گیربکس دو کلاچه

آشنایی با گیربکس دو کلاچه خودرو و کاربردهای آن

خودروها با گیربکس اتوماتیک و دستی روانه بازار می‌شوند و برخی ماشین‌ها هم دارای گیربکس دو کلاچه هستند. اما این نوع جعبه دنده چیست و چه مزایایی دارد؟

طی سال‌های گذشته مشتریان برای خرید خودرو به مدل گیربکس اتوماتیک و یا گیربکس دستی آن توجه داشتند، اما مدتی است که گزینه دیگری برای مشتریان در نظر گرفته شده و آنها می‌توانند برای خودرو مورد نظر خود گیربکس دو کلاچه را سفارش دهند. اکثر رانندگان تفاوت میان جعبه دنده دو کلاچه و گیربکس اتوماتیک ساده را متوجه نخواهند شد؛ چراکه ساختار دسته دنده آنها یکی بوده و گیربکس دو کلاچه همانند گیربکس اتوماتیک ساده دنده‌ها را به آرامی کم یا زیاد می‌کند، اما بین این دو گیربکس چه تفاوت‌های وجود دارد و مشتریان باید کدام را انتخاب کنند؟

گیربکس دو کلاچه چیست؟

گیربکس دو کلاچه

گیربکس دو کلاچه در واقع متشکل از دو جعبه دنده مستقل از هم است که در داخل یک محفظه جای دارند و دو میل لنگ آنها را به موتور متصل کرده‌اند. با توجه به وجود دو گیربکس در این محفظه، مهندسان برای هر کدام از آنها یک کلاچ در نظر گرفته‌اند که فعالیت هر دو به کمک سیستم هیدرولیکی الکترونیکی انجام می‌شود.

نیروی موتور در گیربکس‌های اتوماتیک ساده توسط یک مبدل گشتاور به گیربکس انتقال پیدا می‌کند و اگر گیربکس دستی باشد این انتقال نیرو توسط کلاچ انجام می‌شود. البته تعویض دنده با سیستم مبدل گشتاور گیربکس‌های اتوماتیک به نرمی صورت می‌پذیرد، اما این سیستم به مایع هیدرولیکی غلیظی وابستگی دارد که این مورد در گیربکس ساده دارای کارایی پایین‌تری است.

برتری جعبه دنده دو کلاچه

در گیربکس‌های دو کلاچه یک برتری بزرگ وجود دارد؛ در واقع هر زمانی که یکی از گیربکس‌ها فعال نباشند، برای دنده‌ای که احتمالا خودرو به آن نیاز خواهد داشت، آماده می‌شوند که در چنین شرایطی علاوه بر اینکه دنده‌ها به نرمی تعویض خواهند شد، بلکه سرعت تعویض دنده‌ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد. در همین راستا کامپیوتر کنترل‌کننده گیربکس، تمامی موارد از جمله سرعت خودرو، دور موتور، حالت رانندگی تنظیم شده توسط راننده و موقعیت پدال گاز را می‌سنجد و بر اساس آن دنده مناسب را برای تعویض مشخص می‌کند. در این وضعیت تعویض دنده در کمتر از چهارصدم ثانیه انجام می‌شود که طبق ادعای برخی از خودروسازان این عملکرد در زمان سریع‌تری نیز امکان‌پذیر شده است.

در حال حاضر برخی از خودروها به جعبه دنده دو کلاچه مجهز هستند، اما بسیاری از خودروسازان این امکان را به صورت آپشن و به ازای پرداخت اضافه به مشتریان ارائه می‌دهند. این گیربکس‌ها بر اساس نوع شرکت سازنده دارای قیمت مختلفی هستند؛ برای مثال مشتریان خودرو فولکس واگن گلف برای سفارش جعبه دنده دو کلاچه باید 1400 یورو بیشتر بپردازند.

جعبه دنده‌های دو کلاچه به دلیل سنگین‌تر بودن نسبت به گیربکس‌های دیگر باعث افزایش مصرف سوخت می‌شوند، اما این افزایش مصرف سوخت آنچنان مشهود نیست که مشتری از خرید آن صرف نظر کند. با توجه به اینکه امروزه بسیاری از خودروسازان به استفاده از این نوع از گیربکس روی آورده‌اند، می‌توان به کیفیت بالا و پایین بودن استهلاک آنها پی برد که در نتیجه مشکلات فنی کمتری برای مالکان خودروها به همراه خواهد داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. واقعا نمیدونستم همچین جیزی هم هست میگفتم اون گردالیه پیه تو بعضی ماشین ها پس اینه