باتری جدید میلیون مایل برگ برنده خودروهای برقی تسلا خواهد بود!

باتری میلیون مایل برگ برنده جدید خودروهای برقی تسلا خواهد بود!

باتری جدید تسلا – Tesla، شرکت آمریکایی سازنده خودروهای برقی، با نام باتری یک میلیون مایل شناخته می‌شود و گفته شده که با عملی شدن طرح آن، اتومبیل‌های الکتریکی به شکلی گسترده در سطحی جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به تازگی خبر رسیده که شرکت اتومبیل سازی تسلا متعلق به ایلان ماسک، طرح باتری یک میلیون مایل (million mile battery) را به عنوان مرحله بعدی پیشرفت خودروهای برقی معرفی خواهد کرد. باتری جدید تسلا از مدل‌های قبلی مقدار بیشتری از انرژی الکتریکی را ذخیره می‌کند و گفته شده که با عملی شدن آن، می‌توانیم شاهد آینده‌ای باشیم که ماشین‌های برقی بیشتر از هر وقت دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرند. در بررسی این موضوع با گجت نیوز همراه باشید.

در حال حاضر اتومبیل تسلا مدل 3 – Tesla Model 3 ارزان‌ترین خودرو ساخت این کمپانی بوده که به عنوان محصولی برای استفاده عموم مردم عرضه شده است؛ باتری این خودرو برقی در ایالات متحده برای کاربران به سه صورت عرضه می‌شود که کمترین حجم آن یک بسته 50 کیلووات ساعتی (kWh) بوده و بیشترین میزان ذخیره انرژی ارائه شده توسط تسلا مدل 3 هم گزینه 75 کیلووات ساعتی است.

توانایی ذخیره انرژی هر نوع از باتری که توسط خریدار انتخاب می‌شود، مقدار مسافت طی شده با یک‌ بار شارژ کامل باتری را تعیین می‌کند؛ در بهترین حالت و با استفاده از باتری 75 کیلووات ساعتی، خودرو مدل 3 تسلا می‌تواند مسافت 312 مایل (518 کیلومتر) را با یک ‌بار شارژ باتری طی کند، اما همان‌طور که از اسم باتری جدید تسلا پیداست، این خودروسازی قصد دارد تا توان باتری‌ها را برای پشتیبانی از مسافتی بسیار طولانی‌تر برای هر بار شارژ کامل، عملی کند.

طرح باتری جدید تسلا

با توجه به صحبت‌های ماسک در کنفرانس‌های گوناگون، تلاش‌های کمپانی تسلا برای افزایش توان باتری‌ها از گذشته ادامه داشته، اما متاسفانه پیشرفت‌های چشم‌گیری در این رابطه گزارش نشده‌اند؛ این در حالی بوده که خودروسازی تسلا هم‌اکنون بیشتر از هر کمپانی رقیبی در حوزه ساخت باتری‌های کارآمدتر و به صرفه‌تر و همچنین تامین انرژی خودروهای برقی پیشرفت داشته است.

باتری جدید میلیون مایل برگ برنده خودروهای برقی تسلا خواهد بود!

با این حال از سال‌ها پیش ماسک به روند پیشرفت‌های علمی حوزه باتری‌سازی اعتماد داشته و گفته بود که به زودی جنبه شیمیایی سلول‌های مورد استفاده در باتری‌ها دگرگون خواهد شد؛ به نظر می‌رسد که هم‌اکنون به این پیشرفت‌های شگفت‌انگیز نزدیک شده‌ایم و همان‌طور که منابع داخلی از شرکت تسلا خبر داده‌اند، این سازنده خودروهای برقی قصد دارد تا در سال جاری و یا اوایل سال 2021، نسل جدیدی از باتری‌ها که ارزان‌تر و کارآمدتر هستند را به بازار عرضه کند.

چنین اقدامی می‌تواند با کاهش هزینه لازم برای ساخت باتری‌ها، هزینه ساخت اتومبیل‌های الکتریکی را به اندازه نمونه‌های مشابه بنزینی پایین بیاورد. البته گفته شده که اسم باتری جدید تسلا به مسافت مدنظر این خودروسازی ارتباطی نداشته و بیشتر از همه، کمپانی مورد نظر به دنبال ارائه باتری است که در مدت زمان‌های طولانی توانایی بسیار بیشتری برای حفظ کارایی و الکتریسیته ذخیره شده در داخل خود را دارد.

بر اساس اطلاعات موجود تسلا در حال همکاری با یک شرکت باتری‌سازی چینی به نام “CATL” بوده که با تکنیک استفاده کمتر از عنصر کبالت در ترکیبات شیمیایی به کار رفته در باتری‌ها، عمر این تجهیزات ذخیره کننده را بیشتر کرده و توانایی باتری‌ها برای حفظ حداکثر الکتریسیته ذخیره شده را افزایش می‌دهد.

