ویژگی های آی او اس 14

نگاهی به جذاب‌ترین ویژگی های آی او اس 14 که احتمالا از آن‌ها بی‌خبرید

iOS 14 جدیدترین سیستم عامل اپل مخصوص گوشی های آیفون محسوب می‌شود. در این مطلب نگاهی به برخی ویژگی های آی او اس 14 خواهیم انداخت.

اپل از آپدیت آی او اس ۱۴ رونمایی کرد؛ اپل بعد از رونمایی جدیدترین سیستم عامل گوشی‌های آیفون، به مهمترین ویژگی‌های آن اشاره کرد. به عنوان مهمترین موارد باید از ویجت‌های آپدیت شده و نسل جدیدی از اپلیکیشن‌های Messages ،Maps و مرورگر Safari نام برد. دستیار هوشمند سیری در iOS 14 به‌روز شده و CarPlay و App Clips ارتقا پیدا کرده‌اند.

ویژگی های آی او اس 14

با توجه به درگیر بودن اپل با مطالب و محصولات متعدد در رویداد WWDC، تنها به اشاره به گوشه‌ای از ویژگی های آی او اس 14 بسنده کرد. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم بیشتر با سیستم عامل جدید آن از پلتفرم iOS‌ آشنا شویم.

بررسی مهمترین ویژگی های آی او اس 14

اپل در وب سایت خود و در بخش All New Features، نزدیک به 191 ویژگی جدید آورده است! اشاره به همه آن‌ها در اینجا امکان‌پذیر نیست. البته بیشتر آن‌ها جدید و مهم نیز محسوب نمی‌شوند. به همین دلیل در ادامه به آن دسته از قابلیت‌های مهمی که اپل در رویداد WWDC درباره آن‌ها صحبت نکرد اشاره خواهیم کرد. برای بیشتر کاربران، ویژگی های آی او اس 14 که در این مطلب درباره‌شان صحبت خواهیم کرد، از مواره اشاره شده در رویداد WWDC توسط اپل اهمیت بیشتری دارند.

ویژگی های آی او اس 14

ویجت‌های به‌روز شده

اپل در رویداد اخیر خود درباره طراحی ویجت‌های جدید سیستم عامل تازه وارد به طور مفصل صحبت کرد. یکی از بخش‌های صحبت‌ها به Smart Stack مربوط بود. به لطف این ویژگی ویجت‌های مرتبط با یکدیگر یکجا جمع شده و راحت‌تر قادر به گشت‌زنی بینشان خواهید بود. آن چه اپل در این رابطه اشاره‌ای نکرد، قابلیت ایجاد کردن استک‌های ویجت سفارشی و جدید است. کافی است در هوم اسکرین، ویجت‌های مورد علاقه‌تان را روی یکدیگر سوار کرده و یک استک تازه ایجاد کنید. به لطف این کار با وجود دسترسی سریع به تعداد زیادی ویجت در صفحه خانه، فضای زیادی اشغال نخواهید کرد.

ویژگی App Library

یکی دیگر از ویژگی های آی او اس 14 App Library محسوب می‌شود. اپل درباره آن نیز صحبت کرد، اما بد نیست بدانید با دریافت سیستم عامل جدید، همه اپلیکیشن‌های تازه دانلود شده به طور مستقیم به App Library خواهند رفت. البته اگر راهکار کنونی را ترجیح می‌دهید، می‌توانید گزینه افزوده شدن آن‌ها به هوم اسکرین بعد از دانلود را انتخاب کنید.

