نسل دهم پردازنده‌ های کامت لیک اینتل

نسل دهم پردازنده‌ های کامت لیک اینتل برای دسکتاپ‌ها معرفی شد

نسل دهم پردازنده‌ های کامت لیک اینتل – Intel Comet Lake معرفی شد. در ادامه با ویژگی ها و قابلیت های تراشه های جدید Intel برای دسکتاپ‌ها آشنا شوید.

اینتل بعد از مدت‌ها انتظار کاربران، سرانجام دهمین نسل از پردازنده‌ های مخصوص کامپیوترهای دسکتاپ خود را معرفی کرد. محصولات این سری با نام Comet Lake شناخته شده و ساخت آن‌ها هنوز مبتنی بر فناوری  14 نانومتری Skylake است. برخلاف انتظار آن‌ها پیشرفت قابل توجهی از نظر توان پردازشی ندارند. با این حال مزیت نسل دهم پردازنده‌ های کامت لیک اینتل داشتن قیمت مناسب‌تر است.

معرفی نسل دهم پردازنده‌ های اینتل با رونمایی 32 پردازنده جدید همراه شد. پایین‌ترین مدل‌ها از خانواده Celeron بوده و قدرتمندترین تراشه، از خانواده Core-i9، مدل 10900K است. با در نظر گرفتن تعداد تراشه‌های مخصوص دسکتاپ جدید، در این مطلب تنها به ویژگی‌های برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

بیشتر پردازنده‌ها، در واقع محصولی کاملا متفاوت نبوده و تنها مدلی از یک پردازنده دیگر به شمار می‌روند. برای یک تراشه ممکن است چهار نسخه وجود داشته باشد؛ در کنار نسخه استاندارد و پایه، دیگر موارد با پسوندهای K ،KF و T شناخته می‌شوند.

شبیه به نسل‌های قبلی پردازنده‌ های Intel، منظور از حرف K و F به ترتیب آنلاک بودن و نداشتن پردازشگر گرافیکی یکپارچه (آنبورد) است. مصرف انرژی پردازنده‌های با پسوند T پایین‌تر است.

نسل دهم پردازنده‌ های کامت لیک اینتل

نگاهی به نسل دهم پردازنده‌ های کامت لیک اینتل

بررسی پردازنده‌ های کامت لیک اینتل را با بهترین محصول آغاز می‌کنیم. اکنون برای کامپیوترهای دسکتاپ کاربران عادی، قدرتمندترین تراشه شرکت اینتل Core i9-10900K محسوب می‌شود. این مدل به عنوان جانشین i9-9900K، مجهز به 10 هسته و 20 رشته است. فرکانس پایه هسته‌ها 3.7 گیگاهرتز بوده و تا 5.1 گیگاهرتز افزایش پیدا می‌کند.

دو قابلیت Turbo Boost Max 3.0 و Thermal Velocity Boost توان پردازشی را در شرایط افزایش حجم فرآیند‌ها ارتقا می‌دهند. به لطف آن‌ها با وجود پایین نگه داشته شدن دما کمتر از 70 درجه سانتیگراد، فرکانس کاری یک هسته مشخص از پردازنده، بالاتر از حد عادی می‌رود.

وضعیت هر یک از محصولات نسل دهم پردازنده‌ های اینتل تحت این فناوری‌ها متفاوت است. برای مدل 10900K، حین فعال‌سازی Turbo Boost Max 3.0 و Thermal Velocity Boost فرکانس به ترتیب تا 5.2 گیگاهرتز و 5.3 / 4.9 گیگاهرتز (پردازش چند فرآیندی / تک فرآیندی) افزایش پیدا می‌کند. در صورت فعال شدن توربو بوست برای همه هسته‌ها به صورت همزمان، سقف فرکانس کاری آن‌ها 4.8 گیگاهرتز می‌شود.

نسل دهم پردازنده‌ های کامت لیک اینتل

توانایی خنک‌کنندگی بهترین مدل از پردازنده های نسل دهم اینتل 125W TDP است، اما حین استفاده از یک سری مادربرد خاص می‌توان آن را افزایش داد. به لطف پشتیبانی از رم‌های DDR4-2933 بیشتر از قبل قادر به افزایش توان پردازشی خواهید بود.

اینتل قیمت فروش عمده پردازنده Core-i9 10900K را 488 دلار اعلام کرد. این مبلغ برای خریداران هزار کالا به صورت یکجا است. قیمت نهایی برای کاربران اختلاف قابل توجهی خواهد داشت. جالب است بدانید قیمت مدل جدید در مقایسه با پردازنده Core-i9 9900K تغییری نکرده، در نتیجه ارزش خرید بالاتری دارد.

نسل 10 پردازنده‌ های Intel در نسخه‌های Core-i7 و پایین‌تر

در خانواده Core-i7، مدل 10700KF جذاب‌ترین است. این مدل تقریبا شبیه به 9900K بوده و همانند آن دارای 8 هسته و 16 رشته است. اگرچه فرکانس کاری نیز به 5.0 گیگاهرتز افزایش پیدا کرد، اما قیمت به 349 دلار کاهش یافت. شبیه به Core-i9 10900K پردازنده Core-i7 10700KF نیز پیشرفت چشم‌گیری در مقایسه با قبل نداشته و فناوری و قابلیت‌ جدیدی ارائه نمی‌کند، اما مزیت آن، افزایش ارزش خرید محسوب می‌شود. اگر در پی اورکلاک کردن پردازنده کامپیوتر خود نیستید، می‌توانید نسخه 10700F را خریداری کنید.

