عدم تهدید امنیت

هواوی از تحقیقات جامع برای اثبات عدم تهدید امنیت توسط تکنولوژی 5G اش استقبال می‌کند

از سال 2012 هواوی به عنوان تهدید کننده امنیت ملی شناخته شده و حالا هواوی پیشنهاد داده تا از آن جهت اثبات عدم تهدید امنیت محصولاتش بررسی و بازدید صورت بگیرد.

هواوی به عنوان کمپانی فعال در تولید اسمارت فون و تجهیزات مخابراتی از سال 2012 تهدیدی برای امنیت ملی امریکا شناخته شده و دولت ایالات متحده ادعا می‌کند دولت کمونیست چین با استفاده از درهای پشتی نرم افزاری محصولاتش نظیر موبایل‌ها و تجهیزات مخابراتی به جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات شخصی کاربران می‌پردازد. این ادعا تا به امروز به اثبات نرسیده و توسط هواوی انکار شده است، ولی دونالد ترامپ از عبارت «تهدید امنیتی» برای هواوی استفاده کرده تا آن را در لیست تحریم‌ها قرار بدهد و چینی‌ها را از زنجیره تامین قطعات آمریکایی حذف کند. اما سران هواوی که از این تصمیم یک طرفه ناراضی هستند از تحقیقات جامع و کامل برای اثبات عدم تهدید امنیت توسط تجهیزات شبکه 5G اش استقبال کرده و حتی این موضوع را در قالب پیشنهاد ارائه داده‌اند.

قرار گرفتن در لیست تحریم باعث شد تا هواوی مجبور به پیدا کردن تامین کنندگان جدیدی برای ساخت موبایل و تجهیزات مخابراتی‌اش باشد. عدم امکان دریافت لایسنس سرویس‌های موبایل گوگل برای اندروید سبب شده تا اپلیکیشن‌های اندرویدی گوگل مانند جست‌وجو، Maps، یوتیوب، جی‌میل، Drive و سایرین حتی شانسی برای نصب شدن نداشته باشند. در چین فقدان این اپلیکیشن‌ها موضوع عجیبی نبوده و مدت‌هاست که این سرویس‌ها در چین توسط دولت این کشور فیلتر شده‌اند. اما قطع ارتباط با سرویس‌های گوگل برای سایر کاربران کشورها قابل پذیرش نبوده و تاثیر منفی بزرگی روی فروش محصولات این کمپانی خواهد گذاشت.

عدم تهدید امنیت

در اولین سالگرد قرارگیری هواوی در لیست تحریم، دولت آمریکا محدودیت‌های هواوی را با تنظیم دوباره قانون صادرات بیشتر کرد. بدین ترتیب هر کمپانی در هر جای جهان اگر بخواهد محصولی به هواوی با استفاده از تکنولوژی آمریکایی بفروشد باید از دولت مجوز دریافت کند. این قانون شامل چیپست 5 نانومتری کایرین 9000 هم خواهد شد که برای تامین پردازنده پرچمدار جدید این شرکت یعنی سری میت 40 استفاده می‌شود، اما اگر از دنیای موبایل هم فاصله بگیریم هواوی حتی برای تولید تجهیزات مخابراتی‌اش هم به چیپ نیاز خواهد داشت. آمریکا علاوه بر ایجاد محدودیت برای صادرات قطعات به چین از متحدانش خواست تا برای راه‌اندازی شبکه 5G از محصولات هواوی استفاده نکنند. برخی از کشورها با آمریکا هم جهت شدند و برخی دیگر نظیر انگلیس همکاری‌شان را با چینی‌ها قطع نکردند. البته حالا به نظر می‌رسد مقامات انگلیسی پشیمان شده و به جایگزینی هواوی با کمپانی‌های دیگر فکر می‌کنند.

عدم تهدید امنیت

به نقل از رویترز، رییس شعبه ایتالیای هواوی آقای Luigi De Vecchis بیان کرده کمپانی آماده و خواستار آزمایش و تحقیقات منصفانه از محصولاتش بوده تا عدم تهدید امنیت محصولات هواوی برای کشورهایی که از فناوری 5G چینی استفاده می‌کنند اثبات شود. این صحبت در روز گشایش مرکز امنیت سایبری هواوی صورت گرفت و گفته شد:

درهای هواوی برای بررسی‌ها باز خواهد بود و ما برای ایجاد شفافیت و پاسخگویی به فشارهای سیاسی حاضر خواهیم بود. نمی‌دانم چه چیزی باید بگویم وقتی کشوری به بزرگی ایالات متحده آمریکا به کشور دیگری حمله‌ور شده و برای تخریب آن کشور با اتهامات بی‌اساس، یکی از کمپانی‌های آن کشور را مورد هدف قرار می‌دهد.

در همان روزهای گشایش مرکز امنیت سایبری هواوی در ایتالیا، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در سفر دو روزه‌ای به این کشور داشته است. د ویچی می‌گوید هواوی بازار ایتالیا را ترک نخواهد کرد، بلکه به دنبال تولید محصولاتی در سایر زمینه‌ها نظیر تولید انرژی خواهد بود. مدیر اجرایی هواوی نیز از احتمال بسیار اندک ترک این کشور در شرایط کنونی خبر داد.

دولت آمریکا به اعمال فشار روی کمپانی‌های چینی ادامه می‌دهد و حالا برای فروش محصولات به SMIC، شرکت بین‌المللی تولید محصولات نیمه هادی چین نیز به مجوز نیاز خواهد بود. در آینده‌ای نه چندان دور احتمالا SMIC در کنار هواوی به لیست تحریم‌ها اضافه خواهد شد و با توجه به رفتار آمریکایی‌ها با محصولات چینی مانند اپلیکیشن تیک تاک – TikTok و شرکت مادر این برنامه (‌ByteDance)، این احتمال چندان دور از واقعیت نیست. این اپلیکیشن هم به دلیل مشابه با هواوی یعنی تهدید امنیت ملی در آمریکا فیلتر شد و کسی نمی‌داند این اتفاق برای چه شرکت‌های دیگری ممکن است رخ بدهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*