بهبودیافتگان کرونا , امگا 3

محققان مصرف امگا 3 را به بهبودیافتگان کرونا توصیه می‌کنند

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور به بهبودیافتگان کرونا توصیه کرد حتما مصرف امگا 3 را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

جلال‌الدین میرزای رزاز، رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور عنوان کرد اسیدهای چرب امگا3 در ضعیف کردن ویروس آنفلوانزا، هپاتیت و کاهش التهاب در بیماران مبتلا به کرونا نقش واسطه‌ای دارند و به همین دلیل بیماران مبتلا به کرونا بعد از بهبود باید مصرف امگا 3 را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

توصیه غذایی به بهبودیافتگان کرونا

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور در ادامه بیان کرد به افراد بهبود یافته از ویروس کرونا توصیه می‌کنیم دو بار در هفته ماهی چرب مانند قزل آلا را مصرف کنند و در صبحانه نیز روزانه دو عدد گردو بخورند. وی افزود همچنین به این افراد توصیه می‌شود از روغن‌های حاوی اسید امگا 3 نظیر زیتون و کانولا نیز استفاده کنند. وی تاکید کرد به دلیل مشکلات عصبی و روانی، سن بیمارانی که به کرونا مبتلا شدند و همچنین با توجه به اثرات امگا3، این افراد می‌بایست به صورت روزانه 250 تا 500 میلی‌گرم امگا3 را به کمک رژیم غذایی دریافت کنند. البته اگر دسترسی به امگا 3 از طریق غذا ممکن نبود، بهتر است از مکمل ویژه استفاده کنند.

چه بیمارانی نباید امگا 3 مصرف کنند؟

جلال‌الدین میرزای رزاز در ادامه هشدار داد آن دسته از بهبودیافتگان کرونا که در عملکرد کبد خود با نقص مواجه شده‌اند، باید حتما مصرف مکمل یاری امگا3 را به دستور پزشک و با احتیاط انجام دهند و در صورت استفاده از مکمل یاری حتما آنزیم‌های کبدی بررسی شود. همچنین در شرایط مصرف مکمل حتما باید به تداخل امگا۳ با ویتامین E، زنجبیل، جینسینگ و داروها توجه گردد.

نحوه مصرف زینک (روی) برای ویروس کرونا

میرزای رزاز در این خصوص عنوان کرد:

با توجه به این که روی قادر است از تکثیر ویروس کرونا جلوگیری کند و عفونت دستگاه تنفسی تحتانی و عوارض ناشی از اسهال (در ۳۰ درصد افراد) کاهش دهد، مصرف روی از منابع غذایی و در حد ۸ تا ۱۱ mg به طور روزانه توصیه می‌شود. کودک مبتلا به کرونا با علائم اسهال پس از بهبود، باید به مدت ۱۴-۱۰ روز، مکمل روی در حد ۲۰ میلی گرم در روز دریافت کنند. سطوح روی در بیماران مبتلا به کرونا با هیپوآلبونیمی کاهش یافته نشان داده می‌شود و ممکن است کاذب باشد. در سالمندان که اشتهای کافی ندارند می‌توان مکمل یاری کوتاه مدتی را در حد DRI و یا دوز ۲۵-۲۰ میلی گرم انجام داد.