بازی Hitman 3

بازی Hitman 3 و 14 نکته برای تازه واردها

بازی Hitman 3 – هیتمن 3 آزادی عمل بالایی به شما می‌دهد و در آن می‌توانید کارهای زیادی انجام دهید. نکاتی که در این مطلب به آن‌ها پرداخته شده، می‌تواند کار را برای شما آسان‌تر کند.

در هنگام تجربه بازی Hitman 3 باید به نکات مختلفی توجه داشته باشید که در ادامه به تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.

مجموعه هیتمن همیشه تفاوت‌های ویژه‌ای با دیگر آثار شوتر سوم شخص بازار داشته و طرفداران خاص خودش را دارد. این بازی حتی در مقایسه با دیگر عناوین سبک مخفی کاری همانند متال گیر سالید، اثر خاصی به حساب می‌آید. استودیوی آی او اینتراکتیو (IO Interactive)، ساخت مجموعه هیتمن را از دهه 90 میلادی آغاز کرد و در سال 2016، شاهد بازسازی این مجموعه با فرمت اپیزودیک بودیم، چیزی شبیه به سریال‌های تلویزیونی. حرکتی خطرناک که می‌توانست به شکست منجر شود اما در نهایت جواب داد و باعث شد هیتمن یک بار دیگر مورد توجه طرفداران قرار بگیرد، با این حال، بازی مذکور چندان پرفروش ظاهر نشد.

سپس هیتمن 2 در سال 2018 عرضه شد و شرایط را تغییر داد. قسمت دوم با اینکه به صورت هفتگی عرضه نشد اما باز هم حالت اپیزودیک داشت و به بازیکنان اجازه می‌داد که مراحل را بدون نظم مشخص، بارها تجربه کنند و بتوانند تمامی مسیرهای مختلف تکمیل ماموریت‌ها را باز نمایند. حالا قسمت سوم از راه رسیده که از دو قسمت پیشین، کیفیت بالاتری دارد و این مجموعه را به اوج می‌رساند.

راهنمای بازی Hitman 3 برای تازه واردها

بازی Hitman 3 به اندازه نسخه‌های قبلی، پیچیده است و جذابیت‌های فراوانی دارد. استودیوی آی او اینتراکتیو تمام قدرت خود را به کار گرفته تا بهترین قسمت از این سه‌گانه را تحویل دهد و تا اینجا به نظر می‌رسد که موفق شده است.

– آمادگی قبل از ماموریت

بازی Hitman 3

آمادگی پیش از هر ماموریت، به این بستگی دارد که می‌خواهید با مامور 47 چگونه بازی کنید. برای مثال، یک نفر می‌خواهد تک تیرانداز باشد و دشمنان را از راه دور نابود کند؛ یک نفر می‌خواهد به سبک جان ویک دشمنان را از پای در آورد و یک بازیکن دیگر شاید می‌خواهد به سبک جیمز باند مخفیانه عمل کند. برای اینکه به اهداف خود برسید، باید تجهیزات مناسب را داشته باشید و در همین راستا، آمادگی اولیه مهم است.

استفاده از ابزار مناسب و منطبق با سبک بازی شما، کلید موفقیت است. همچنین با انجام ماموریت‌ها، اسلحه‌ها و تجهیزات بیشتری باز می‌شود که می‌توانند آزادی عمل بیشتری برایتان فراهم کنند. از آنجایی که ارزش تکرار مراحل بالا است، توصیه می‌کنیم در بار اول، چندان شرایط را سخت نگرفته و تنها با نقشه و ماموریت‌ها آشنا شوید.

– سکه‌ها و باز کردن درها

بازی Hitman 3

حتی بازیکنانی که درک درستی از مخفی کاری ندارند و ترجیح می‌دهند هر کسی که در مسیرشان قرار می‌گیرد را نابود کنند هم شاید در نهایت متوجه شوند که لذت اصلی بازی در انجام مخفیانه ماموریت‌ها است، جایی که می‌توانید هوش خود را به رخ بکشید و خلاق باشید. برای پیشروی در بعضی از مناطق، باید حواس افراد را پرت کنید و اینجا است که یک سکه کوچک می‌تواند تمامی مشکلات شما را برطرف نماید. کافی است یک سکه بر روی زمین پرتاب کنید تا توجه آدم‌های عادی یا نگهبانان به سوی آن جلب شده و شرایط برای عبور شما فراهم گردد. باورکردنی نیست که گاهی، قدرت سکه از تمامی تجهیزات شما بیشتر است! شاید با آن نتوان به کسی آسیب رساند اما می‌توان هر کسی را سرگرم کرد، زیرا ظاهرا هیچکس نمی‌تواند از سکه‌ای که بر روی زمین افتاده، چشم پوشی کند.