چالش باتری‌های کنونی

به صورت کلی در خودروهای الکتریکی یکی از چالش‌های موجود کاهش کارایی باتری بوده، به طوری که پس از مدت مشخصی از استفاده، باتری دیگر توان حداکثری خود برای نگهداری از بیشترین مقدار انرژی را از دست می‌دهد. تا به امروز باتری‌سازان برای برطرف کردن این مشکل با تکنیک‌هایی مانند کاهش عمدی توان حداکثری باتری، سعی کرده‌اند تا در مدت زمان‌های طولانی با فعال‌سازی سلول‌های بدون استفاده در باتری، توانایی‌های اولیه باتری را حفظ کنند.

باتری جدید میلیون مایل برگ برنده خودروهای برقی تسلا خواهد بود!

برای درک بهتر این تکنیک، خودرو الکتریکی اس یو وی ای ترون – e-tron کمپانی آئودی را در نظر می‌گیریم؛ آئودی به منظور برطرف کردن مشکل کاهش توان باتری در طول زمان، باتری‌هایی با ظرفیت 95 کیلووات ساعتی را بر روی این مدل از محصولات خود نصب می‌کند، اما در بهترین حالت تنها 83.6 کیلووات ساعت از باتری برای کاربر قابل استفاده بوده و مابقی ظرفیت برای جبران مشکلات مربوط به تضعیف باتری در نظر گرفته شده است.

بنابراین باتری جدید تسلا بخشی از تلاش‌های این خودروسازی برای برطرف کردن چالش مورد نظر بوده تا از این طریق میزان ظرفیت اضافی مورد نیاز برای جبران کاهش کارایی در طول زمان کمتر شود. به این ترتیب اتومبیل‌های الکتریکی از باتری‌هایی با طول عمر بیشتر، ظرفیت بالاتر و همچنین وزن کمتر برخوردار خواهند شد.

از طرف دیگر عملی شدن طرح باتری جدید تسلا می‌تواند نقش این کمپانی به عنوان یک تامین کننده انرژی را پررنگ‌تر کرده و توانایی رقابت آن با دیگر شرکت‌های تامین انرژی را بالا ببرد. یکی از اقدامات تسلا برای چنین کاری به کار بردن باتری‌های استفاده شده خودروهای برقی در نوعی شبکه گسترده بوده که می‌تواند به عنوان یک سیستم ذخیره، انرژی اضافی شبکه کلی را در زمان‌های مصرف کم ذخیره کرده و در ساعات اوج مصرف، به عنوان نوعی تقویت کننده شبکه عمل کند.

باتری جدید میلیون مایل برگ برنده خودروهای برقی تسلا خواهد بود!

رقابت با سایر شرکت‌ها

در حال حاضر برای مقایسه هزینه لازم برای تولید باتری‌ها، از معیار هزینه برای هر کیلووات ساعت استفاده می‌شود؛ در مورد هدف تسلا برای کاهش هزینه‌های ساخت باتری اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما گفته شده که شرکت چینی CATL به دنبال رسیدن به عدد 80 دلار برای هر کیلووات ساعت است. به عنوان مثال کمپانی رقیب، جنرال موتورز از مدت‌ها پیش هدف 100 دلار برای هر kWh را در نظر گرفته بود و به نظر می‌رسد که این غول خودروسازی هنوز با رسیدن به هدف مورد نظر چندین سال فاصله دارد.

بنابراین به نظر می‌رسد که طرح یک میلیون مایل باتری جدید تسلا این کمپانی سازنده اتومبیل‌های برقی را از رقبا جلوتر انداخته است؛ منابع داخلی خبر می‌دهند که باتری مورد نظر در ابتدا به خریداران چینی در کشور مورد نظر ارائه خواهد شد و در مراحل بعدی، خودروهای مدل 3 تسلا با باتری‌های جدید در آمریکای شمالی هم عرضه می‌شوند.

البته در حال حاضر تسلا به واسطه بحران کووید 19 با مشکلاتی در راستای عملی کردن اهدافش مواجه شده و در حالی که ایلان ماسک چندان طرفدار اعمال قوانین سخت‌گیرانه برای کاهش بازدهی خودروسازی خود نیست، مقامات ایالت کالیفرنیا، محل قرارگیری کمپانی تسلا، توانایی این شرکت برای حفظ سلامت کارکنان را زیر سوال برده‌اند و از تلاش‌های ماسک برای بازگرداندن خط تولید کارخانه به حالت قبلی انتقاد کرده‌اند.