کلاب هاوس

کلاب هاوس چیست و چگونه می‌توان در آن عضو شد؟

کلاب هاوس – Clubhouse شبکه اجتماعی جدیدی است که از ابتدای سال 2021 بر سر زبان‌ها افتاده و در ادامه این اپلیکیشن نوظهور را بررسی خواهیم کرد.

در اوایل سال جاری میلادی برنامه کلاب هاوس به ترند کاربران شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد و خیلی زود توانست نظر کاربران را به خود جلب کند. این برنامه پس از کنفرانس ایلان ماسک به معروفیت رسید و گرچه از سال 2020 فعالیتش را آغاز کرده اما پس از فعالیت ایلان ماسک در آن، مردم نیز به آن توجه نشان دادند. اما کلاب هاوس واقعا چیست و چه تفاوتی با سایر شبکه‌های اجتماعی دارد؟

کلاب هاوس چیست؟

کلاب هاوس

شاید بتوانیم کلاب هاوس را ترکیبی از یک برنامه تاک بک رادیویی مانند واکی تاکی‌ها به علاوه چیزی شبیه به یک تماس صوتی گروهی و دورهمی در خانه یکی از دوستان بدانیم. به طور خلاصه این برنامه بر پایه چت صوتی بنا گذاری شده و کاربران می‌توانند در آن به مکالمات گوش بدهند، شنونده مصاحبه‌ها باشند و از حضور در گفت‌وگوی زنده میان افراد مورد علاقه‌شان لذت ببرند. این‌ها کلاب هاوس را شبیه به یک پادکست آنلاین می‌کنند که با چاشنی انحصارطلبی همراه شده است.

در حال حاضر تنها اگر دعوتنامه داشته باشید می‌توانید در کلاب هاوس فعالیت کنید. شاید فکر کنید که دانلود و ثبت نام در این برنامه کار سختی نباشد و به راحتی می‌توانید با دانلود از اپ استور و ثبت اطلاعاتتان به عضوی از این شبکه اجتماعی تبدیل شوید، اما متاسفانه پس از تکمیل مراحل ثبت نام متوجه خواهید شد که هنوز هم به یک دعوتنامه احتیاج خواهید داشت و قفل برنامه همچنان بسته است. این دعوتنامه توسط کاربران فعال در کلاب هاوس قابل ارسال خواهد بود که البته او نیز تنها برای دو نفر می‌تواند دعوتنامه ارسال کند.

حین ثبت نام از شما سوالاتی درباره موضوعات مورد علاقه‌تان خواهد شد تا بحث‌ها و گفت‌وگوهای مرتبط با شما بیشتر نمایش داده شوند و حتی در صورت نیاز به شکل یک نوتیفیکیشن به اطلاعتان برسند. بدین ترتیب تعامل با برنامه و کاربران حاضر در بحث راحت‌تر از هر برنامه دیگری خواهد شد.

کلاب هاوس

در کلاب هاوس شما تنها قادر به برقرار کردن ارتباط به وسیله صحبت کردن خواهید بود و خبری از ارسال پیام متنی، عکس، موقعیت مکانی، استیکر، گیف و غیره نیست. بحث‌ها و گفتمان‌ها در قالب روم – Room انجام می‌شوند و ظرفیت بالایی برای پذیرش کاربران دارند. در روم‌ها بیشتر کاربران نقش شنونده را دارند و تنها برخی اجازه صحبت کردن را خواهند داشت که به اختیار موسس آن روم می‌تواند متغیر باشد. بر خلاف توییچ – Twitch که مشاهده ویدیوی استریم شده در زمانی پس از رویداد زنده هم امکان‌پذیر است، در کلاب هاوس با بسته شدن روم تمامی حافظه پاک خواهد شد و هیچ کسی به آن‌ها دسترسی نخواهد داشت. البته این به معنای محال بودن ضبط مکالمات یک روم نیست،‌ همانطور که یک کاربر یوتوب توانست قسمتی از مکالمه ایلان ماسک را ضبط کرده و به اشتراک بگذارد.

در حال حاضر کلاب هاوس تنها برای کاربران آی او اسی در دسترس بوده و در نسخه بتا قرار دارد. توسعه‌دهندگان امیدوارند به زودی بتوانند این برنامه را از حالت دعوتنامه‌ای و از انحصار آی دیوایس‌ها خارج کنند تا تمامی کاربران و علاقه‌مندان بتوانند به راحتی از این اپلیکیشن لذت ببرند.

ایلان ماسک چه ارتباطی با کلاب هاوس دارد؟

کلاب هاوس

کلاب هاوس در مارس 2020 شروع به کار کرد و در می همان سال توانست 1500 کاربر را به خود جذب کند و به ارزش 100 میلیون دلار برسد. اما در هفته‌ای که گذشت ایلان ماسک یک کنفرانس صوتی با موسس کمپانی رابین هود، آقای Vlad Tenev داشته که در بستر کلاب هاوس انجام شده است. در خلال این کنفرانس ظرفیت روم این برنامه به حداکثر خود رسید و صحبت‌های میان این دو شخص به طور زنده در یوتوب استریم شد. این موضوع سبب شد تا کاربران زیادی به این برنامه هجوم بیاورند، به طرزی که در اولین روز از ماه فوریه 2021 کلاب هاوس به رکورد 2 میلیون کاربر رسیده است. توسعه‌دهندگان این برنامه با انتشار آپدیت امکان پرداخت دستمزد، خرید بلیت یا اشتراک و کمک مالی به سازندگان اپلیکیشن را فراهم کرده‌اند. با پیدایش منبع درآمدهای جدید، امروز کلاب هاوس 1 میلیارد دلار ارزش دارد و در زمره استارت آپ‌های موفقی همچون AirBnb، اوبر و اسپیس ایکس قرار می‌گیرد.

دعوتنامه کلاب هاوس

گزارش‌ها خبر از داغ شدن جریان عضویت در این شبکه اجتماعی می‌دهند. در کشورهای مختلف از جمله ایران، دعوتنامه کلاب هاوس به ازای دریافت مبلغی ارسال می‌شود و برای نمونه در چین هر دعوتنامه با قیمتی بین 20 تا 60 دلار به فروش می‌رسد. این برنامه در چین با استقبال زیادی روبرو شده و در آن بحث‌های سیاسی به خصوص در مورد دموکراسی به وفور انجام می‌شود، امری که به آن در دنیای واقعی و در کشور چین مجال خودنمایی داده نمی‌شود و به نوعی دلیل اصلی محبوبیت این برنامه در میان چینی‌ها، همین آزادی بیان عنوان می‌شود.

نظر شما درباره این شبکه اجتماعی جدید چیست؟ به نظر شما آیا می‌تواند با رقیبان قدرتمندی همچون تلگرام، واتس اپ یا اینستاگرام رقابت کند؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*