دیگر ابزار ارزشمند شما، لاک‌‎پیک ام کی 3 (Lockpick MKIII) است که به وسیله آن می‌توان به درهای غیرقابل دسترسی وارد شد.

– در نقشه به گشت و گذار بپردازید

بازی Hitman 3

مراحل بازی بسیار گسترده هستند و در هر کدام از آن‌ها، ماموریت‌های داستانی، فرعی و چالش‌های مختلف زیادی وجود دارد. هنگامی که بازی را در ابتدا آغاز می‌کنید، این حجم از محتوا می‌تواند کمی شما را بترساند و غافلگیر شوید.

اما اگر هر مرحله را با رویکرد درستی انجام دهید، مشکلی نخواهید داشت. همان طور که بالاتر هم اشاره داشتیم، بهتر است که اولین بار تنها به گشت و گذار در نقشه بپردازید و با میان‌برها، شخصیت‌های مهم، جزئیات محیط و غیره آشنا شوید. اگر می‌خواهید یک قاتل کارآمد باشید که ماموریت‌هایش را به صورت خلاقانه و با کمترین اشتباه انجام می‌دهد، باید با محیط به صورت کامل آشنا باشید. باز هم می‌گوییم که بازی به شکلی ساخته شد که هر ماموریت آن را بتوان بارها و بارها انجام داد. اگر در همان بار اول، نتوانسته‌اید همه کارها را انجام دهید به این دلیل است که بازی اینگونه طراحی شده تا شما را به تکرار مراحل تشویق کند.

– اهمیت ذخیره کردن

بازی Hitman 3

در هر نقشه، صدها شخصیت تحت کنترل هوش مصنوعی (NPC) وجود دارد که هر کدام از آن‌ها ممکن است به شما مشکوک شده و گزارش شما را به ماموران بدهند. حتی بازیکنان کارکشته هم ممکن است گاهی اشتباه کنند و به دردسر بیفتند. بنابر این مهم است که بازی را به وفور ذخیره (Save) کنید تا هم تلاش‌های شما هدر نرود و هم بتوانید به آزمون و خطا بپردازید. گاهی یک ایده به ذهن شما می‌رسد که ممکن است جواب دهد یا ندهد، بنابر این ابتدا بازی را ذخیره کرده و سپس ایده‌های خلاقانه خود را پیاده سازی کنید.

– شخصیت‌های مورد هدف را دنبال کنید

بازی Hitman 3

قبل از هر ماموریت، دایانا (Diana) همه چیز را برای شما توضیح می‌دهد و مامور 47، پرونده شخصیت‌های مورد هدف را دریافت می‌کند. در این پرونده‌ها، مشخص می‌شود که آن‌ها چگونه آدمی هستند و چرا باید آن‌ها را به قتل برسانید. این اطلاعات بسیار مفید هستند اما اگر می‌خواهید این اشخاص را بهتر بشناسید، باید دنبالشان کنید و ببینید در طول روز، چه کارهایی انجام می‌دهند و چه روتین‌هایی دارند.

با دنبال کردن اهداف، متوجه خواهید شد که بهترین موقعیت برای کشتار آن‌ها چه زمانی است. پس اگر می‌خواهید شخصیت‌ها را به شکلی سرگرم کننده و بدون اینکه کسی متوجه شود، از بین برده و البته از صحنه جرم فرار کنید، توصیه می‌کنیم که برای مدتی در تعقیب شخصیت‌ها باشید.

