فلت

کالبد شکافی تلفن همراه؛ مجموعه فلت های موجود در گوشی ها

وقتی از تلفن همراه یا گوشی موبایل صحبت می‌کنیم یعنی مجموعه‌ای از تکنولوژی پیچیده و قطعات که به صورت یکپارچه در داخل قاب جا خوش کرده‌اند و به صورت هماهنگ با یکدیگر کار می‌کنند.

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید در داخل گوشی هوشمندی که در دستان خود در اختیار دارید چه می‌گذرد. قطعات مختلفی از جمله برد اصلی یا مین برد، برد یا فلت شارژ، فلت ولوم و پاور، فلت سیمکارت، فلت هوم، تاچ و ال سی دی و بسیاری از قطعات دیگر به صورت هماهنگ و موازی و با دریافت انرژی از منبع تغذیه و یا همان باتری که در داخل گوشی وجود دارد تغذیه می‌شوند و در راستای فرمان‌های شما کار می‌کنند.

بر روی برد اصلی هم قطعات زیادی از جمله پردازنده گرافیکی، پردازنده اصلی و… وجود دارد. تمامی قطعات ذکر شده نیز در نهایت به وسیله پین و کانکتورهای مخصوص به برد اصلی متصل می‌شوند. حالا با توضیحات مختصری که دادیم اگر کنجکاو شده‌اید که بدانید داخل گوشی شما دقیقا چه خبر است، در ادامه با ما همراه باشید. البته در این مقاله فقط به بررسی فلت های مختلف موجود در گوشی می‌پردازیم.

در ابتدا باید به شما بگوییم که فلت مجموعه‌ای از سیم‌های نازک هستند که به صورت نواری در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و دو سر آنها از طریق سوکت یا کانکتور مخصوص به برد متصل می‌شوند.

فلت

فلت ال سی دی

تاچ و ال سی دی ساختاری چند قسمتی دارد که به صورت یک مجموعه کامل در می آیند. این مجموعه متشکل از دو فلت مختلف به نام فلت ال سی دی و فلت تاچ است. فلت ال سی دی مستقیما به برد اصلی گوشی متصل می‌شود. در واقع یک سر آن به نمایشگر و سر دیگر آن به برد اصلی متصل می‌شود و رابط بین صفحه نمایش و مین برد است. فلت تاچ نیز وظیفه اتصال تاچ یا دیجیتایزر به برد را بر عهده دارد و پس از آن فرامین لمس نقاط مختلف ال سی دی را انتقال می‌دهد. فلت ال سی دی یک از حساس‌ترین فلت های موجود در گوشی موبایل است که ممکن است در اثر بی احتیاطی به راحتی پاره شود. اگر ال سی دی شما پرش داشته و با فشردن قسمتی از آن این پرش رفع می‌گردد باید بدانید که احتمالا فلت ال سی دی شما آسیب دیده است.

فلت

فلت ولوم و پاور

یکی دیگر از فلت های استفاده شده در گوشی، فلت ولوم و پاور است. بر روی این فلت دکمه‌های کوچک پاور و دکمه‌های کنترل صدا قرار دارند. انتهای این فلت به وسیله کانکتور و سوکت موجود، به برد اصلی متصل و وظیفه خاموش و روشن کردن دستگاه و همچنین کم و یا زیاد کردن صدای گوشی را بر عهده دارد. این فلت نیز ممکن است در اثر استفاده نادرست و طولانی مدت و یا در اثر فشار بیش از حد به دکمه‌ها، دچار آسیب شود و نیاز به تعویض داشته باشد.

