فاکسکان در هند

سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری فاکسکان در هند برای خروج از چین

سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری فاکسکان در هند به منظور خروج از چین از جمله اقدامات این کمپانی برای فرار از ترکش جنگ اقصادی آمریکا با چین است.

سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری فاکسکان در هند از جدیدترین تصمیمات این کمپانی تایوانی برای خروج تدریجی خود از چین است. فاکسکان – Foxconn قصد دارد تا طی مدتی 3 ساله، کارخانه‌های خود در بخش جنوبی هندوستان که محل تولید گوشی‌های آیفون برای کمپانی اپل هستند را توسعه دهد. چرا که اپل مصرانه از تولید کنندگان خود درخواست دارد تا خط تولید قطعات آیفون را به خارج از چین منتقل کنند.

فاکسکان یک کمپانی تولید کننده قطعات و تجهیزات الکترونیکی برای دیگر کمپانی‌های فاقد خط تولید است. از جمله کمپانی‌های فاقد خط تولید که اصطلاحا به آن‌ها فبلس گفته می‌شود، می‌توان به اپل و هواوی اشاره کرد. فاکسکان که بزرگترین تولید کننده تجهیزات الکترونیکی در نیا محسوب می‌شود، اصلی‌ترین سازنده محصولات الکترونیکی مختلف به خصوص گوشی موبایل برای اپل، هواوی، شیائومی و چندین کمپانی بزرگ دیگر همچون اینتل، سونی، توشیبا، گوگل، مایکروسافت و… است.

فاکسکان تایوانی بیشتر از هر کمپانی خصوصی دیگری در چین شغل ایجاد کرده و بزرگترین صادر کننده محصولات الکترونیکی از چین محسوب می‌شود؛ این کمپانی در سال 2002 بزرگترین صادر کننده محصولات از چین شناخته شد. فاکسکان پیشتر بر حضور در چین تاکید داشت که دلیل آن استفاده از نیروی کار ارزان قیمت در چین است. با این حال جنگ اقتصادی چین با آمریکا و البته افزایش روز افزون دستمزدها در چین، این سازنده تایوانی را بر آن داشت تا یک سرمایه گذاری گسترده در هند کند.

مهاجرتی که فاکسکان پیش رو دارد به شدت بزرگ و بی سابقه و البته بی صدا است. هدف از این مهاجرت تولید آیفون خارج از خاک چین و در امان ماندن از گزند جنگ اقتصادی و البته اختلاف پیش آمده بین واشنگتن و بیژینگ (پکن) بابت شیوع ویروس کووید-19 است.

در حال حاضر فاکسکان برخی مدل‌های آیفون را در هند تولید می‌کند، اما با مهاجرت از چین دیگر تمامی مدل‌های آیفون در هند تولید می‌شوند. چنین اقدامی سبب تولید بیش از شش هزار شغل جدید در کارخانه‌های هندی فاکسکان می‌شود. ناگفته نماند فاکسکان گوشی‌های شیائومی که پرفروش ترین برند گوشی هوشمند در هند است را نیز در خاک همین کشور تولید می‌کند.

کمپانی تایوانی ویستران – Wistron که دیگر تولید کننده محصولات اپل است نیز کارخانه‌های خود در هند را توسعه می‌دهد تا محصولات بیشتری از اپل را در هند تولید کند. پگاترون تایوانی و فلکس سنگاپوری که پس از فاکسکان به ترتیب دومین و سومین تولید کننده بزرگ محصولات الکترونیکی برای دیگر کمپانی‌ها هستند نیز در سایه جنگ اقتصادی و شیوع کرونا، بخش وسیعی از کارخانه‌های خود را چین خارج و به هند و اندونزی منتقل کردند.

تولید آیفون در هند برای اپل مزایای بسیاری دارد. برای مثال سبب کاسته شدن مالیات‌ واردات و در نتیجه کاهش قیمت محصولاتش می‌شود. ضمن اینکه نیروی کار نیز در هند ارزان‌تر از چین است که مجددا سبب کاسته شدن از هزینه تولید می‌شود.

بد نیست اشاره کنیم که سامسونگ نیز پیشتر خروج خود از چین را آغاز کرده و با گسترش کارخانه‌هایش در هند، قصد دارد مبدا جدیدی برای صادرات گوشی‌های هوشمند خود ایجاد کند.

دولت هند قصد دارد تا تولید محصولات الکترونیکی در خاک خود را افزایش دهد و بدین منظور ماه گذشته یک بسته تشویقی به ارزش 6.65 میلیارد دلار به 5 کمپانی سازنده گوشی برای فراهم سازی خط تولید در هند پیشنهاد داد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*