شرکت آنر

آیا شرکت آنر مستقل از هواوی می‌تواند دوام بیاورد؟

شرکت آنر چندی پیش از هواوی رسماً جدا شد و اکنون به صورت مستقل فعالیت می‌کند. اما آیا HONOR می‌تواند بدون کمک هواوی از پس چالش‌های پیش رو برآید؟

آنر یکی از مهم‌ترین برندهای گوشی‌سازی چینی در جهان است. این شرکت به عنوان یک برند زیرمجموعه هواوی برای رقابت با فروشندگان آنلاین در سال ۲۰۱۳ تأسیس شد. آنر گوشی‌هایش را با هدف مشتریان جوان طراحی می‌کرد و با قیمتی کمتر از گوشی‌های کمپانی پدر وارد بازار می‌کرد. آنر پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشت و با فروش قدرتمندانه به صورت آنلاین و آفلاین، اسم بزرگی برای خود در بازارهای جهانی دست و پا کرد.

جدایی لازم، ولی دردناک

هواوی سال گذشته مجبور شد برند زیرمجموعه خود را رها کند تا با توجه به تحریم‌های سخت‌گیرانه ایالات متحده مانع از غرق شدن این برند نوپا شود. شرکت آنر توسط یک شرکت چینی به نام Zhixin New Information Technology Co خریده شد که کنسرسیومی متشکل از ۳۰ نماینده و فروشنده برند آنر به همراه Shenzhen Smart City Development Group Co است. آنر اکنون با مسئولیت محدود، تجارت جدایی از هواوی داشته و هیچ وابستگی به آن ندارد. بزرگ‌ترین مزیت این جدایی برای آنر، این است که می‌تواند بار دیگر به زنجیره تأمین کنندگان و سرویس‌های نرم افزاری که دست هواوی از آن‌ها قطع شده، دوباره دسترسی پیدا کند.

بیشتر بخوانید:

مدیرعامل آنر: هدف ما پیشی گرفتن از هواوی است

آنر تأیید کرده است که برای کسب مجدد مجوز استفاده از خدمات موبایل گوگل با این شرکت در حال مذاکره است. علاوه بر این با چیپست‌سازهایی مانند اینتل، کوالکام و مدیاتک نیز همکاری خواهد کرد. اگر همه چیز طبق روال پیش برود، این یعنی تمام شرکت‌های تأمین کننده‌ای که به خاطر تحریم‌های ایالات متحده هواوی را رها کرده‌اند، همکاری خود با مجدداً آنر را آغاز خواهند کرد. آنر وعده داده است که فعالیت‌های هواوی دیگر روی این شرکت تأثیری نخواهد داشت و می‌خواهد هواوی که علیرغم تمام مشکلاتش همچنان بزرگ‌ترین گوشی‌ساز در چین است را در بازار پشت سر بگذارد.

شرکت آنر

اما بزرگ‌ترین سوالی که وجود دارد این است که «آیا شرکت آنر می‌تواند بدون هواوی دوام بیاورد؟». پیش از آن که بخواهیم به سوال در مورد دوام آوردن آنر به عنوان یک شرکت مستقل پاسخ دهیم، اجازه دهید نگاهی به زندگی این برند در زمانی که تحت مالکیت هواوی فعالیت می‌کرد، بیندازیم.

نگاهی به زندگی شرکت آنر در زمان مالکیت هواوی

به عنوان برند زیرمجموعه هواوی، بسیاری از محصولات شرکت آنر معمولاً ارزان قیمت‌تر از برند پدر وارد بازار می‌‌شدند. همچنین درصد قابل توجهی از محصولات و فناوری‌های آنر نسخه اصلاح شده‌ی محصولات هواوی بودند و کمی بعدتر برند پدر آن‌ها را عرضه می‌کرد. به عنوان مثال شارژرهای بی‌سیمی که در زیر تصویر آن‌ها را مشاهده می‌کنید، نمونه بارز نحوه همکاری این دو شرکت با یکدیگر است. فقط نام سازنده روی آن‌ها تغییر کرده است.

شرکت آنر

البته این شرکت بسیاری محصول دیگر را هم ارائه کرده است که نسخه بازبینی شده از یک دیوایس هواوی نیستند. به عنوان مثال می‌توان به گوشی‌های هوشمند سری Honor Magic یا لپ تاپ‌های گیمینگ، روترها و لوازم جانبی که تحت برند Honor Hunter عرضه می‌شوند اشاره کرد. این محصولات نشان می‌دهد که آنر به طور کامل هم به هواوی متصل نبوده است.

صرف نظر از اینکه محصولات آنر نسخه تجدید نظر شده محصولات هواوی هستند یا خیر، استراتژی فعالیت با دو برند در بازار به هواوی کمک کرد تا به یکی از برترین برندهای چینی در خارج از خاک چین تبدیل شود و حتی می‌توان گفت که آنر در برخی بازارهای کلیدی حتی بیشتر از برند پدر رشد داشته است.

آینده آنر: قطعاً تلخ نیست، اما چالش برانگیز خواهد بود

شرکت آنر در حالی که دیگر تحت مالکیت هواوی نیست، اهداف بزرگی را برای خودش متصور شده است. جورج ژائو، مدیرعامل این شرکت می‌گوید هدف آن‌ها عبور از اپل و هواوی است؛‌ هرچند همه‌ی ما می‌دانیم به هیچ عنوان این کار ساده‌ای نیست. البته این شرکت هنوز شرکای فروش خود را حفظ کرده است و این یعنی دسترسی به محصولاتش مثل گذشته بدون مشکل انجام می‌شود.