ویژگی های آی او اس 14

بهبود سافاری

اپل در رویداد اخیر بیشتر درباره ویژگی‌ های مرورگر جدید سافاری در سیستم عامل مک او اس Big Sur صحبت کرد. در آی او اس 14، مرورگر وب اختصاصی اپل اکنون برای صفحه‌های نگارش شده به زبان‌های غیر بومی از ترجمه متن پشتیبانی می‌کند. ویژگی جدیدی برای گزارش درباره وضعیت حریم خصوصی افزوده شده و از مانیتورینگ پسورد پشتیبانی می‌شود. به لطف قابلیت دوم از عدم انتخاب رمزهای عبور فاش شده در حملات سایبری اخیر اطلاع پیدا خواهید کرد. در نهایت باید به استفاده از یک موتور جاوااسکریپت جدید در Safari جدید اشاره کنیم که در مقایسه با زمان رندر محتویات توسط گوگل کروم اندروید 10، دو برابر سرعت بیشتری دارد.

ذخیره نیرو برای Car Keys

یکی دیگر از جذاب‌ترین ویژگی های آی او اس 14 ذخیره شدن انرژی کافی در باتری به منظور بهره بردن از قابلیت Car Keys تحت هر شرایطی محسوب می‌شود. شرایطی را در نظر بگیرید که آوردن سوئیچ خودرو را فراموش کرده و شارژ باتری گوشی آیفونتان نیز تمام شده است. به لطف ویژگی جدیدی که برای iOS 14 در نظر گرفته شده است، تا پنج ساعت بعد از خاموش شدن گوشی به خاطر اتمام شارژ قادر به استفاده از‌ آن برای باز کردن اتومبیل خواهید بود.

اسکان هدفون

این ویژگی برای افراد با گوش ضعیف در نظر گرفته شده است. پاسخ فرکانس اکنون منطبق شده و صداهای نرم تقویت شده‌ای تولید خواهد شد. شنیدن این صدا به مراتب راحت‌تر است. ویژگی جدید با ایرپادز پرو، ایرپادز (AirPods)، ایرپادز (EarPods)، پاوربیتس، پاوربیتس پرو و بیتس سولو پرو قابل استفاده است. انطباق با حالت Transparency مخصوص ایرپادز پرو سبب تقویت صدای نرم شده و نویزهای محیط را کاهش می‌دهد.

ویژگی های آی او اس 14

ویژگی های آی او اس 14 برای ایرپادز

به صوت فضایی و تعویض خودکار دستگاه توسط اپل اشاره شد، اما علاوه بر آن‌ها، سیستم عامل جدید یک سری قابلیت دیگر نیز به ایرپادز می‌آورد. نوتیفیکیشن باتری به کاربر اجازه می‌دهد قبل از برقراری تماس یا شروع پخش ویدیو، به نیاز به شارژ شدن ایرباد خود پی ببرد. یک رابط کاربردی‌ برنامه نویسی جدید با نام AirPods Pro Motion API ایجاد شده تا توسعه‌دهندگان به جهت، شتاب کاربر و نرخ جهش اپل ایرپادز پرو دست پیدا کنند. به این ترتیب اپلیکیشن‌های فیتنس و مخصوصا بازی‌های بهتری توسعه خواهند داد.

ویژگی های آی او اس 14

ویژگی های آی او اس 14 برای حریم خصوصی

علاوه بر ارائه اطلاعات درباره حریم خصوصی در اپ استور، کنترل‌های ردیابی اپلیکیشن‌ها و مکان‌های تقریبی، می‌توانید در صورت نیاز یک اپلیکیشن به دسترسی به گالری، به جای ارائه دسترسی کامل به تمامی تصاویر و ویدیوهای خود، تنها مجوز استفاده از بخشی مشخص را ارائه کنید. یکی از مهمترین ویژگی های آی او اس 14 برای افزایش حریم خصوصی، نمایش یک اعلان حین دسترسی یک اپلیکیشن به میکروفون یا دوربین در پس‌زمینه است.

