نظر سنجی : آیا ساعت های هوشمند ارزش خریدن دارند ؟

تمام ابزار های ساخته شده توسط بشر به منظور رفع نیاز های ما طراحی و ساخته شده اند اما خب همیشه نتیجه اینگونه نبوده و برخی از آنها گجت هایی ناکارامد و گاهی اوقات مشکل ساز می شوند.این نگاهی است که برخی منتقدان به ساعت های هوشمند دارند و عقیده دارند که این گجت ها برای ما کارایی نداشته و بدرد نخور هستند ! با این حال روز به روز به تعداد مدل ها و شرکت های سازنده ساعت های هوشمند اضافه می شود که جدیدترین عضو این خانواده محصول کمپانی بزرگ اپل است.

حالا که ساعت هوشمند اپل واچ معرفی شده تقریبا همه کمپانی های بزرگ تولید کننده گجت های الکترونیکی برای خود دست کم یک ساعت هوشمند دارند و هر ماه هم شاهد خبری جدید از این گونه گجت ها هستیم.اما شاید ذهن شما هم مانند ذهن من دائما درگیر این موضوع باشد ساعت هوشمند بخریم یا نخریم. در این مقاله با هم مزایا و معایب مفهوم ساعت های هوشمند را بررسی خواهیم کرد و در آخر با یک نظر سنجی از شما می خوایم به بگویید آیا ساعت های هوشمند ارزش خریدن دارند ؟

تاریخچه ساعت های هوشمند

smartwatches-1

اولین ساعت های هوشمند را می توانیم همان ساعت هایی دیجیتالی که در دوران کودکی به دور دست خود می بستیم بدانیم. این ساعت ها دیجتالی بودند و روی بسیاری از آن ها ماشین حساب وجود داشت. ساعت های دیجیتالی ای بودند که می توانستید با آن بازی کنید. اما شاید بتوانیم اولین ساعت هوشمند به معنای واقعی را ساعت هوشمند سیکو بدانیم.

این ساعت که RC-1000 نام داشت در سال 1984 معرفی شد. RC-1000 با بسیاری از رایانه های زمان خود سازگاری داشت و به آن ها متصل می شد. در سال 1985 نسخه بهبود یافته این ساعت با نام RC-20 معرفی شد که یک پردازنده 8 بیتی و رم 2 کیلوبایتی را در خود داشت. این ساعت اپلیکیشن هایی برای تقویم، یادآور، ساعت جهانی و یک ماشین حساب با قدرت حساب تا 4 عدد را داشت.

پس از آن ساعت های هوشمند توسعه داده شدند و هر روز یک کمپانی جدید یک محصول جدید را تولید کرد تا اینکه امروز در این نقطه قرار گرفتیم. نقطه ای که یک جهش در تولید این محصولات است.

ساعت هوشمند چه کاری انجام می دهد؟

watch15-1

هدف از تولید ساعت های هوشمند این است که شما بتوانید تمام کارهایی که با گوشی موبایل خود انجام می دهید را توسط این محصولات انجام داده و در نهایت از گوشی خود بی نیاز شوید. اما همانطور که گفتیم این یک هدف است و در حال حاضر محقق نشده است. ساعت های هوشمندی که امروز می بینیم کارهای زیادی انجام می دهند. آن ها می توانند تمام نوتیفیکیشن هایی که روی گوشی شما می آیند را به شما نشان دهند. در برخی از این ساعت ها می توانید از طریق ساعت به برخی از این نوتیفیکیشن ها پاسخ دهید.

LG Watch Urbane-2

می توانید از این ساعت ها برای مکالمه استفاده کنید. با برخی از آن ها می توانید عکس بگیرید. می توانید خرید کرده و به عنوان کارت اعتباری از آن ها استفاده کنید. این ساعت ها می توانند با دنبال کردن حرکات شما وضعیت سلامتی و میزان کالری دریافتی و مصرف شده شما را تجزیه و تجلیل کنند. این ها تنها نمونه ای از کارکردهای این ساعت ها هستند اما در کنار این کاربردها باید به چند نکته توجه داشته باشید، ساعت های هوشمند به علت مفهومی که دارند و باید روی مچ دست کاربر بسته شوند صفحه نمایش های کوچکی دارند. اندازه این ساعت ها کوچک است و به همین خاطر باتری ای که در آن ها قرار می گیرد نمی تواند پرظرفیت باشد.

alcatel-onetouch-watch-(13)

در مجموع ساعت های هوشمند امروزی به عنوان یک واسطه و دلال بین کاربر و گوشی های هوشمند عمل می کنند و به تنهایی کارآیی ای چشمگیری ندارند.

چرا باید یک ساعت هوشمند بخریم؟

sony-smartwatch-3

راستش را بخواهید هیچ جواب منطقی و قانع کننده ای برای این سوال وجود ندارد. تنها دلیلی که می تواند یک شخص را برای خرید یک ساعت هوشمند قانع کند علاقه آن شخص به داشتن چنین محصولاتی است.

چرا نباید یک ساعت هوشمند بخریم؟

Asus-ZenWatch

بر خلاف اینکه هیچ دلیل منطقی ای برای خرید ساعت هوشمند وجود ندارد، صدها دلیل منطقی وجود دارد که ساعت هوشمند نخریم. اولین و مهمترین دلیل کوچک بودن صفحه نمایش این محصولات است. امکان تماشای فیلم و عکس روی این صفحه نمایش کوچک وجود ندارد. نمی توانید به راحتی روی صفحه نمایشی به این اندازه بازی کنید. حتی خواندن نوتیفیکیشن ها روی صفحه این محصولات نیز مشکل است.