یک رقابت سخت

فروش گوشی‌های آنر با پشتیبانی از خدمات موبایل گوگل به بازگرداندن مشتریان از دست رفته کمک می‌کند، اما باید کارهای بیشتری برای رشد تعداد مشتریانش انجام دهد. رقبای بزرگی در چین مانند شیائومی، ردمی، ریلمی و ویوو روبروی آنر قرار دارد که هر هفته و هر ماه از گوشی‌های جدید خود رونمایی می‌کنند. البته سامسونگ را هم نباید نادیده گرفت، چرا که اخیراً روی بازار گوشی‌های اقتصادی و میان‌رده تمرکز کرده است. این به سامسونگ کمک می‌کند سهم از دست رفته خود از بازار را جبران کند. اما آنر برای رقابت نه تنها باید از نظر قیمتی محصولات رقابتی را عرضه کند، بلکه باید از نظر نوآوری نیز در برابر رقبا حرفی برای گفتن داشته باشد.

شرکت آنر

برنامه‌های آنر برای امسال شامل عرضه گوشی‌های پرچمدار جدیدی از جمله آنر ویو ۴۰ و سری آنر ۴۰ است. گزارش‌ها حاکی از آن است که مدل جدیدی از سری مجیک معرفی خواهد شد که ظاهراً یک گوشی انعطاف‌پذیر است. چندین گوشی 5G میان‌رده نیز در اروپا کسب تأییدیه کرده‌اند که احتمالاً به زودی معرفی خواهند شد.

بیشتر بخوانید:

آنر، شرکت بعدی سازنده گوشی های هوشمند تاشو است

یک اسکین اندرویدی جدید

گوشی‌های آنر رابط کاربری Magic UI را اجرا می‌کنند که نسخه تجدید شده EMUI هواوی با برخی ویژگی‌های اضافه‌تر است. تصویری منتشر شده‌ای که در زیر می‌بینید، می‌تواند تأییدی بر تغییر هر دو اسکین اندرویدی است.

شرکت آنر

اکنون که آنر دیگر بخشی از کمپانی هواوی نیست، قطعاً باید از رابط کاربری متفاوتی نسبت به شرکت پدر سابق خود استفاده کند. حدس ما این است که رابط کاربری گوشی‌های آنر همچنان نام Magic UI را حفظ می‌کند و شباهت‌هایی با گذشته خود خواهد داشت؛ اما دیگر می‌توان آن را از EMUI هواوی تفکیک کرد. کار روی رابط کاربری آسان نیست. به خصوص اینکه تیم توسعه نرم افزاری آنر خیلی کوچک‌تر از هواوی است. ما انتظار داریم به زودی رابط کاربری این شرکت به نام Magic UI 5.0 معرفی شود.

انتظار می‌رود این رابط کاربری با هر نامی که دارد برای نخستین بار با گوشی‌های پرچمدار جدید برند HONOR معرفی می‌شود. همچنین ممکن است در کنار گوشی‌های جدید، مدل‌های قدیمی‌تر نیز بتوانند این رابط کاربری را دریافت کنند.

اعتمادسازی

این شاید بزرگ‌ترین کاری باشد که آنر باید انجام دهد. این سازنده باید بذر اعتماد را در دل مشتریانش بکارد (به خصوص مشتریان بین‌المللی) تا آن‌ها اطمینان پیدا کنند حریم خصوصی کاربران برای این شرکت مهم است، اطلاعاتشان امن می‌ماند و با دولت چین به اشتراک گذاشته نخواهد شد.

دسته‌بندی جدیدی در محصولات

آنر طیف گسترده‌ای از محصولات را ارائه می‌کند که شامل گوشی‌های هوشمند، کامپیوتر، تبلت، ردیاب‌های تناسب اندام، ساعت‌های هوشمند، هدفون، بلندگو، تلویزیون‌های هوشمند، روتر و البته تعداد انگشت شماری گجت‌های هوشمند خانگی می‌شوند. ما انتظار داریم آنر دسته‌بندی محصولات جدیدش را گسترده‌تر کند و دیوایس‌های جدیدی را تحت برند خود وارد بازار کند. به عنوان مثال گجت‌های گیمینگ جدیدی نظیر کیبورد، میکروفون و هدست‌ها از سری Hunter معرفی شوند.

جمع‌بندی

۲۰۲۱، سال تعیین کننده‌ای برای HONOR خواهد بود؛ با این حال ما نمی‌دانیم تجارت این شرکت چینی با توجه به تغییر رویکردی که داشته‌اند چه شرایطی خواهد داشت. این شرکت ماجراجویی جدیدی را با معرفی Honor V40 در چین آغاز کرده است. با این حال این گوشی (و نسخه جهانی آن به نام آنر ویو ۴۰) هیچ تغییر محسوسی در مقایسه با زمانی که آنر تحت مالکیت هواوی قرار داشت نکرده است. تنها تفاوت بزرگ آن می‌تواند کسب مجوز استفاده از خدمات موبایل گوگل باشد. طرفداران آنر همچنین می‌توانند منتظر رونمایی از گوشی Honor 40 و یک گوشی جدید از سری Magic باشند که در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ معرفی خواهند شد.

در نهایت ما می‌توانیم آینده‌ی درخشان و البته پر چالشی را پیش روی آنر انتظار داشته باشیم. هرچند غلبه بر این چالش‌ها بدون دسترسی به منابع مشترک با هواوی آسان نیست، اما از آنجا که این شرکت پیشتر نامی برای خود دست و پا کرده است، احتمال این که بتواند موفق شود زیاد است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*