ویژگی های آی او اس 14 برای دوربین

به شکلی عجیب، اپل به این قابلیت‌های آی او اس 14 هیچ اشاره‌ای در طول WWDC نکرد. عملکرد اپلیکیشن Camera در سیستم عامل جدید ارتقا پیدا کرده و سرعت گرفتن تصاویر 90 درصد بیشتر شده است. سرعت گرفتن نخستین عکس 25 درصد بیشتر شده و تصاویر پرتره با سرعتی 15 درصد بالاتر از قبل گرفته می‌شوند. این اعداد و ارقام مربوط به تست روی آیفون 11 پرو مکس محسوب شده و نمی‌توان در گوشی‌های آیفون قدیمی‌تر انتظار عملکرد مشابهی داشت. اپل تنظیمات جدیدی برای اولویت‌بندی تصویربرداری سریع در نظر گرفته که بر اساس نحوه پردازش عکس کار می‌کند. به عبارتی از طریق تغییر چگونگی پردازش شدن عکس، سرعت ثبت کم یا زیاد خواهد شد.

از جمله ویژگی های جدید آی او اس 14 QuickTake به شمار می‌رود. این ویژگی برای اولین مرتبه همراه با رونمایی گوشی های سری آیفون 11 معرفی شد و به کاربر اجازه می‌دهد در حالت Photo، که مخصوص عکاسی است، به وسیله نگه داشتن انگشت روی دکمه شاتر شروع به فیلم برداری سریع کند. این ویژگی به لطف آی او اس 14 به گوشی های آیفون ایکس آر، آیفون ایکس اس و آیفون ایکس اس مکس نیز اضافه خواهد شد.

یک سوئیچ جدید داخل اپلیکیشن دوربین در نظر گرفته شده تا رزولوشن ویدیو و نرخ فریمی را از طریق آن، بدون نیاز به ورود به تنظیمات برنامه، تغییر بدهید.

دوربین آیفون 11

طبق انتظار، حالت عکاسی در شب اختصاصی (Night Mode) آپدیت شده است. وقتی در این حالت، با دوربین آیفون 11 یا دو برادر بزرگتر آن اقدام به فیلم برداری می‌کنید، اپلیکیشن Camera به وسیله نمایش یک شاخص راهنما، به ثابت نگه داشتن گجت کمک می‌کند. از طرفی اکنون می‌توان نایت مود را در نیمه فیلم برداری قطع کرد و نیازی به انتظار تا به پایان رسیدن ضبط وجود ندارد.

اپلیکیشن دوربین سیستم عامل جدید اجازه می‌دهد میزان دریافت نور را در کل زمان عکاسی یا مخصوصا فیلم برداری ثابت نگه داشته و در زمان دلخواه، علاوه بر تغییر دادن آن، فوکوس را نیز قفل کنید.

کلیدهای کمترل حجم صدا را اکنون می‌توان به عنوان میانبر استفاده کرد. با فشردن کلید افزایش حالت عکاسی پیاپی (Burst Photo) فعال شده و QuickTake، در گوشی‌های پشتیبانی‌کننده از این قابلیت، به وسیله فشرده کلید کاهش صدا در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

از طریق گزینه‌ای جدید در تنظیمات اپلیکیشن دوربین قادر خواهد بود. همواره، حین پیش نمایش گرفتن از دوربین اصلی داخل برنامه، تصویر سلفی خود را نیز در پنجره‌ای کوچکتر مشاهده کنید. کاربرد این ویژگی آی او اس 14 به طور دقیق مشخص نیست. در نهایت باید به بهبود اسکن کیو آر کد اشاره کنیم که سبب می‌شود در صورت کوچک بودن کد، اسکن همچنان با سرعتی بالا صورت بگیرد.

ویژگی های آی او اس 14

آپدیت‌های FaceTime

فیس تایم به لطف آپدیت جدید از ویژگی تصویر در تصویر iOS پشتیبانی خواهد کرد. از طرفی من بعد تماس‌های FaceTime را می‌توان در کنار سایر اپلیکیشن‌ها در اختیار داشت. ویژگی مهم دیگر، پشتیبانی از رزولوشن فول اچ‌دی در برخی آیفون‌ها است.

