شبکه شاد

شبکه شاد چیست و چه مزایایی برای دانش آموزان دارد؟

شبکه شاد توسط دولت راه‌اندازی شده است. اما شبکه اجتماعی دانش آموزان دقیقا چیست و چه مزایا و فوایدی برای محصلان و نظام آموزش و پرورش کشور دارد؟

به دنبال شیوع ویروس کرونا و تعطیل شدن مدارس، تحصیل دانش آموزان در مقاطع مختلف با مشکل مواجه شده و به همین دلیل وزارت آموزش و پرورش، شبکه اجتماعی دانش آموزان یا شبکه شاد را با نام ShadApp به مرحله بهره‌برداری رساند. اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش اعلام کرد تمامی دانش آموزان، مدیران و معلمان می‌توانند اپلیکیشن شاد را با مراجعه به آدرس اینترنتی http://shaddl.medu.ir دانلود و نصب کنند. مرکز فناوری این وزارتخانه، لینک مذکور را جهت سهولت دریافت از طریق پیامک برای تمامی مدیران مدارس ابتدایی ارسال کرده است.

شبکه شاد

وزارت آموزش و پرورش با ارسال پیامک به اولیای دانش آموزان از آنها خواسته تا اپلیکیشن شبکه آموزشی دانش آموزان را در گوشی یا تبلت نصب کنند. این اپلیکیشن به منظور ارتباط آسان بین دانش آموزان و معلم‌ها طراحی و ساخته شده تا آنها بتوانند در دوران شیوع کرونا و تعطیل شدن مدارس، یادگیری و تدریس دروس مقاطع مختلف تحصیلی را پیگیری کنند و دانش آموزان دسترسی بهتری به ارائه دروس و کلاس‌های مجازی داشته باشند.

نحوه ورود به شبکه شاد

برای ورود، فعالسازی و استفاده از اپلیکیشن شاد باید به مواردی توجه داشته باشید، از جمله این که ابتدا باید مدیر مدرسه، سپس معلم و در نهایت دانش آموز وارد برنامه شوند تا احراز هویت و عضویت در کلاس‌ها به خوبی و درستی صورت بگیرد. دو روش برای اضافه کردن دانش آموزان به گروه‌های کلاسی وجود دارد؛ روش اول این که دانش آموز یا والدین در صفحه اصلی شبکه شاد ، بخش ورود دانش آموزان را انتخاب کرده و اطلاعات خود را در صفحه احراز هویت دانش آموزان تکمیل کنند و روش دوم این است که معلم از طریق بخش افزودن اعضا در منوی مدیریت گروه، دانش آموزان را اضافه نمایند. تعیین زمان شروع فعالیت هر کلاس در این شبکه نیز بر عهده معلم و مدیران است. خانواده‌ها نیز می‌توانند با شماره 43081 تماس بگیرند و سوال‌ها و مشکلات خود را مطرح کنند.

به این ترتیب شبکه شاد یا شبکه آموزشی دانش آموزان با استفاده از امکانات بومی در فضایی ایزوله به عنوان شبکه آموزشی اختصاصی وزارت آموزش و پرورش راه‌اندازی شد تا مدیران، معلمان و دانش آموزان بتوانند در دوران تعطیلی مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا، هر آنچه در مدرسه اتفاق می‌افتد را در این فضای مجازی امن انجام دهند. از مهم‌ترین دلایل راه‌اندازی این اپلیکیشن داخلی، فراهم کردن محیطی جذاب، امن و پویا و متناسب با نیازهای آموزشی و اجتماعی دانش آموزان و معلم‌ها است.

شبکه شاد

اپلیکیشن اختصاصی شبکه شاد برای گوشی های با سیستم عامل اندروید 4.4 به بالا و آی او اس در دسترس است و فعلا نسخه دسکتاپ (ویندوز/مک/لینوکس) موجود نیست. همچنین نسخه وب این شبکه اجتماعی به آدرس shadweb.iranlms.ir در دسترس خواهد بود. علاوه بر آن بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا، به زودی امکان استفاده از اینترنت رایگان برای اپلیکیشن شاد و بهره‌مندی دانش آموزان و معلم‌ها فراهم می‌شود که این نیز یکی دیگر از مزایای این شبکه خواهد بود.

