پارچه هوشمند با قابلیت عبور هوا

ساعت هوشمند را فراموش کنید؛ پارچه هوشمند با قابلیت عبور هوا به بازار می‌آید!

بخش بزرگی از بازار گجت ‌های پوشیدنی هوشمند در حال حاضر به اسمارت واچ ها اختصاص دارد، اما محصولات جذاب‌تری نظیر پارچه هوشمند با قابلیت عبور دادن هوا نیز در راه هستند.

گجت های هوشمند قابل پوشیدن از پتانسیلی بسیار بالا برای طراحی در شکل‌ها و کاربری‌های مختلف برخوردار هستند، اما کمپانی‌های سازنده به دلیل علاقه‌ی کاربران، اکثرا در عرصه ساخت دست بندهای سلامتی و ساعت های هوشمند فعالیت می‌کنند. اما این موضوع احتمالا به زودی تغییر خواهد کرد و دانشمندان دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی به تازگی در یک ویدیو از نوعی پارچه هوشمند با قابلیت عبور دادن هوا پرده برداری کرده‌اند.

در این ویدیو پارچه به دور مچ یک کاربر بسته شده و او با استفاده از دکمه‌های لمسی روی آن، مشغول انجام دادن بازی تتریس است. تیم سازنده از تکنیک‌های نسبتا ساده‌ای برای ساخت نسخه پروتوتایپ پارچه هوشمند استفاده کرده‌اند. آنها ابتدا پلیمر را تا حدیه کشیده‌اند که به شکل یک ورقه بسیار نازک دربیاید و سپس درون آن را پر از حفره‌‌های نانو کرده‌اند تا قابلیت عبور هوا را داشته باشد.

مرحله بعدی غوطه‌ور کردن این مواد در یک محلول نقره بوده است و سرانجام نیز این گروه از حرارت برای چسباندن الکترودهای حساس به لمس با یک طراحی نسبتا ساده بهره برد‌ه‌اند. نتیجه نهایی کار، یک پارچه هوشمند با قابلیت عبور دادن هوا از خود است که ضخامت بسیار کمی دارد و کاربر با قرار دادن آن روی مچ دست خود می‌تواند یک بازی نظیر تتریس را کنترل کند. در ویدیوی زیر می‌توانید عملکرد محصول نهایی که هنوز در مرحله‌ی تحقیقاتی قرار دارد را تماشا کنید:

کاربردهای پارچه هوشمند در موارد روزمره چیست؟

شاشان یائو، یکی از نویسندگان مقاله و از محققان دانشگاه کارولینای شمالی، در یک کنفرانس خبری اطلاعات جالبی درباره‌ی مشخصات این محصول خلاقانه بیان کرده است:

محصول نهایی بسیار نازک است و تنها چند میکرومتر ضخامت دارد. این اجازه می‌دهد که پارچه ارتباط بهتری با پوست بدن داشته باشد و قطعات الکترونیکی از نرخ سیگنال به نویز بالاتری بهره‌مند شوند. قابلیت عبور هوا در قطعات الکترونیکی پوشیدنی بسیار اهمیت دارد و کاربرد آن تنها به راحت بودن کاربر خلاصه نمی‌شود.

با در نظر گرفتن این توضیحات، قطعا کاربری‌های بسیاری را با استفاده از این پارچه می‌توان عملی کرد. در یکی از ساده‌ترین موارد، می‌توان سنسورهای ECG را درون پارچه به عنوان بخشی از لباس ورزشکاران به کار برد. به طور مثال تصور کنید که یک تیشرت ورزشی خریده‌اید که در قسمت قفسه سینه‌ی آن، دارای یک سنسور تشخیص ضربان قلب است.

این سنسور به دلیل نزدیکی به منبع ضربان و برخورداری از سطح تماس بسیار گسترده، اطلاعات بسیار دقیق‌تری از نمونه‌های قرار گرفته بر روی دستبندهای هوشمند ورزشی ارائه خواهد کرد و ویژگی مهم آن نیز این است که با قابلیت عبور هوا، کاربر می‌تواند هنگام انجام فعالیت‌های هوازی و تعریق شدید، در طولانی مدت بدون مشکل از آن استفاده کند.

همچنین از پارچه هوشمند می‌توان برای طراحی روش‌هایی برای کنترل تلفن همراه هوشمند از راه دور استفاده کرد و به طور مثال بدون این که نیاز باشد گوشی را در دست خود بگیرید، بتوانید پخش موزیک را قطع کنید و یا زنگ هشدار را تنها با ضربه زدن بر روی مچ دست‌تان متوقف کنید.