فیس تایم بعد از دریافت سیستم عامل آی او اس 14 در صورت استفاده یک کاربر از زبان اشاره حین برقراری تماس‌های گروهی، وی را واضح‌تر از بقیه نمایش خواهد داد. یکی دیگر از ویژگی های آی او اس 14 که پیشتر در نسخه بتای آی او اس 13 توسعه یافت، اما در نهایت کنسل شد، ویژگی تماس چشمی است. این ویژگی سبب می‌شود با وجود خیره شدن چشم شما به دوربین در زمان برقراری تماس‌های تصویری، کاربر آن سوی تماس چشمان شما را از منظره دوربین ببیند! به عبارتی زاویه چشم‌های شما با وجود نگاه کردن به نمایشگر، خیره به دوربین دیده خواهد شد. این قابلیت به لطف بهره برده از هوش مصنوعی فراهم شده است.

اشتراک‌گذاری اشتراک خانوادگی

ویژگی Family Sharing به منظور خریدهای درون برنامه‌ای از این پس در اختیار توسعه‌دهندگان قرار خواهد گرفت. به این ترتیب می‌توان داخل اپلیکیشن‌های آی او اسی، اشتراک‌های ویژه‌ای با قابلیت اشتراک‌گذاری بین چند عضو یک گروه در نظر گرفت.

ویژگی های منطقه‌ای آی او اس 14

تعدادی از ویژگی های جدید به صورت محلی، منحصر برای کاربران ساکن در گوشه‌ای از دنیا، در نظر گرفته شده‌اند. به عنوان مثال باید به امکان استفاده کاربران چینی از متد ورودی Wubi اشاره کرد. کاربران در ایرلند و نروژ از قابلیت تصحیح خودکار نوشته‌ها در کیبورد بهره‌مند شده و کاربران ژاپنی، کیبوردی جدید با طراحی متفاوت به منظور تایپ راحت‌تر شماره‌های دارای ارقام تکراری دریافت خواهند کرد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی های محلی در iOS 14 برای کاربران هندی است. فونت‌های جدیدی در نظر گرفته شده که شامل 20 فونت داکیومنت می‌شود. 18 فونت کنونی نیز آپدیت شده‌اند. افکت‌های تمام صفحه در Messages  برای 23 زبان محلی هندی تغییر پیدا کرده‌اند. Mail از آیدی‌های ایمیل با متون هندی پشتیبانی می‌کند. البته منظور از متون هندی هنوز به طور دقیق مشخص نیست. در نهایت به امکان دانلود صوت‌های دستیار سیری و همچنین دانلود و استریم اپل تی وی پلاس حین اتصال به اینترنت موبایل برای کاربران هندی می‌رسیم.

آپدیت‌های کیبورد

داخل بخش اموجی قسمتی برای جستجو در نظر گرفته شده و می‌توانید داخل آن، نام یک اموجی خاص را تایپ کنید. داخل اپلیکیشن‌های جانبی و غیر پیش‌فرض، از قابلیت پر شدن خودکار خانه‌های فرم پشتیبانی می‌شود. به این منظور نیازی به دادن دسترسی اطلاعات مخاطبان به اپلیکیشن‌ها نیست.

برنامه Music

همان تغییراتی که اپل برای اپلیکیشن موزیک iPadOS جدید در نظر گرفته، در iOS 14 نیز پیاده شده‌اند. تب هوم جدیدی به منظور یافتن و پخش آهنگ‌ها، هنرمندان و لیست‌های پخش جدید ایجاد شده است. اپلیکیشن به مرور زمان، به سلیقه شما پی خواهد برد. یک ویژگی پخش خودکار جدید، در صورت رسیدن به انتهای یک پلی لیست، پخش موزیک را ادامه می‌دهد. بخش جستجو بهبود زیادی پیدا کرده و بر اساس سبک موزیک، وضعیت روحی کاربر و فعالیت‌های اخیر وی اقدام به یافتن موسیقی می‌کند.