نظارت مدیران مدارس بر تمامی مراحل کار

مدیران مدارس هم می‌توانند با مراجعه به کانال پشتیبانی اپلیکیشن شاد، تمامی مراحل کار را به تفکیک مشاهده کنند و نظارت لازم را داشته باشند. ارسال فایل‌های متنی و صوتی و همچنین عکس و فیلم تا حداکثر حجم 100 مگابایت نیز وجود دارد. این اپلیکیشن دقیقا مشابه پیام رسان‌ها عمل می‌کند و شما می‌توانید پیام‌های خود را حذف یا ویرایش کنید و محتواهای ارائه شده را ذخیره نمایید. باید توجه داشته باشید که هنگام کار با اپلیکیشن شاد، فیلترشکن گوشی خود را خاموش کنید و زبان صفحه کلید گوشی را روی انگلیسی قرار دهید و اعداد را به صورت انگلیسی وارد کنید.

خوشبختانه تاکنون استقبال دانش آموزان، معلمان و مدیران مدارس از شبکه شاد مناسب بوده و آمارهای خوبی در این زمینه به دست آمده است. شرفی، سرپرست مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در این رابطه اظهار کرد تاکنون بیش از 270 هزار کلاس در شبکه آموزشی شاد تشکیل شده است. مدیر کل آموزش و پرورش استان گیلان هم گفت تا الان (هفته گذشته) 92 درصد مدیران، 70 درصد معلم‌ها و 32 درصد دانش آموزان مقطع ابتدایی این استان به اپلیکیشن شاد متصل شده‌اند.

شبکه شاد

حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش هم در این رابطه اظهار کرد شبکه شاد ارتباط میان معلم و دانش آموز را مثل همان ارتباطی که در دنیای واقعی دارند، برقرار می‌کند و مدیر هم در این شبکه نظارت می‌کند. به گفته وی تاکنون بیش از 12 میلیون معلم و دانش آموزش به سامانه دانش آموزی شاد پیوسته‌اند. جامعه فرهنگیان و دانش آموزان در ده روز رکوردهای جالب توجهی را در زمینه حضور در شبکه شاد ثبت کردند. بیش از 17 میلیون نصب فعال، بیش از 12 میلیون کاربر یکتا، بیش از 143 هزار مدرسه ثبت شده و بیش از 8 میلیون کاربر فعال روزانه از جمله رکوردهای ثبت شده در این خصوص هستند که این آمار روز به روز در حال افزایش است.

مهدی شرفی، سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش می‌گوید ما به دنبال راهکاری بودیم که در ایام تعطیلی مدارس، ارتباط بین معلم و دانش آموز حفظ شود و تکالیف از طریق آن به دانش آموزان ارائه شود. به همین دلیل نیاز به فضایی داشتیم که همه دانش آموزان در آن عضو شوند و محتوای درسی به طور کامل و تحت نظارت مدرسه و مدیر و معلم به دانش آموز منتقل شود.

امنیت بالای اپلیکیشن شاد

به گفته مدیران وزارت آموزش و پرورش، امنیت بالا یکی دیگر از مزایای شبکه اجتماعی دانش آموزان محسوب می‌شود و امنیت این شبکه توسط تیم فنی دانشگاه شریف تضمین شده است. فعالیت این شبکه از روز پنجشنبه 21 فروردین 99 آغاز شده و در فاز اول مدیران، معلمان و دانش آموزان دوره ابتدایی وارد این شبکه اجتماعی شدند. کیفیت این شبکه از نظر سرعت نقل و انتقال داده‌ها در حد و اندازه شبکه های اجتماعی خارجی گزارش شده است. به این ترتیب دروس در ساعات مشخصی به دانش آموزان ارائه شده و تکالیف نیز در زمان معلوم شده دریافت می‌شود. بنابراین با راه‌اندازی این سامانه، تحول عظیمی در آموزش مجازی در سطح کشور رخ می‌دهد.

شبکه شاد تسهیل کننده آموزش محصلان در دوران قرنطینه و تعطیلی مدارس است و ابتکار عملی است که ویروس کرونا باعث شکوفایی آن شد تا وزارت آموزش و پرورش بتواند آموزش و تحصیل را به صورت یکپارچه و فراگیر در شرایط بحران ادامه دهد.

