هارد SSD

مقایسه انواع هارد SSD

همه ما می‌دانیم که هارد SSD نوعی درایو ذخیره‌سازی است که برای افزایش سرعت کامپیوتر و یا لپ تاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به عبارتی دیگر، اطلاعات ما در ارتباط با این هاردها، صرفا به این محدود می‌شود که از نوع قدیمی درایوهای ذخیره سازی، یعنی هاردهای HDD به مراتب سریع‌تر هستند. با این وجود، چیز زیادی در رابطه با انواع این فضاهای ذخیره سازی نمی‌دانیم.

آیا می‌دانستید که هاردهای حالت جامد یا همان SSD در انواع مدل‌های مختلف در بازار در دسترس هستند؟ در صورتی که قصد خرید یک هارد SSD داشته باشید، کدام گزینه برای شما مناسب‌تر خواهد بود؟ اگر به دنبال یافتن پاسخ این سوالات هستید، توصیه می‌کنیم حتما تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

هارد SSD چیست؟

قبل از هرچیز، اجازه دهید تا مقداری بیشتر با این فضاهای ذخیره سازی، آشنا شویم. SSD مخفف عبارت ” solid-state drive” بوده و به معنی درایو ذخیره سازی حالت جامد است. یک هارد SSD در مقایسه با نوع قدیمی این سخت افزار یعنی هاردهای الکترومکانیکی HDD، سرعت بیشتری دارد، سر و صدای کمتری تولید می‌کند، مقاومتش در برابر ضربات فیزیکی بیشتر است و البته، قیمت بسیار بالاتری نیز دارد.

خوشبختانه هاردهای SSD برای اتصال به مادربورد کامپیوتر یا لپ تاپ، می‌تواند از اتصالات قدیمی مانند SATA استفاده کند. این عامل سبب می‌شود که بتوانید هاردهای قدیمی خود را با یک درایو پرسرعت SSD جایگزین کنید.

هارد اس اس دی از یک واحد کنترل، یک واحد ذخیره سازی (NAND یا DRAM)، فضای ذخیره سازی پنهان یا بافر و یک رابط، تشکیل می‌شود.

انواع هارد SSD

به طور کلی و از نظر تکنولوژی به کار رفته در ساخت، هاردهای SSD به پنج دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  1. SATA SSD
  2. PCIe SSD
  3. 2 SSD
  4. 2 SSD
  5. NVMe SSD

در ادامه به بررسی هر کدام از انواع مختلف و راهنمای خرید هارد SSD خواهیم پرداخت:

SATA SSD

ما در مورد رایج‌ترین نوع از هاردهای SSD صحبت می‌کنیم. این فضاهای ذخیره سازی، با استفاده از رابط مشهور و سنتی SATA می‌توانند به رایانه متصل شوند. به صورت کلی می‌توان گفت اگر یک هارد SATA SSD دارید، می‌توانید آن را به هر کامپیوتر یا لپ تاپی متصل کنید؛ حتی اگر دستگاه را ده سال قبل هم خریداری کرده باشید!

توجه: رابط SATA خود دارای درجه بندی سرعت است و به دو دسته SATA II و SATA III (همان ساتا 2 و ساتا 3) تقسیم می‌شوند. روی تمامی هاردهای SSD یکی از این دو فناوری SATA را مشاهده خواهید کرد.

هارد SSD

رایج‌ترین نوع هاردهای SATA SSD از رابط SATA 3 برای اتصال به سیستم استفاده می‌کنند. این هاردها توانایی انتقال اطلاعات با حداکثر سرعت 6 گیگابایت در ثانیه را دارند. (البته با در نظر گرفتن اختلالات فیزیکی، سرعت واقعی آن‌ها، به 4.8 گیگابایت در ثانیه کاهش پیدا می‌کند)

بیشتر بخوانید : همه آن چه که باید در ارتباط با سوختن هارد دیسک بدانید

PCIe SSD

این نوع از هاردهای SSD با استفاده از یک رابط به نام PCIe به کامپیوتر یا لپ تاپ متصل می‌شوند. هاردهای PCIe SSD به یک ابزار جدید برای افزایش سرعت انتقالات در سرورها و فضاهای ذخیره سازی تبدیل شده‌اند.