یکی دیگر از ویژگی های آی او اس 14 امکان فیلتر کردن کتابخانه آهنگ‌ها در برنامه Music به منظور یافتن خواننده‌ها، آلبوم‌ها و لیست‌های پخش است. کافی است در هر قسمت انگشتتان را از بالا به پایین کشیده و شروع به جستجو کنید.

اپلیکیشن‌های پیش‌فرض

بعد از دریافت آی او اس 14 قادر به مشخص کردن یک مرورگر وب و همچنین اپلیکیشن ایمیل به عنوان پیش‌فرض، به جز برنامه‌های انحصاری اپل، خواهید بود. به عنوان مثال می‌توانید گوگل کروم را مرورگر پیش‌فرض و جیمیل را نرم افزار ارسال ایمیل پیش‌فرض خود کنید. البته این گزینه در حال حاضر محدود به مرورگر و نرم افزار مدیریت ایمیل است.

اپلیکیشن Voice Memos

نرم افزار Voice Memos اجازه می‌دهد صداهایی که پیشتر ضبط کرده‌اید را داخل فولدرهایی سازماندهی کنید. ویژگی Smart Folders دست به دست آن می‌دهد تا صداهای ضبط شده با استفاده از اپل واچ را به صورت خودکار در پوشه‌هایی مرتبط قرار بدهید. تغییراتی نیز در پس‌زمینه صورت گرفته تا ضبط نویز محیط به حداقل برسد.

ویژگی های آی او اس 14

اپلیکیشن Weather

اپل بعد از به دست آوردن Dark Sky در حال استفاده از آن در اپلیکیشن‌های مختلف است. این مرتبه نوبت به Weather رسید. نرم افزار در سیستم عامل آی او اس 14 از چارتی جدید، که هر یک دقیقه یک مرتبه آپدیت می‌شود، به منظور نمایش شدت باران یا برف طی ساعات آتی استفاده می‌کند. این ویژگی آی او اس 14 در حال حاضر منحصر به شهرهای آمریکا است. همچنین نرم افزار، در صورت تغییر قابل توجه وضعیت هوا طی روزهای آتی، موضوع را به اطلاع کاربر خواهد رساند.

قابلیت‌های دسترسی

علاوه بر امکانات مخصوص ایرپادز که بالاتر به آن‌ها اشاره کردیم، یک سری ویژگی دیگر نیز در این زمینه توسعه یافته‌اند. Back Tap قابلیتی جدید بوده و به کاربر کمک می‌کند آیفون را به منظور تشخیص برخورد ضربه به پشت دستگاه پیکربندی کند. بعد از آن، ضربه به پشت گوشی، روشی جدید به منظور صدور فرمان خواهد شد. به عنوان نمونه می‌توان مشخص کرد در صورت زدن دو یا سه مرتبه ضربه به پشت دستگاه، اپلیکیشنی خاص باز شده یا عملی مشخص صورت بگیرد. عناصر کلیدی نمایش داده شده روی نمایشگر به منظور افزودن پیام‌های VoiceOver برای اپلیکیشن‌ها و وب سایت‌های فاقد پشتیبانی از قابلیت‌های دسترسی، تشخص داده می‌شوند.

ویژگی VoiceOver همچنین می‌تواند متونی که داخل تصاویر تشخص می‌دهد را بخواند. قابلیت تشخیص خودکار رابط‌ها داخل نرم افزار توانایی دیگر VoiceOver به شمار می‌رود. به این ترتیب راحت‌تر قادر به گشت‌زنی داخل نرم افزارها خواهید بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. ای خدا به این ها میگی قابلت های جذاب ، بابا بعضی این قابلیت ها اندروید۴.۴ هم داشته🤣😂😂