– استفاده از قابلیت غریزه مامور 47

بازی Hitman 3

مکانیک غریزه (Instinct Mode) در بازی آمرزش (Hitman: Absolution) معرفی شد و در سه‌گانه فعلی هم وجود دارد. این ویژگی را در دیگر عناوین مخفی کاری همانند بتمن آرکهام نیز مشاهده کرده‌ایم. مامور 47 شاید بتمن نباشد اما انسانی است که از نظر ژنتیکی پیشرفته‌تر بوده و نسبت به انسان‌های عادی، قابلیت‌های بیشتری دارد. با کمک مکانیک غریزه، می‌توانید پشت دیوارها را ببینید و شخصیت‌ها با رنگ‌های مختلفی مشخص شده‌اند. برای مثال، گروگان‌ها بنفش، شخصیت‌های با اهمیت (VIP) آبی و اهداف اصلی قرمز هستند. پس استفاده از غریزه را فراموش نکنید.

– حواستان به بار وضعیت هیتمن باشد

بازی Hitman 3

در زیر مینی‌مپ بازی، یک بار وضعیت (Status Bar) وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید چه کاری را انجام دهید یا ندهید. این مکانیک، همچنین شما را با کلیدواژه‌های مختلفی آشنا می‌کند. درجه متجاوز (Trespassing) یعنی لباس مبدلی که پوشیده‌اید در آن منطقه اجازه ورود ندارد. درجه مشکوک (Suspicious) یعنی شخصیت‌های تحت کنترل هوش مصنوعی متوجه شده‌اند که یک جای کار مشکل دارد. درجه در معرض خطر (Compromised) یعنی شخصیت‌ها متوجه شده‌اند که لباس مبدل بر تن دارید و آن کسی که ادعا می‌کنید، نیستید. درجه‌های هانتد (Hunted) و کامبت (Combat) هم یعنی لو رفته‌اید و دشمنان در جستجوی شما هستند. در حالت کامبت، دشمنان اجازه شلیک هم پیدا کرده‌اند و می‌توانند شما را بکشند.

– یک دیلم (Crowbar) بردارید

بازی Hitman 3

در بازی Hitman 3 ابزارهای کارآمد زیادی وجود دارند که یکی از آن‌ها دیلم است و در بخش‌های مختلف نقشه پیدا می‌شود. از دیلم می‌توانید به عنوان سلاح سرد غیرکشنده (Non-lethal) استفاده کنید، قفل‌ها را بشکنید و حتی جلوی بسته شدن بعضی از درها را بگیرید. اما این پایان کار نیست، شما می‌توانید قفل‌های نردبان‌ها را نیز بشکنید و با این کار، مسیرهای تازه‌ای را باز کنید، چیزی که یادآور آثاری همچون دارک سولز و رزیدنت اویل است.

اما استفاده از آچار و پیچ گوشتی را نیز نباید فراموش کنید. برای بعضی از کشتارها، می‌توانید محیط را به شکلی خلاقانه تغییر دهید، برای مثال باز کرد پیچ کپسول گازی که در کنار یک بشکه انفجاری قرار دارد. پس، در هنگام گشت و گذار اگر این آیتم‌ها را دیدید، آن‌ها را بردارید و مطمئن باشید که مورد استفاده قرار می‌گیرند.

– از همه چیز استفاده کنید

بازی Hitman 3

اما در نقشه و محیط، آیتم‌های دیگری هم وجود دارند که یا به عنوان اسلحه قابل استفاده هستند یا می‌توانند باعث حواس پرتی شوند. بنابر این هر آیتمی را که دیدید، در فهرست آیتم‌ها قرار دهید و فکر کنید که در کجا و چگونه می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. خوشبختانه مامور 47 در زمینه حمل تجهیزات، محدودیتی ندارد اما اولویت اصلی خود را بر روی مرگ موش، آچار، چاقوی آشپزخانه و سکه‌ها بگذارید.

– ماموریت‌ها فرعی

بازی Hitman 3

اگر از آن‌هایی هستید که می‌خواهند بازی را به کامل‌ترین شکل تجربه کنند، باید ماموریت‌های داستانی و البته فرصت‌ها (Opportunities) را انجام دهید. ماموریت‌های فرعی بازی نه تنها جذاب هستند بلکه ارزش تکرار مراحل را بالا می‌برند. با انجام این ماموریت‌ها، جوایز و امتیازات بالاتری دریافت می‌کنید و تجهیزات و اسلحه‌های تازه‌ای برای شما باز می‌شود.

