کشف شواهدی مهم از رودخانه های مریخی برای اولین بار

کشف شواهدی ارزشمند از رودخانه های مریخی برای اولین بار

دانشمندان اخیرا برای اولین بار شواهدی جالب‌توجه در مورد رودخانه های مریخی کشف کرده‌اند که اطلاعات بسیار ارزشمندی را در مورد تاریخ سیاره سرخ و حیان بر روی آن به ما می‌دهد.

محققان مدت‌هاست که می‌دانند مریخ در دوره‌ای از تاریخ خود مانند زمین مقادیر زیادی آب داشته و حتی مثل محل زندگی ما سرسبز بوده است. با این وجود به تازگی محققان در کشفی منحصر به فرد و بی‌سابقه شواهدی از رودخانه های مریخی پیدا کرده‌اند که ویژگی‌های سطحی سیاره سرخ را بسیار به رودخانه‌های زمینی شبیه می‌کند. در بررسی این کشف با گجت نیوز همراه باشید.

این اولین بار است که شواهدی در مورد وجود رودخانه‌های بلندمدت در مریخ کشف می‌شود؛ چنین رودخانه‌هایی برای مدت‌های طولانی و سراسر سال جاری هستند و بر اساس اطلاعات جغرافیایی و سنگ شناسی که از سطح کناری یک پرتگاه در سیاره سرخ کشف شده، به نظر می‌رسد که مدت‌ها پیش جریان آب ویژگی‌های سطحی را در این تنگه به وجود آورده که نمونه آن را در رودخانه راین آلمان و یا رودخانه‌های شمال ایتالیا می‌بینیم.

در منطقه‌ای از سیاره سرخ به نام ایزولا منسا (Izola Mensa)، محققان به کمک تکنیک تصویربرداری مداری یا همان ماهواره‌ای کیفیت بالا شواهد رودخانه های مریخی را کشف کردند؛ در این تصویربرداری‌ها، نشانه‌هایی از چینه نگاری ناشی از عبور چندین کانال رودخانه‌ای تسمه مانند در دره‌ای که حدودا 200 متر ارتفاع دارد، پیدا شد و بسیاری معتقدند که شواهد مورد نظر می‌توانند به خوبی وجود حیات باستانی در مریخ را ثابت کنند.

آنالیز رودخانه های مریخی

محققان اعلام کرده‌اند که به لطف کیفیت شگفت‌انگیز تصویربرداری‌ها، نشانه‌هایی از جریان داشتن رودخانه های مریخی برای مدت 100 هزار سال کشف شده و بررسی رسوبات به جا مانده در کناره تنگه نشان می‌دهد که سنگ‌های موجود چیزی بیش از 3.7 میلیارد سال پیش در معرض عبور جریان آب بوده‌اند.

البته به دلیل محدودیت‌های سفر به سیاره مریخ و یا ارسال کاوشگری که بتواند چنین منطقه‌ای را تحلیل کند، محققان این امکان را ندارند که از نزدیک وارد دهانه تنگه شده و سنگ‌ها را با چشمان خود ببینند؛ با این وجود شبهات‌های بین این آثار به جامانده از رودخانه‌های باستانی با آنچه در رودخانه‌های اروپا می‌بینیم، در کنار تصاویر مداری با کیفیتی که از تنگه ایزولا منسا ثبت شده‌اند، تا جایی که امکان دارد دانشمندان را به بررسی مستقیم دهانه تنگه نزدیک کرده است.

کشف شواهدی مهم از رودخانه های مریخی برای اولین بار

با بررسی لایه‌های رسوبی بدنه تنگه مربوط به رودخانه های مریخی می‌توان حدس زد که کانال رودخانه‌ها حداقل جریانی به عمق چندین متر داشته است. از طرف دیگر دانشمندان باور دارند که در نیمکره جنوبی سیاره سرخ، مدت‌ها پیش دریاچه‌ای بسیار بزرگ وجود داشته است.

این دریاچه به دهانه برخورد هلاس (Hellas) مربوط می‌شود. هلاس یکی از مهم‌ترین دهانه‌های موجود در منظومه شمسی بوده و بررسی‌ها باعث مطرح شدن این فرضیه شده که علاوه بر دریاچه‌های عظیم، اطراف این دهانه جریان‌های بسیار زیادی از کانال‌ها و رودخانه‌های گوناگون ویژگی‌های سطحی را به وجود آورده که نمونه‌های آن‌ها را روی زمین می‌بینیم.

محققان ابراز خوشحالی کرده‌اند که شیب مناسب تنگه مورد نظر به تجهیزات ماهواره‌ای این امکان را داده تا بهترین تصاویر ممکن را از داخل تنگه و جزئیات شگفت‌انگیز آن ثبت کند. همان‌طور که اشاره شد، این تصاویر وجود رودخانه های مریخی طولانی‌مدت که چندین میلیارد سال پیش در سطح سیاره سرخ جریان داشته‌اند را ثابت می‌کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. شاید روزگاری مریخ ام مثل رمین سر سبز بوده

  2. ممکنه مهران از اپل بشر تندر مریخ زندگی‌میکردیم و بعد از اون مهداونحا برای زندگی مون نا مناسب شده به زمین مهاجرت کردین