PCIe یا PCI Express کوتاه شده عبارت ” Peripheral Component Interconnect Express” است. این رابط، یک استاندارد پرسرعت برای کامپیوترها بوده و یک رابط رایج در مادربورد برای اتصال کارت گرافیک، وای فای، هارد دیسک سخت و SSD نیز محسوب می‌شود.

M.2 SSD

M.2 SSD نیز یکی دیگر از انواع هاردهای حالت جامد هستند که در گذشته با نام NGFF نیز شناخته می‌شدند. M.2 SSD از یک مدار کوچک با فلش مموری و واحدهای کنترل کننده تشکیل شده است.

M.2 SSD شباهت بسیار زیادی به رم کامپیوتر دارد؛ اما قدری از آن کوچک‌تر است. از این هاردها بیشتر در نوت بوک‌های نازک استفاده می‌شود. البته امروزه این هاردها را می‌توانید روی بسیاری از کامپیوترهای رومیزی جدید نیز نصب کنید. ناگفته نماند که نسل جدید کامپیوترها، دارای یک یا چند اسلات M.2 هستند و از این رو، به راحتی می‌توانید این هاردهای SSD را نیز به آن‌ها متصل کنید.

اندازه M.2 SSD نیز متنوع است و می‌توانید آن‌ها در اندازه‌های 80، 60 یا 42 میلی‌متر طول و 22 میلی‌متر عرض خریداری کنید. ( این هاردها در یک و یا هر دو طرف خود، دارای حداقل یک چیپ NAND هستند). برای تشخیص اندازه یک M.2 SSD، می‌توانید به رقمی 4 یا 5 رقمی نوشته شده روی آن توجه کنید. دو رقم اول مربوط به عرض هارد و ارقام باقیمانده نیز، نشان دهنده طول آن هستند.

هارد SSD

متداول‌ترین نوع از هاردهای M.2 SSD به صورت M.2 Type-2280 در بازار موجود هستند. ناگفته نماند که اگرچه اندازه لپ تاپ‌ها معمولا ثابت است؛ اما کامپیوترهای رومیزی دارای اندازه‌های متغیر بوده و به همین دلیل، این هاردها را نیز در اندازه‌های متغیر طراحی می‌کنند.

U.2 SSD

U.2 SSD به نوعی از هاردهای حالت جامد گفته می‌شود که برای اتصال به لپ تاپ یا کامپیوتر، از پورت U.2 استفاده می‌کند. این رابط را قبلا با نام SFF-8639 نیز می‌شناختند و امروزه از آن، برای سازگاری با پورت‌های PCI-E و SATA استفاده می‌کنند.

از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های یک هارد U.2 SSD می‌توان به افزایش سرعت انتقال داده‌ها تا 32 گیگابایت در ثانیه، مصرف کم انرژی و صدای کمتر در مقایسه با سایر انواع هارد SSD اشاره کرد.

هاردهای U.2 SSD در ظرفیت‌های 400 یا 800 گیگابایت و 1.2 ترابایت در بازار موجود بوده و کاربران پردازنده‌هایی مانند سری 750 از شرکت اینتل، می‌توانند از این هاردها استفاده کنند.

NVMe SSD

این هارد SSD از رابط NVME استفاده می‌کند که کوتاه شده عبارت ” Non-Volatile Memory Host Controller Interface Specification” است. NVM Express سخت افزار و نرم افزار میزبان را قادر می‌سازد تا از موازی‌سازی موجود در SSD مدرن کاملا استفاده کند.

در هارد NVMe SSD میزان ورودی و خروجی سربار کاهش یافته و همین عامل سبب می‌شود که عملکرد کلی این هاردها نسبت به سایر انواع درایو حالت جامد، بهتر باشد.

کلام پایانی

در این مقاله که توسط مجله تکنولوژی ایده آل تک آماده شده و در اختیار شما عزیزان قرار گرفت، انواع مختلف هاردهای SSD معرفی شده و ویژگی‌های آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت. اکنون و پس از مطالعه کامل این مقاله، با دید بهتری می‌توانید نسبت به خرید یک هارد SSD مناسب و متناسب با نیازهایتان اقدام کنید.

این مطلب در قالب رپورتاژ آگهی و توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا متن تبلیغاتی برای گجت نیوز ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*