LG-G-Watch-R

دومین دلیل، عمر کم باتری این محصولات است. ساعت هوشمند همانطور که از نام آن پیداست برای بستن به دور مچ دست شما است. با برنامه های مانیتور کردن تندرستی این ساعت ها باید همیشه و در همه حال حرکات شما را دنبال کنند تا در آخر بتوانند یک آمار درست و دقیق از وضعیت تندرستی شما ارائه بدهند. اما اگر قرار باشد شب ها این ساعت را از دست خود باز کنید تا شارژ شوند و حتی در طول روز نیز به شارژ کردن آن نیاز پیدا کنید چه سودی می توانند داشته باشند؟ دستبندهای سلامتی با عمر باتری بالا اینکار را به خوبی هر چه تمام برای شما انجام می دهند، در عین حال وزن کمتری داشته و کمتر آن را روی مچ خود احساس می کنید.

Moto-360-12

اما یک دلیل مهم و کشنده برای این ساعت های هوشمند وجود دارد، گوشی موبایل شما می تواند تمام کاری که این ساعت های هوشمند انجام می دهند را در صفحه نمایشی بزرگتر و سخت افزاری قوی تر انجام دهند. بنابراین نیازی نیست که هم گوشی موبایل خود را حمل کنید و هم یک وسیله ضعیف و اضافی را روی مچ دست خود به این طرف و آن طرف بکشید. به عبارت دیگر وقتی گوشی موبایل شما کار خود را به خوبی انجام می دهد، چه علتی دارد که به سمت ساعت هوشمند با سخت افزاری ضعیف تر بروید؟

نظر سنجی :

آیا واقعا این ساعت ها کارایی و ارزش خریدن دارند ؟

شما به عنوان یک مصرف کننده آیا حاظر هستید پول خود را بابت چنین گجت هایی خرج کنید ؟

لطفا در رای گیری زیر شرکت کرده و نظر خود را در این مورد بیان کنید

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

11 دیدگاه

  1. میشه بگید عمر مفید ساعت های هوشمند چند ساله؟

  2. ب نظر من خیلی خوبه
    لا اقل اگر ی روز گوشی تو فراموش کردی این ساعت نجاتت میده
    تازه چیزِ باحالی هم هست 👍

  3. به نظر من برای کسی که موبایل نداره خوبه.

  4. با سلام ، ساعت های هوشمند کارایی های خوبی هم دارند مثلا برای دیدن اطلاعات صفحه دیگه نیازی به خارج کردن گوشی هوشمند که معمولا بزرگ هم هستند نیست،دوم خطر سرقت گوشی رو از بین میبره،وهمین طور خطر سقوط گوشی های گران قیمت ،شما فقط برای اینکه ببینید که چه کسی با شما تماس گرفته یا پیام داده باید گوشی رو از جیب یا کیف خارج کنید تا ببینید که میخواهید جواب بدید یا نه،پس به نوعی خیلی راحت تر با ساعت هوشمند میشه ای کارو کرد ممنون از توجه شما.

  5. سلام این ساعت میتونه درجایی بدرد بخوره که فکرشمم نمیکنی به قول دوستمون اقای شایان. لطفا ندانسته نظر ندهید با تشکر

  6. به نظر من میتونه تکنولوژی باحالی باشه
    البته بگم که این جریان سلامتی و ضربان قلبو اینا همش فرمالیتس . چون اگر تا قبل از خریدن اسمارت واچ زنده موندی بقیش هم زنده میمونی …. یعنی میخوام بگم که الکی پنج خودتون میزنید …..چون من هم همچین تجربه ایرو داشتم که سیکل خوابمو با گوشیم چک میکردم ولی بعد چن وقت دیگه برام ارزشی نداشت اون نمودارایی که بهم نشون میداد اول صبح
    برسم به اصل مطلب : میتونه باحال باشه چون در خیلی از شرایط شما نیازمند گوشی هستی یا به هر دلیلی گوشیت دم دستت نیس و اون میتونه فرشته نجاتت باشه
    یا اینکه میتونی با هاش ویس ریکورد کنی بدون اینکه جلب توجه کنی ….
    و خیلی هم لاکچری هست در ضمن

  7. به نظر من هزینه اضافی دادنه بابت چیزی که کاربرد خاصی نداره وصفحه بسیار کوچیک و عمر کم باطری داره

  8. ساعت هوشمند ال جی واچ عکس رو هم میتونه نشون بده؟؟

  9. ممنون از اطلاعاتی که دادین .
    من شک داشتم بخرم یا نه ولی کلا نظر عوض شد که واقعا یه چیز بدرد نخوره .
    یک چهارم پولی که میخام بدم برای ساعت هوشمند میدم یه ساعت معمولی شیک میگیرم چون واقعا قیافه خاص و قشنگی ندارند ساعت های هوشمند .
    گوشی هم که دارم و نیازی به اون ندارم .
    ممنون از سایت خوبتون .

  10. به نظر من بهترین ساعت هوشمند همون ساعت RC-20 است که هم تقویم داره هم ساعت جهانی و هم ماشین حساب از یک ساعت بیشتر از این نماید توقع داشت
    اگر سوال از خرید ساعت هوشمند باشه من میخرم اما فقط RC-20 را