– قبل از آغاز ماموریت، از چالش‌ها آگاه شوید

بازی Hitman 3

برای کشتن شخصیت‌ها، ده‌ها راه خلاقانه وجود دارد. برای اینکه اطلاعات بیشتری در این زمینه بدست بیاورید، توصیه می‌کنیم که قبل از آغاز ماموریت، بخش چالش‌ها (Challenges) را مطالعه کنید. همان طور که از نام‌اش مشخص است، در این بخش، چالش‌های مختلفی برای شما طراحی شده. برای مثال یک چالش به شما می‌گوید که «شخصیت مورد هدف را هنگامی از بین ببرید که در حال خروج از ساختمان است». حالا این دیگر به خودتان بستگی دارد که چگونه می‌خواهید این کار را انجام دهید تا موفقیت آمیز باشد.

– توجه به گفتگوهای شخصیت‌ها

بازی Hitman 3

اگر در هنگام گشت و گذار، از کنار شخصیت‌هایی عبور کنید که مشغول گفتگو هستند و صدای صحبت کردن آن‌ها کمی بالاتر برود، بدین معناست که بازی می‌خواهد اطلاعات مهمی را در اختیار شما قرار دهد، بنابر این بهتر است به این گفتگوها گوش دهید.

بعضی از این گفتگوها ممکن است در صفحه اطلاعات (Intel) داخل منو نشان داده شوند اما نه همگی آن‌ها. بنابر این به صحبت‌های شخصیت‌ها گوش فرا داده و ببینید چگونه می‌توانید از اطلاعات بدست آورده، برای انجام ماموریت اصلی یا چالش‌ها کمک بگیرید.

– استفاده از دوربین در دارت موور

بازی Hitman 3

شما در بازی Hitman 3 یک دوربین در اختیار دارید که در ظاهر به نظر می‌رسد کارایی زیادی ندارد و بسیاری از بازیکنان ممکن است آن را فراموش کنند. اما این دوربین، در حل معمای قتل مرحله مرگی در خانواده (Death In The Family) نقشی اساسی دارد. در این ماموریت، به جنوب انگلستان و منطقه دارت موور (Dartmoor) می‌روید، جایی که مامور 47 در نقش یک بازرس خصوصی، باید راز یک قتل در کاخ تورن بریج (Thornbridge) را کشف کند.

در این مرحله، وظیفه پیدا کردن سرنخ‌های مختلفی را خواهید داشت که بعضی از آن‌ها را می‌توان با کمک دوربین پیدا کرد. کافی است در یک اتاق، دوربین را به کار بگیرید تا سرنخ، خودش را نشان دهد.

در سوی دیگر، در بازی دوربین‌های مختلفی وجود دارد که اگر می‌خواهید بالاترین امتیاز را بدست بیاورید، باید از چشم آن‌ها پنهان بمانید. اگر در یک دوربین مدار بسته دیده شوید، امتیاز نهایی شما کاهش می‌یابد. توصیه می‌کنیم که اتاق نظارت بر دوربین‌ها را پیدا کرده و با شلیک یک گلوله، سرور نگهداری ویدیوها را نابود کنید.

– قدم زدن آزادانه با لباس‌های مبدل

بازی Hitman 3

یکی از ویژگی‌های برتر مجموعه هیتمن این است که می‌توانید لباس افراد مختلف را بر تن کنید و وارد مناطقی شوید که در حالت عادی، اجازه دسترسی به آن‌ها را ندارید. اما یکی از اشتباهات بازیکنان این است که فکر می‌کنند اگر لباس خود را تغییر دهند، دیگر امکان ندارد که هویت آن‌ها فاش شود. با اینکه اکثر شخصیت‌ها، لباس شما را باور می‌کنند اما بعضی از آن‌ها باهوش‌تر هستند و ممکن است به شما مشکوک شوند. این مسئله به وسیله بار آگاهی (Awareness bar) به شما گوشزد خواهد شد. برای مثال اگر لباس یک کارگر را پوشیده‌اید و با یک کارگر دیگر رو به رو شدید که پس از مشاهده شما بار آگاهی‌اش زرد شده، پس او فهمیده که شما احتمالا آن کسی که ادعا می‌کنید، نیستید.

بازی هیتمن 3 هم‌اکنون برای رایانه‌های شخصی، پلی استیشن 4، پلی استیشن 5، ایکس باکس وان و ایکس باکس سری ایکس در دسترس قرار دارد.

آیا بازی Hitman 3 را تجربه کرده‌اید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.