گوشی سونی

پتنت سونی یک گوشی موبایل با اسپیکرهای پاپ آپ را نشان می‌دهد

در یکی دو سال اخیر، گوشی های هوشمند زیادی را با دوربین سلفی پاپ آپ دیده‌ایم. حالا این پتنت سونی یک موبایل را با اسپیکرهای پاپ آپ به تصویر کشیده است.

اگر دوربین سلفی زیر قاب گوشی مخفی باشد و فقط در هنگام نیاز بالا بیاید، امکان استفاده از نمایشگر تمام صفحه فراهم می‌شود. اما Sony نه فقط به دوربین سلفی؛ بلکه به اسپیکرهای پاپ آپ هم فکر کرده است. اینجا دو اسپیکر استریو را می‌بینیم که (همراه با دوربین سلفی) از بالا و پایین گوشی ظاهر می‌شوند. البته این پتنت مربوط به سال 2018 است؛ اما اسناد آن تازه منتشر شده‌اند.

اسپیکرهای پاپ آپ در پتنت گوشی هوشمند سونی

این طراحی را می‌توان در تناسب با فلسفه OmniBalance یا تقارن همه‌جانبه ارزیابی کرد که چند سال پیش در گوشی های اکسپریا شاهد بودیم. ایده جالبی هم هست و این دو بخش، برحسب شرایط به طور مستقل عمل می‌کنند.

مثلا وقتی بخواهید یک عکس سلفی بگیرید، فقط بخش فوقانی که حامل دوربین است بالا می‌آید. هنگام مکالمه تلفنی، هر دو اسپیکر بیرون می‌جهند و برای ضبط صدا، فقط پایینی بیرون می‌آید. یعنی یک طراحی تروتمیز که همه سنسورها، میکروفون‌ها، آنتن‌ها و اسپیکرها را در قسمت‌های کشویی جای داده است.

البته مکانیسم پاپ آپ نقاط ضعفی هم دارد. گرد و خاک می‌توانند از منافذ ریز بین قطعات متحرک، نفوذ کنند و به سیستم آسیب بزنند. خود گوشی هم به علت پیچیدگی این سیستم، آسیب‌پذیر می‌شود. همچنین کارکرد مکانیسم پاپ آپ مستلزم مصرف انرژی است از عمر باتری می‌کاهد. با تمام این اوصاف، شاید عرضه چنین دستگاهی بتواند روح تازه‌ای را در چهره‌ی کهنه‌ی گوشی های موبایل بدمد و به برگ برنده سونی تبدیل شود.