انتقاد غیر منصفانه به شبکه شاد

البته شبکه آموزشی دانش آموز بدون مشکل و انتقاد هم نبوده است. یکی از انتقادهایی که به شبکه شاد وارد می‌شود این است که متاسفانه بسیاری از دانش آموزان در نقاط مختلف کشور دارای تبلت یا گوشی هوشمند نیستند و حتی برخی مناطق دورافتاده به اینترنت باکیفیت هم دسترسی ندارند و به همین دلیل برای استفاده از این اپلیکیشن دچار مشکل می‌شوند. اما باید به این نکته توجه کرد که وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی این سامانه، مسئول داشتن یا نداشتن گوشی و تبلت برای مردم نیست و ارگان‌های دیگری باید این موضوع را پیگیری و حل کنند. این وزارتخانه فقط باید امر تحصیل را در این شرایط سخت تسهیل کند که تا حدود زیادی هم در این امر موفق بوده است.

با وجود این، مسئولان در حال پیگیری دسترسی تمام دانش آموزان و معلمان به گوشی هوشمند یا تبلت و همچنین اینترنت با سرعت مناسب هستند و تلاش می‌کنند تا مشکل این دسته از افراد را نیز به سرعت حل کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. باید به فکر اون خانواده هایی که درآمد شون کمه و گوشی هوشمند و اینترنت ندارند ام باشه

  2. جالبه مردم رو مجبور می کنند روی گوشی هاشون اپلیکیشن نصب کنند!!!

    الان همه سیستم ها وب اپلیکیشن هست و تنها با مراجعه به آدرس وب سایت میشه کارها رو انجام داد؛ پس چه نیازی جز جاسوسی احساس میشد که اپلیکیشن روی گوشی های مردم نصب بشه؟؟؟!!!

    گوشی پایین رده الان از 1 میلیون و 100 هزار تومن رسیده به 2 میلیون تومن

    خجالت هم نمی کشند

    جاسوسی تو روز روشن

    • خب اسکل نیاز به جاسوسی ندارن اولا که تمام اطلاعاتت تو سازمان ثبت احوال هست دوما که وقتی قدم به قدم داره اطلاعات شما توی سازمان nsa آمریکا جست و جو میشه و زیر نظر هستی حتی صدات رو دارن شکل صورتت رو دارن کار هایی که در روز میکنی اطلاعاتشون رو دارن و میتونن از روت یه ادم جدید بسازن دیگه جاسوسی معنایی نداره خر هم میفهمه اینو

      • عزیزم ببخشید من نمی تونم واژه های اسکل و خر (با عرض عذرخواهی از خوانندگان این کامنت) رو در مورد کسی به کار ببرم

        بزرگوار سازمان سیا اطلاعات من رو داشته باشه چه اتفاقی برای من می افته!!!؟؟؟

        شب راحت می خوابم و سرم رو راحت روی بالش می زارم

        من به سازمان سیا اعتماد کامل دارم

        سازمان سیا صدام رو ضبط کنن، مگه میان برای من دردسری درست می کنن!!! شکنجم می کنن؟؟؟ دستگیرم می کنن؟؟؟ اعدامم می کنن، دستم رو قطع می کنن؟؟؟!!! زندانیم می کنن؟؟؟

        شما هنوز خیلی مغزت درگیر رسوب هست و حالا حالا ها نمی فهمی چی می گی و نه می فهمی دیگران چی می گن

        دوستانه به شما عرض می کنم از واژه های اسکل و خر (با عرض عذرخواهی از خوانندگان این کامنت) استفاده نکن، تو ذهن دیگران در مورد شما افکاری شکل می گیره که پسندیده شما نیست

        با سپاس

        • واژه ای که برای کسی مناسب هست رو باید استفاده کرد پس تو که به رئیس جاسوس ها اطمینان داری دم از جاسوسی بقیه نزن در ضمن شاد نسخه وب هم داره و درمورد شبکه اطلاعاتی نداری حرف بی ارزش نزن از طریق مرورگر هم میشه جاسوسی کرد در ضمن تو خوابی متوجه نمیشی که دارن چه بلایی سرت میارن با این جاسوسی هایی که ازت میکنن

  3. امیدوارم باعث ارتقاء سطح آموزشی کیفی و آموزشی ایران بشه

  4. این کاری رو که ایران الان داره انجام میده رو باید تقریبا پنج سال پیش انجام می داد