نسل دهم پردازنده‌ های کامت لیک اینتل

در خانواده Core-i5 بهترین مدل 10600KF بوده و متشکل از 6 هسته و 12 رشته است. فرکانس پایه 4.1 گیگاهرتز بوده و حین افزایش به حداکثر 4.8 گیگاهرتز می‌رسد. یکی از تفاوت‌های اصلی در محصولا خانواده Core-i5 از نسل دهم پردازنده ها اینتل عدم پشتیبانی از Turbo Boost Max 3.0 و Thermal Velocity Boost به شمار می‌رود. این ویژگی‌ها در انحصار پردازنده‌های Core-i7 و Core-i9 قرار دارند.

حداکثر سرعت حافظه اصلی به DDR4-2666 محدود شده، اما این موضوع هرگز دردسرساز نیست. این مدل در مقایسه با پردازنده همرده آن از شرکت ای ام دی یعنی Ryzen 5 3600 دارای قیمت بیشتری است، اما در عوض فرکانس بیشتری دارد.

برای‌ دوست‌داران پیکربندی یک سیستم کامپیوتری گیمینگ با قیمت مناسب، 10400F گزینه مناسبی است. البته با خرید این پردازنده، برخلاف نسخه 10600KF، امکان اورکلاک کردن پردازنده سلب می‌شود، اما با در نظر گرفتن قیمت 150 دلاری محصول می‌توان به راحتی از این محدودیت چشم‌پوشی کرد.

مقایسه مدل Core-i3 پردازنده‌ های کامت لیک اینتل با نسل قبلی آن تفاوت چندانی نشان نداد. همه پردازنده‌های این دسته‌‌بندی از Hyperthreading پشتیبانی می‌کنند، اما دیگر خبری از ارائه نسخه‌ای با قابلیت اورکلاک کردن نیست. قیمت آن‌ها از 130 دلار آغاز می‌شود. یکی از رقیبان اصلی آن‌ها از محصولات شری ای ام دی، Ryzen 3 3100، به قیمت 99 دلار فروخته می‌شود.

نسل دهم پردازنده‌ های کامت لیک اینتل

تعجبی است با وجود معرفی دهمین نسل پردازنده های کامپیوتر شرکت Intel، هنوز محصولاتی از خانواده Celeron عرضه می‌شوند! پردازنده‌های این دسته‌بندی برای افرادی است که تنها به دنبال کامپیوتری با قابلیت بوت شدن سیستم عامل و انجام یک سری امور متداول هستند. برای این کاربران، هزینه به همه فاکتورهای دیگر حین خرید یک سیستم کامپیوتری ارجحیت دارد.

به جز دو مدل از پردازنده‌های خانواده Celeron، بقیه محصولات از Hyperthreading پشتیبانی می‌کنند. پیشتر این ویژگی منحصر به بهترین تراشه‌های شرکت بود (به شکلی عجیب مدل‌های Core-i3 نیز از آن پشتیبانی می‌کردند). به همین دلیل در نسل‌های قبلی، پردازنده‌های i5 و i7 قادر به پشتیبانی از پردازش چند رشته‌ای همزمان نبودند. پیش از این، ارائه این قابلیت توسط بیشتر پردازنده‌های شرکت Ryzen برگ برنده آن‌ها در بازار بود.

بهبود قیمت محصولات و پشتیبانی از Hyperthreading دو پیشرفت مهم نسل دهم پردازنده‌ های اینتل محسوب می‌شوند. با این حال هنوز مشکل تعدد نسخه‌های تراشه‌ها وجود دارد. انتظار داریم این شرکت از سال آتی تولید نسخه‌های لاک شده، بدون قابلیت اورکلاک، را کنار گذاشته و برای همه تراشه‌ها یک پردازشگر گرافیکی یکپارچه در نظر بگیرد.

نسل دهم پردازنده‌ های کامت لیک اینتل

مشکل دیگری که امسال نیز برای کاربران با معرفی پردازنده‌ های جدید بروز می‌کند، محدود شدن به سوکت‌های خاص است. نسل دهم پردازنده های Comet Lake اینتل نیازمند سوکت LGA-1200 است، به همین دلیل با وجود مناسب بودن قیمت‌ها در مقایسه با قبل، احتیاج به خرید مادربرد جدید، هزینه اضافی روی دست کاربران خواهد گذاشت!

سوکت جدید دارای پین‌های بیشتری است، هر چند در حال حاضر کارایی ندارند. به احتمال زیاد از آن‌ها در پردازنده های آینده، مجهز به ویژگی‌های بیشتر همچون پشتیبانی از PCIe 4.0، استفاده خواهد شد.

حین خرید مادربرد برای استفاده با نسل 10 پردازنده های کامپیوتر اینتل به استفاده آن‌ها از چیپست Z490 (برای نسخه‌های اورکلاک)، B460 یا H470 دقت کنید. برخی بورد‌های مجهز به این چیپست‌ها از PCIe 4.0 پشتیبانی می‌کنند، هر چند امکان بهره بردن از آن به خاطر محدودیت‌های نسل 10 امکان‌پذیر نیست. اینتل، پشتیبانی از PCIe 4.0 را برای نسل یازدهم پردازنده‌ های خود با نام Rocket Lake، رزرو کرده است.