فلت

فلت شارژ

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های یک گوشی هوشمند، فلت یا برد شارژ آن است. این مجموعه در برخی از گوشی‌ها به صورت برد الکترونیکی و در برخی دیگر به صورت مجموعه‌ای از برد و فلت است که به آن به اختصار فلت شارژ می‌گویند. فلت شارژ وظیفه محافظت از تمامی قطعات و مدارهای گوشی و همچنین چک کردن دمای گوشی را بر عهده دارد. این قطعه نیز ممکن است در اثر استفاده نادرست مانند استفاده از کابل های شارژ متفرقه، استفاده از آداپتور شارژ غیر استاندارد، کار با گوشی به هنگام شارژ، شارژ کردن دائم گوشی با پاوربانک و … دچار مشکل شود. همچنین ورودی یو اس بی یا اصطلاحا کانکتور شارژ نیز بر روی آن قرار دارد که در اثر استفاده طولانی مدت و یا ناصحیح، دچار خرابی می‌شود. کانکتور نیز به صورت جداگانه قابل تعویض بوده و می‌توان در صورت خرابی آن، فقط کانکتور را تعویض کرد.

فلت

فلت سیمکارت

اصلی‌ترین وظیفه گوشی تلفن همراه برقراری تماس و در حالت کلی ارتباط است. این وظیفه توسط یک عدد سیمکارت که رابط بین شرکت خدمات دهنده و گوشی است و با قرار دادن آن در جای مخصوص خود که کانکتور سیمکارت است، محقق می‌شود. کانکتور سیم به وسیله فلتی که به آن فلت سیمکارت می گویند به برد اصلی گوشی متصل و فرایند برقراری ارتباط و دیتا را انجام می‌دهد. کسانی که در دفعات زیاد سیمکارت خود را بیرون آورده و مجدد در جای خود قرار می‌دهند و یا از سیمکارت‌های قدیمی و ضخیم‌تر استفاده می‌کنند ممکن است در طول زمان موجب خرابی کانکتور سیمکارت یا فلت سیمکارت شوند. همچنین در گوشی‌هایی که از مموری کارت نیز پشتیبانی می‌کنند، کانکتور مموری و کانکتور سیمکارت بر روی یک فلت قرار گرفته‌اند.

فلت

فلت هندزفری

اگر از عاشقان موسیقی باشید و یا دائم از هندزفری های سیمی استفاده می‌کنید، پس بیشتر این قطعه را می‌شناسید. جک استاندارد 3.5 میلی‌متری که  بر روی گوشی‌ها وجود دارد و به وسیله آن هندزفری به گوشی متصل می‌شود، به وسیله فلت هندزفری با برد اصلی ارتباط برقرار می‌کند. این فلت وظیفه انتقال صدای خروجی از گوشی و صدای ورودی توسط میکروفون موجود بر روی هندزفری را بر عهده دارد. این فلت به قدری ظریف و نازک است که ممکن است در صورتی که خودتان بخواهید اقدام به باز کردن درب گوشی بکنید و یا تعمیرکار به اندازه کافی حرفه‌ای نباشد، ممک است باعث پارگی آن شود. گاهی اوقات نیز در اثر استفاده زیاد از هندزفری، خارای داخلی جک 3.5 میلی‌متری آسیب می‌بیند که باید فلت هندزفری تعویض گردد.

فلت

فلت میکروفون

در گوشی‌های قدیمی‌تر فلت میکروفون به صورت جداگانه به برد گوشی متصل می‌شد. در گوشی های هوشمند امروزی این فلت جای پای خود را بر روی فلت یا برد شارژ محکم کرده است. میکروفون گوشی وظیفه انتقال صدای ورودی از جمله صدای مکالمه، ضبط صدا، ضبط فیلم و… را بر عهده دارد. باید بدانید در صورتی که میکروفون گوشی خراب شود، به دلیل قرار گرفتن میکروفون بر روی برد شارژ، کل برد باید تعویض شود.

فلت

فلت مین یا رابط مادربرد

فلت مادربرد از جمله فلت های مهم موجود در گوشی های امروزی است. یک سر این فلت به برد شارژ و سر دیگر آن به برد اصلی متصل می‌شود. در واقع وظیفه اتصال و انتقال انرژی و نیرو از برد شارژ به تمامی قسمت‌های گوشی را بر عهده دارد. در صورت خرابی، این قطعه نیز به صورت جداگانه قابل تهیه است.

فلت

این مطلب در قالب رپورتاژ آگهی و توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا متن تبلیغاتی برای گجت نیوز ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. اوووم خیلی خوب بود جای تشکر داره
    منم خیلی دوست داشتم با این قطعات اشنا بشم