌انگیز را نظاره می‌کردند و تا قبل از زمانی که میزان نور ابرنواختر به 1 درصد حداکثر نور ساطع شده نرسیده بود، امکان تشخیص کهکشان محل تولد SN2016aps وجود نداشت.

بررسی‌های دو ساله محققان نشان داد که نورانی ترین ابرنواختر رویت شده بین 50 تا 100 برابر بیشتر از خورشید جرم داشت و در مقایسه با سوپرنواهای معمولی که بین 8 تا 15 برابر خورشید بزرگ هستند، این پدیده رکوردی حیرت‌انگیز را به جا گذاشته است.