ویدیو سگ رباتیک بوستون داینامیکس در حال چوپانی و رسیدن به مزرعه!

ویدیوی سگ رباتیک بوستون داینامیکس در حال چوپانی و رسیدن به مزرعه!

سگ رباتیک بوستون داینامیکس (Boston Dynamics)، کمپانی آمریکایی سازنده ربات‌های فوق پیشرفته، اخیرا ستاره ویدیویی است که قابلیت‌های تجهیزات رباتیک را در انجام کارهایی مانند مزرعه‌داری، کشاورزی و گله‌داری نشان می‌دهد.

سگ رباتیک بوستون داینامیکس که با نام اسپات (Spot) هم شناخته می‌شود، در تازه‌ترین ویدیو خود کارهای شگفت‌انگیزی انجام می‌دهد؛ کمپانی آمریکایی بوستون داینامیکس (Boston Dynamics) که این ربات فوق پیشرفته را ساخته، توانایی‌های اسپات را در انجام چوپانی، مزرعه‌داری و کشاورزی به نمایش گذاشته است. در ادامه با ما همراه باشید.

به صورت کلی هر چند وقت یک بار ویدیویی از پیشرفت‌های چشم‌گیری محصولات این شرکت رباتیک منتشر می‌شود و تقریبا در تمامی موارد علاقه‌مندان به این حوزه از تکنولوژی با تصاویر منتشر شده شگفت‌زده می‌شوند. اخیرا هم در ویدیویی که در فضای مجازی دست به دست می‌شود، می‌بینیم که اسپات مشغول انجام دادن کاری است که حتی تمامی سگ‌ها قادر به انجام آن نیستند و تنها سگ‌های مخصوص گله‌داری در آن تخصص دارند.

این ویدیو توسط شرکت نرم‌افزاری روکوز (Rocos) که از مدتی پیش همکاری‌های خود با کمپانی رباتیک آمریکایی را آغاز کرده، منتشر شده و بیش از هر چیز مدیران روکوز قصد دارند تا قابلیت‌های سگ رباتیک بوستون داینامیکس را در انجام کارهایی که از راه دور کنترل می‌شوند، نشان دهند.

فعالیت‌هایی مثل کنترل وضعیت پرورش محصولات کشاورزی و میوه‌های گوناگون و همچنین چوپانی گله گوسفندان در تپه‌های پرفراز و نشیب نیوزیلند! این نوع فعالیت‌ها نیازمند توانایی مانور بالا هستند و علاوه بر قابلیت جابه‌جایی روی سطوح گوناگون، تجهیزات رباتیک مورد استفاده باید به راحتی از راه دور کنترل شده و داده‌های خود را به صورت لحظه‌ای برای کاربر ارسال کنند.

ویدیو جدید سگ رباتیک بوستون داینامیکس

 

با انتشار ویدیو سگ رباتیک بوستون داینامیکس اطلاعات جالب‌توجهی هم در مورد امکان نصب انواع سنسورها و دوربین‌های گوناگون بر روی اسپات منتشر شده و حتی صحبت‌هایی در مورد به کار گیری ربات‌های پرنده در انجام کارهای کشاورزی و دامداری مطرح شده است.

مدیر عامل روکوز در این رابطه گفته که با اتصال ربات‌هایی مانند اسپات به فضای ابری می‌توان این امکان را فراهم کرد تا فعالیت‌های خسته کننده، کثیف و حتی خطرناک را به ربات‌ها سپرد و به راحتی تجهیزات اتوماتیک را به حوزه کارهای روزمره وارد کرد. البته این اولین باری نیست که اسپات ستاره ویدیوهای جنجالی و نسبتا نگران کننده یوتیوبی بوده و مدتی پیش بود که کلیپ باز کردن در توسط این ربات بسیار خبرساز شد.

از طرف دیگر امکان هماهنگی چندین سگ رباتیک بوستون داینامیکس با یکدیگر هم وجود دارد و به تازگی این کمپانی رباتیک در کلیپی نشان داده بود که 10 ربات اسپات در کنار هم می‌توانند یک کامیون را بکشند. همچنین، دوربین‌ها و حسگرهای تعبیه شده در این ربات‌ها امکان ردیابی موقعیت و مقصد ربات‌ها را فراهم کرده و به ما نشان می‌دهند که آیا اسپات مطابق برنامه‌های از پیش طراحی شده حرکت می‌کند یا خیر؟

اما نکته جالب‌توجه به چابکی و انعطاف‌پذیری این سگ رباتیک مربوط می‌شود؛ در سطوحی که چرخ‌ها برای عبور از روی آن‌ها دردسرهای زیادی دارند و ربات‌های دارای چرخ به سختی و با سرعت بسیار کم روی سطوح مورد نظر جابه‌جا می‌شوند، چهار پای انعطاف‌پذیر و مجزای اسپات امکان حرکت سریعی را به وجود می‌آورند که حتی در صورت افتادن و یا برعکس شدن ربات، به راحتی آن را از روی زمین بلند می‌کنند.

آینده ربات‌ها

همچنین، پتانسیل بالایی برای به کار گیری تجهیزاتی مانند سگ رباتیک بوستون داینامیکس در کارخانه‌ها و مناطق فاجعه زده‌ای وجود دارد که به واسطه خطرات زیاد، استفاده از نیروی انسانی برای انجام کارهای مختلف در آن‌ها بسیار مشکل و خطرناک است. در حال حاضر هم این ربات‌ها در کارخانه‌ها به عنوان تجهیزاتی برای کنترل زیرساخت‌ها و پیش‌بینی مشکلات و اتفاقات گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به علاوه، با شیوع بیماری کرونا مقامات کشور سنگاپور از ربات اسپات برای تذکر دادن به مردم حاضر در خیابان‌ها، پارک‌ها و مراکز عمومی در رابطه با فاصله‌گذاری اجتماعی و عمل کردن به توصیه‌های بهداشتی استفاده کرده‌اند و این تجهیزات پیشرفته رباتیک تا حد توانشان به پرسنل خط مقدم مقابله با کووید 19 کمک می‌کنند.

با این تفاسیر همچنان فضای زیادی برای رشد و توسعه چنین ربات‌های شگفت‌انگیزی وجود دارد و انتظار می‌رود که در آینده نزدیک از این تجهیزات برای انجام خودکار وظایف گوناگون در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی، خدمات و صنعت به صورت گسترده استفاده شود. البته امیدواریم که ظاهر این ربات‌ها کمی دوستانه‌تر شود و همانند سگ رباتیک بوستون داینامیکس چهره‌ای کاملا ماشینی و ترمیناتوری نداشته باشند!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. از یه طرف خوبه از یه طرف نه
    خوبیش اینه کار انسان و راحت می‌کنه ولی بدیش اینه در آینده انسان باید بشینه ربات ها کار کنن

  2. این تکنولوژی داره به کجا می‌ره ⁦🤦🏻‍♀️⁩⁦🤦🏻‍♀️⁩

  3. ربات چوپون چه جالب 😃