دی ان اس سرور

دی ان اس سرور – DNS Server چیست؟

دی ان اس سرور – DNS Server چیست و چه کاربردی دارد؟ در ادامه شما را با این سیستم بایگانی برای تمام وب‌سایت‌ها و دامن‌ها آشنا خواهیم کرد.

سرورهای دی ان اس بنیاد اینترنت را تشکیل داده‌اند، به همین دلیل شناخت آن‌ها اهمیت پیدا می‌کند. یک DNS در اصل یک سیستم بایگانی برای همه وب سایت‌ها و دامین‌ها در اینترنت محسوب می‌شود. از طریق آن کامپیوترها می‌توانند به واسطه شبکه‌ها، وب سایت‌ها را تماشا کنند.

احتمالا «سرورهای اسم» (NM – NameServer) نیز به گوشتان خورده است. آن‌ها نیز بخشی از دی ان اس به شمار می‌روند. در صورتی که دارای یک وب سایت بوده و هاست آن را تغییر بدهید، نیازمند تغییر سرورهای نام یا همان NameServers خواهید بود تا بلکه بتوانید یک دامین را به هاست جدید متصل کنید. در غیر این صورت با وارد کردن آدرس وب سایت شما، کاربران ارور دریافت کرده و هیچ چیزی از محتوای وب سایت مشاهده نخواهد کرد.

یک دی ان اس سرور چه زمانی استفاده می‌شود؟

وقتی کاربری آدرس یک وب سایت را در مرورگر وب خود وارد می‌کند، دی ان اس سرور دست به کار شما و به دنبال آی پی آدرس مربوط به آن آدرس (دامین) می‌گردد. هر جستجوگر DNS، در هر زمان داخل یک سرور به جستجو می‌پردازد. هدف، پیدا کردن محل ذخیره‌سازی داده مربوط با نام وارد شده است.

دی ان اس سرور

وقتی محل قرارگیری آدرس IP مورد نظر پیدا شد، محتویات وب سایت مربوط به آن برای کاربران ارسال خواهند شد. در نتیجه یک صفحه وب شامل متن، تصاویر و یک سری ویدیو را مشاهده می‌کنید. اما چه نیازی به استفاده از دی ان اس سرور وجود دارد؟

واقعیت این است که کار کردن با اعداد و به‌خاطرسپاری آن‌ها برای کاربران، در مقایسه با آدرس دامنه یک وب سایت، بسیار دشوارتر است. تصور کنید در هر مرتبه نیاز به ورود به وب سایت گجت نیوز، به جای وارد کردن آدرس GadgetNews.net مجبور بودید عددی همچون 75.126.85.11 را وارد کنید! بحث فقط درباره وب سایت گجت نیوز نیست. هر کاربر با بی‌شمار وب سایت سر و کار دارد. آیا می‌توان این شماره‌ها را به خاطر سپرد و با آن‌ها کار کرد؟

دی ان اس سرور زحمت تبدیل اسم به آدرس آی پی را برای ما کشیده و نیاز به حفظ کردن آدرس اینترنتی را از بین برده است. به همین دلیل کافی است آدرس دامین یک وب سایت را وارد کنید تا DNS Server در پشت پرده، IP Address مربوط به آن را برایتان پیدا کند.

راه‌اندازی DNS Server چگونه است؟

هر سرویس‌دهنده اینترنت (ISP) معمولا یک سرور دی ان اس اختصاصی برای خود داشته و با استفاده از یک روتر حرفه‌ای، دروازه‌ای بین دستگاه‌های سرویس‌گیرنده و DNS Server خود ایجاد می‌کند. وقتی آدرس یک وب سایت را وارد می‌کنید، درخواست پیدا کردن آدرس اینترنتی مربوط به آن به همین دی ان اس سرور ارسال خواهد شد.

آیا سرعت سرورهای دی ان اس با یکدیگر تفاوت دارد؟

از نظر سرعت، محل قرارگیری دی ان اس سرور اهمیت زیادی دارد. در هر صورت قرار است درخواست شما به این سرویس‌دهنده ارسال شده و پاسخی دریافت کنید. بیشتر سرویس‌دهنده‌های اینترنتی، برای ارائه تجربه‌ای یکسان به همه کاربران بدون در نظر گرفتن محل قرارگیری آن‌ها، سرورهای DNS خود را در نقاط مختلف توزیع می‌کنند. هر کاربر، از نزدیک‌ترین سرور خدمات دریافت خواهد کرد.

دی ان اس سرور

وقتی فاصله از یک سرویس‌دهنده زیاد است، برای دریافت خدمات، درخواست شما باید از چند پل ارتباطی عبور کرده و از همان مسیر یا یک مسیر جدید به مبدا برگردد. در نتیجه افزایش زمان انتظار طبیعی است.

حتی فاصله با سرورهای میزبان وب سایتی که در پی تماشای محتویات آن هستید، فاکتوری تعیین‌کننده است. به همین دلیل افرادی که در نزدیکی آن سرورهای فیزیکی زندگی می‌کنند، در مقایسه با افراد ساکن در آن سوی دنیا، سریعتر سرویس دریافت خواهند کرد، هر چند این اختلال زمانی چندان قابل ملاحظه نیست.

در صورتی که یک سری صفحه‌ وب را پیشتر تماشا کرده باشید، از دی ان اس سرور با سرعت بیشتری خدمات دریافت خواهید کرد، چرا که فرآیند معادل‌سازی آدرس‌های دامنه و آی پی آدرس‌های مربوط به آن‌ها پیشتر انجام شده است. این اطلاعات در سیستم کامپیوتری کاربر ذخیره و اصطلاحا کش می‌شود. در نتیجه در دفعات بعدی نیاز به تماشای یک وب سایت، نیازی به یافتن IP Address آن در دل اینترنت نخواهد بود. این آدرس پیشتر در کامپیوتر کاربر ذخیره شده است.

مشکلات امنیتی تهدید‌کننده دی ان اس سرور

برخی مواقع، ممکن است کنترل یک سرور DNS به دست هکرها بیفتد. نتیجه واضح است؛ بعد از وارد کردن آدرس یک وب سایت، به جای آی پی واقعی آن، آدرس اینترنت یک وب سایت جعلی دیگر به شما ارائه خواهد شد. دریافت پیامی مبنی بر تایید نشدن گواهینامه امنیتی سرور یا دریافت ارور از آنتی ویروس شما را از قرارگیری در چنین شرایطی آگاه خواهد کرد.