جدول زمانی توزیع واکسن کرونا در سطح جهان چگونه است؟

جدول زمانی توزیع واکسن کرونا در سطح جهان چگونه است؟

در ادامه با ما همراه باشید تا جدول زمانی توزیع واکسن کرونا برای مصون کردن تمامی مردم جهان را بررسی کنیم؛ انتظار می‌رود که واکسن کووید 19 تا کی به دست ما برسد؟

به تازگی کارشناسان جدول زمانی توزیع واکسن کرونا را برای تخمین اتفاقاتی که در آینده، در رابطه با پخش کردن این دارو بین کشورهای مختلف می‌افتد، منتشر کرده‌اند. در ادامه با ما همراه باشید.

در دوشنبه‌ای که گذشت، کمپانی داروسازی آمریکایی فایزر (Pfizer) اعلام کرد که واکسن کرونا این شرکت نهایی‌ترین مرحله آزمایش را با موفقیت پشت سر گذاشته و این دارو توانسته به طرز شگفت‌انگیزی در 90 درصد مواقع از آلودگی افراد جلوگیری کند. جالب است بدانید که در طول کل تاریخ علم پزشکی، ساخت واکسن برای بیماری جدید و ناشناخته‌ای مانند کووید 19 در کمتر از یک سال هیچ‌گاه سابقه نداشته و پاندمی اخیر باعث شد تا شرکت‌ها و دانشمندان رکوردهای شگفت‌انگیزی را به جا بگذارند.

با این حال ساخت و آزمایش موفقیت‌آمیز یک واکسن و رساندن داروی مورد نظر به دست مردم دو موضوع جدا بوده و نمی‌توان گفت که خبر خوشحال کننده فایزر به معنی پایان پاندمی کووید 19 است. با این تفاسیر، رسانه‌های جهانی نظر کارشناسان را برای تهیه جدول زمانی توزیع واکسن کرونا کنار هم گذاشته‌اند تا دقیقا مشخص شود که برای استفاده از این واکسن، چه اتفاقاتی باید رخ دهند و هر کدام از این اتفاقات چقدر زمان خواهند برد.

جدول زمانی توزیع واکسن کرونا

کمپانی فایزر اعلام کرده که قبل از پیشبرد تحقیقات، نیاز به جمع‌آوری اطلاعات بیشتری در مورد ایمنی و کارایی واکسن خود داشته و گفته شده که این اطلاعات تا قبل از 16 نوامبر تهیه نخواهند شد. به این ترتیب اولین اقدام برای توقف پاندمی به کمک واکسن فایزر، تایید رسمی ایمنی و کارایی داروی تهیه شده خواهد بود.

در قدم بعدی باید منتظر صدور مجوز اضطراری سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) باشیم. این مجوز با سرعتی بسیار بیشتر از مجوزهای عادی صادر شده توسط این سازمان، کسب می‌شود و در پاندمی اخیر شاهد این موضوع بودیم که FDA به داروها، روش‌های درمانی و همچنین تجهیزات گوناگونی این اجازه اضطراری استفاده را داد.

جدول زمانی توزیع واکسن کرونا در سطح جهان چگونه است؟

هنوز مشخص نیست که این مرحله از جدول زمانی توزیع واکسن کرونا چقدر طول می‌کشد، اما کارشناسان سازمان غذا و دارو اعلام کرده‌اند که هدف آن‌ها انجام کارها در کوتاه‌ترین زمان ممکن خواهد بود. به علاوه این اجازه اضطراری به احتمال قوی در ابتدا برای آسیب‌پذیرترین افراد جامعه و همچنین کارکنان مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها صادر خواهد شد و مردم عادی و کسانی که در اوج دوران سنی و سلامتی خود قرار دارند، باید کمی بیشتر صبر کنند.

فایزر اعلام کرده برای واکسن رسانی به سراسر جهان برنامه‌هایی دارد، اما فعلا فقط 50 میلیون دوز از داروی مورد نظر برای کل ساکنان سیاره ساخته خواهد شد. هر دوز برای یک بار تزریق کافی بوده و این واکسن باید در دو نوبت، با فاصله 3 هفته برای هر شخص تزریق شود. به این ترتیب 50 میلیون دوز تنها برای واکسینه کردن 25 میلیون نفر کافی خواهد بود؛ بنابراین مقدار اولیه مورد نظر تنها به افراد آسیب‌پذیر و مبارزان خط مقدم پاندمی کرونا خواهد رسید.

سال 2021

این شرکت آمریکایی اعلام کرده که بیشترین مقدار واکسن کووید 19، در سال 2021 به دست جهانیان می‌رسد و قرار است که با تهیه 1.3 میلیارد دوز، عده بسیار بیشتری از مردم، شامل افراد سالم و جوان هم از این واکسن استفاده کنند.

ناامیدکننده‌ترین نکته در مورد جدول زمانی توزیع واکسن کرونا شرایط دمایی بوده که این دارو باید در آن نگهداری شود. گفته شده که به هنگام حمل و نقل، واکسن مورد نظر باید در دمای 70- درجه سلسیوس باشد و به همین دلیل، جابه‌جا کردن و رساندن دارو به مناطق مختلف در مدت زمان کم، کار چالش‌برانگیزی خواهد بود.

از طرف دیگر مشکلاتی مانند کمبود ظروف شیشه‌ای نگهداری واکسن هم هستند که تا زمان برطرف شدن آن‌ها، امیدی به توزیع واکسن برای پوشش دادن تمامی کشورها نیست.

تاکنون کشورهای زیادی چندین میلیون دوز از واکسن کووید 19 فایزر را سفارش داده‌اند، تا از این طریق از بدتر شدن وضعیت پاندمی در مرزهایشان جلوگیری کنند. کشورهایی مانند آمریکا، بریتانیا، کانادا، ژاپن و مابقی مناطق اتحادیه اروپا که در صف تهیه داروی کمپانی فایزر قرار گرفته‌اند.

البته می‌دانیم که کمپانی‌های دیگری در سراسر جهان مشغول توسعه دارویی برای از بین بردن ویروس کرونا هستند و چندین واکسن هم همانند فایزر، در نهایی‌ترین مراحل آزمایش قرار گرفته‌اند. با این حال تا به این لحظه شرکت فایزر پیشرو این تلاش‌ها بوده و نتایج موفقیت‌آمیز آن زودتر از سایر رقبا منتشر شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*