چرا مایکروسافت و اپل از کروم بوک وحشت دارند ؟

Chromebook

همان‌طور که می‌دانید کروم بوک (Chromebook) یک کامپیوتر شخصی مجهز به سیستم عامل کروم است که به شدت توسط گوگل حمایت می‌شود. در این لپتاپ های ظریف و جمع و جور، اتصال به اینترنت یک اصل است. برعکس کامپیوترهای شخصی معمول که در آن‌ها نرم افزارها بر روی خود سیستم ذخیره و اجرا می‌شوند، در کروم بوک ها اپلیکیشن ها بر روی فضای وب مقیم هستند.

در یکی دو سال اخیر این سیستم‌ها نرخ رشد فوق‌العاده ای داشته‌اند، که همین مسئله نگرانی‌های زیادی را برای مایکروسافت و اپل به وجود آورده. سال گذشته مایکروسافت کمپین تبلیغاتی گسترده ای برای تخریب کروم بوک راه انداخت. این در حالی است که هنوز عموم مردم نسبت به کاربرد کروم بوک ها تردید دارند، و آمار خاصی در مورد استفاده از این دستگاه‌ها در سطح جامعه در دسترس نیست. پس دلیل نگرانی تولید کنندگان کامپیوترهای شخصی، به خصوص مایکروسافت، در چیست؟

بر اساس مطالعه ای که اخیراً صورت گرفته سهم بازار کروم بوک در مدارس ایالات متحده آمریکا از 1% در سال 2012 به 19% در سال 2013 رسیده. از سوی دیگر، سهم ویندوز مایکروسافت در همین بازار از 47.5% به 28% کاهش پیدا کرده. این آمار و ارقام برای مایکروسافت معنی خاصی دارند.  رشد استفاده از کروم بوک تنها به مدارس محدود نیست، در محیط‌های دیگری چون دانشگاه‌ها هم چنین گرایشی به وضوح دیده می‌شود.

دلیل جذابیت کروم بوک خیلی هم پیچیده نیست: کروم بوک ها نسبت به گزینه های ویندوزی ارزان قیمت‌ترند و به نگهداری خاصی نیاز ندارند. در حقیقت آن‌ها به یک مرورگر امن و پرقدرت و یک کیبورد کامل مجهز هستند و کاربران تنها به یک اتصال اینترنت نیاز دارند تا بتوانند به نرم افزارها و اپلیکیشن های متعدد و رایگانی که بر روی اینترنت وجود دارد دسترسی داشته باشند.

نکته جالب داستان اینجاست که اپل نیز چنین بازاری را هدف گرفته. شاید تاکنون شایعات مربوط به iPad Pro به گوشتان خورده باشد. این تبلت جدید اپل به یک نمایشگر بزرگ‌تر از آیپدهای امروزی و یک کیبورد فیزیکی مجهز خواهد بود. گرچه هنوز خبر موثقی از عرضه این تبلت ها در دست نیست. شاید بتوان این تبلت را رقیبی سرسخت برای کروم بوک دانست.

به هر حال وقتی صحبت از اپلیکیشن ها و سرویس‌های رایگان و تحت وب در میان باشد، گوگل دست بالا را دارد. مرورگر این غول جستجوهای اینترنتی هم که زبانزد خاص و عام است. ترکیب این سرویس‌ها و مرورگر قدرتمند کروم در کنار هم سیستم ساده و کارایی را خلق می‌کند که بسیاری از رقبا حسرت آن را می‌خورند. این شرکت تا زمانی که از لحاظ سخت افزاری به استقلال کامل برسد، به کمک شرکایی چون HP، سامسونگ، ایسر، لنوو، و حتی دِل و توشیبا تولید کروم بوک ها را ادامه خواهد داد. سال 2014 سالی است که گوگل می‌تواند اهمیت و کاربرد این دستگاه های ساده و سبک را به همه ثابت کند.

منبع : bgr

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*