دروغ های علمی

عجیب‌ترین دروغ های علمی که در مدرسه به ما آموخته‌اند

معلمان ما در مدارس دروغ های علمی زیادی را در ذهن ما جا می‌انداختند. ما قصد داریم در این مقاله به ۱۰ مورد از این دروغ ها اشاره کنیم.

در دوران مدرسه معلمان باورهای غلطی را به ما می‌آموختند که این باورها خاطرات شیرین و تلخی را در ذهن ما به یادگار گذاشت. با ما همراه باشید تا نمونه‌ای از این دروغ‌ها را به شما یادآور شویم.

۱- صدای اردک اکو نمی‌شود

یکی از دروغ های علمی که در مدرسه به ما آموخته بودند این بود که صدای اردک‌ها اکو نمی‌شود؛ اما در آن زمان ما فقط می‌آموختیم و به دنبال دلیل آن نمی‌رفتیم. ولی گذشت زمان باعث می‌شود انسان هیچ چیزی را بدون یافتن علت آن نپذیرد. صدای اردک اکو می‌شود و مسئله این است که گوش انسان‌ها توانایی شنیدن صدای اکو آن را ندارد.

۲- خفاش کور است

معلمان در مدارس به ما آموخته بودند که خفاش کور است؛ ولی این باور نیز غلط است چراکه خفاش‌ها برای شناخت دنیای پیرامون خود از سیستم Biosonar استفاده می‌کنند. پژواک صدای فرستاده شده باعث می‌شود که خفاش موقعیت تمامی اشیای پیرامون خود را تشخیص دهد. این سیستم تشخیص اشیا بسیار دقیق و پیچیده است و شاید بهتر بود به جای به کار بردن لفظ کور برای خفاش لفظ مناسب‌تری را استفاده می‌کردند.

۳- گاز CO۲ یک آلاینده مضر است

به احتمال فراوان شما شنیده‌اید که کاهش مصرف گاز دی اکسیدکربن باعث کنترل گرمایش زمین و کمک به محیط زیست می‌شود و همه شما در رابطه با اثرات منفی گاز بر محیط زیست و سلامتی انسان و آلودگی‌های ناشی از آن خبر دارید؛ ولی حقیقت چیز دیگر است و CO۲ به وجود آورنده این همه آلودگی نیست. حدود ۸۰ درصد از اتمسفر متشکل از گاز نیتروژن است که اگر این مقدار بیشتر بود دیگر هیچ انسانی توانایی زندگی روی کره زمین را نداشت. زندگی روی کره زمین بدون وجود CO۲ امکان‌پذیر نیست، زیرا گیاهان برای رشد به دی اکسید کربن نیاز دارند. در حقیقت علت آلودگی CO۲ صنایع مخلوط شده با آن است.

۴- تمام انسان‌ها با هم تفاوت دارند

یکی دیگر از دروغ‌های علمی که در ذهن ما نقش بسته این است که انسان‌ها با یکدیگر متفاوت هستند. در مدرسه معلمان این افسانه را به ما آموختند که شیوه آموزش متفاوت باعث می‌شود که انسان‌ها با یکدیگر متفاوت باشند؛ اما تحقیقات و آزمایش‌ها علمی بیانگر مسئله دیگری بود. حقیقت امر این است که انسان‌ها زمانی که در موقعیت مشابه قرار می‌گیرند رفتار مشابه و واکنش یکسانی از خود نشان می‌دهند. البته منظور ما تفکر دسته جمعی است و در این میان استثنا نیز وجود دارد.

۵- مغز انسان شامل حواس پنج‌گانه است

یکی دیگر از تعالیمی که در مدرسه به ما آموختند این است که مغز انسان دارای پنج حس بینایی، بویایی، چشایی، شنوایی و لامسه است؛ ولی این امر نیز یک باور غلط است، زیرا دانشمندان عقیده دارند که مغز انسان شامل حواس دیگری نظیر حس تعادل، خارش، گرسنگی، سرعت، اکستراپولیت درد، اکستراپولیت حرارت (اکستراپولیت بدین معنا است که شما بخشی از موضوع را بدانید و بقیه آن را بتوانید پیش‌بینی کنید. این مورد در نمودارهای تحلیلی بسیار کاربردی است که نرم افزارهای محاسبه‌گر ادامه نمودار را به واسطه قسمت‌های موجود نمودار اکستراپوله می‌کنند) و …می‌باشد. دانشمندان که به این قضیه اعتقاد دارند مدعی هستند که انسان دارای ۹ تا ۲۰ حس متغیر است.

۶- هشت لیوان آب در طول روز لازمه سلامتی است

تقریبا تمام افراد معتقد هستند که برای زنده ماندن باید آب خورد و روزی هشت لیوان آب برای بدن ضروری است؛ اما برای حفظ هیدراته بدن می‌توانیم از نوشیدنی‌های دیگر مانند میوه، آب میوه و سبزیجات استفاده کنیم که نیاز بدن به آب را تا مقداری تامین می‌کنند. بنابراین این مورد که باید در روز هشت لیوان آب خورد کاملا غلط است.

۷- دیوار چین از کره ماه قابل رؤیت است

این ادعا تا به امروز به اثبات نرسیده است و در تصاویری که از خارج زمین گرفته شده دیوار چین دیده نمی‌شود.

۸- سیاه چاله هرچیزی را که در اطرافش باشد به درون خود می‌کشد

یکی دیگر از دروغ های علمی که در مدارس به ما گفته شده در مورد سیاه چاله‌ها است. در مدارس تصویر وحشتناکی را از سیاه چاله برای ما ترسیم می‌کردند و می‌گفتند که سیاه چاله هر چیزی را که در اطرافش باشد به درون خود می‌کشد؛ اما این موضوع حقیقت ندارد. سیاه چاله اجسام را به داخل خود می‌کشد ولی صرفا تمام اجسام را به داخل خود نمی‌کشد. گرانش بالا در سطح سیاه چاله باعث بروز عمل کشش به سمت سیاه چاله می‌شود، اما این گرانش نسبت به گرانش دیگر ستاره‌ها هیچ برتری ندارد.

عجیب‌ترین دروغ های علمی

۹- دلیل به وجود آمدن فصل‌ها نزدیکی زمین به خورشید است

در مدارس به ما آموخته‌اند که تغییر فاصله زمین از خورشید باعث می‌شود تا فصل‌ها از بهار به تابستان، پاییز و زمستان تغییر کنند. این باور کاملا اشتباه است، زیرا در بسیاری از شهرها فاصله بین زمین و خورشید در فصل زمستان بیشتر از فصل‌های دیگر است. بر اساس تحقیقات علمی می‌توان گفت که تغییر زاویه زمین روی محور خود باعث ایجاد تغییر در فصول می‌شود. زمانی که زمین به صورت عمود بر خورشید قرار می‌گیرد تشعشع بیشتری را نیز دریافت می‌کند.

۱۰ نیوتون جاذبه زمین را به واسطه افتادن سیب روی سر خود کشف کرد

همه ما این داستان را شنیده‌ایم که نیوتون زیر درخت سیب نشسته بود و در همان میان سیبی روی سر او افتاد و او را به فکر فرو برد و حاصل این تفکر طولانی مدت کشف قانون جاذبه بود؛ اما حقیقت این است که خود نیوتون هیچ‌گاه این موضوع را طرح نکرده است و این داستان چندین دهه پس از کشف قانون نیوتون و بعد از مرگ او فراگیر شد. می‌توان این داستان را به عنوان بزرگ‌ترین دروغ علمی که ما در مدرسه آموختیم معرفی کرد.