کهکشان راه شیری بسیار بزرگتر از آن چیزی است که پیش از این تصور می کردیم

بر اساس تحقیقات جدید اختر شناسان ، حلقه های دور کهکشان راه شیری احتمالا به همین کهکشان تعلق دارد و بر همین اساس کهکشان راه شیری بسیار بزرگتر از آن چیزی است که تا کنون تصور می کردیم.

اخترشناسان در این تحقیق با استفاده از بررسی دیجیتالی آسمان اسلون (SDSS) اقدام به جمع داده برای تجزیه و تحلیل روشنایی و فاصله ستارگان در لبه کهکشان راه‌شیری کردند. نتایج بدست آمده نشان می‌دهد که لبه دیسک کهکشان دارای شیارهایی از ستارگان، درست مانند لبه راه‌راه مقوا است.در این حالت اندازه این کهکشان ۵۰ درصد بزرگتر از تصورات قبلی می‌شود.

milky way galaxy 1

«هایدی نیوبرگ» از اخترشناسان موسسه پلی‌تکنیک رنسلر در نیومکزیکو تأکید کرد:

به نظر می‌رسد که این الگوها ادامه ساختار مارپیچی کهکشان راه‌شیری و احتمالا مربوط به آن هستند. احتمالا یک کهکشان کوتوله در دیسک راه‌شیری غوطه‌ور شده و ریز‌ موج‌هایی را برجای گذاشته است. رشته حلقه‌مانند اطراف راه‌شیری اصطلاحا حلقه تک‌شاخ (Monoceros Ring) نامیده می‌شود که در فاصله بیش از ۶۵ هزار سال نوری از مرکز کهکشان واقع شده است.

milky way galaxy 2

با جای دادن این حلقه در نقشه راه‌شیری، اندازه این کهکشان از ۱۰۰ هزار به ۱۵۰ هزار سال نوری گسترش یافت. برای وضوح بالاتر، دید سه‌ بعدی از حلقه تک‌شاخ و مشاهده سایر حلقه های دورتر از تلسکوپ گایا استفاده شد. همچنین در میان گازهای اطراف کهکشان راه‌شیری، مجموعه‌ای از آشفتگی‌ها و نوسانات در بخش خارجی کهکشان مشاهده شد که می‌تواند نشانه‌ای از یک کهکشان مزاحم باشد؛ اما این یافته به تحقیقات بیشتری نیاز دارد. نتایج این تحقیق در iopscience منتشر شده است.

منبع : sciencedaily

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. تازه میفهمم خداچقدربزرگه وباقدرت…..عاشق کهکشانم….ممنونم

  2. دو چيز را پاياني نيست : يکي جهان هستي و ديگري حماقت انسان . البته در مورد اولي مطمئن نيستم !
    آلبرت انیشتین

    هر دو وجه صحبت انیشتین رو میشه در این مطلب دید!

  3. بسم الله الرحمن الرحیم
    أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ

    سلام خیلی ممنون
    انشاءالله سربلند باشید
    واقعا به قدرت خدای عزیز و مهربان پی میبریم