اپ های چینی آیفون

اپ های چینی آیفون بدون اجازه فعالیت کاربران را تعقیب می‌کنند

علی رغم سیاست جدید اپل، اپ های چینی آیفون همواره سعی دارند تا فعالیت کاربران را به طور پنهانی رصد کنند.

اپل اخیرا کنترل کامل برنامه‌هایی که فعالیت‌های کاربران را رصد می‌کنند را  به مشتریان واگذار کرده است. این اقدام که با ویژگی App Tracking Transparency یا به اختصار ATT در آپدیت iOS 14.5 ممکن می‌شود، به مذاق فیسبوک خوش نیامده اما زاکربرگ آن را به نفع فیسبوک خواند!

قابلیت ATT اپ‌ها را ملزم می‌کند تا پیش از دسترسی به اطلاعات شناسه تبلیغاتی منحصر به فرد هر فرد که IDFA نامیده می‌شود، صریحا اجازه کاربران گوشی‌های آیفون و تبلت‌های آیپد را کسب کند. شناسه IDFA هر دستگاه با دستگاه دیگر فرق دارد و برنامه‌های تبلیغاتی با کمک آن می‌دانند چه آگهی‌هایی را برای هر فرد نمایش دهند.

با این حال به نظر می‌رسد توسعه دهندگان چینی به جای این که وقت خود را صرف مقابله و اعتراض به این اقدام اپل کنند، روی راهکارهایی برای دور زدن این ویژگی تمرکز کرده‌ و گویا موفق بوده‌اند.

فایننشال تایمز به نقل از اپل اینسایدر گزارش می‌دهد که جامعه تبلیغ کنندگان چین (CAA) که توسط دولت کمونیستی این کشور پشتیبانی می‌شود، یک راهکار فریب کارانه ارائه داده که حتی در صورت عدم موافقت کاربر، اپ های چینی آیفون قادر هستند به IDFA دستگاه‌های اپل دسترسی داشته باشد. ناگفته نماند مشابه IDFA در چین CAID نام دارد و به زودی جایگزین IDFA در دستگاه‌های در نظر گرفته شده برای بازار چین می‌شود.

به گزارش فایننشال تایمز اپل با وجود اطلاع از چنین اقدامی، آن را به هیچ نحوی تایید نکرده است. به نظر می‌رسد هرگونه واکنش در مقابل آن بایستی کاملا محتاطانه صورت پذیرد، چرا که CAID توسط  سازمان‌ها دولتی چین و غول‌های فناوری این کشور پشتیبانی می‌شود و اپل نیز قصد تحریک آن‌ها که منتهی به بروز خصومت شود را ندارد؛ زیرا چین یکی از بازارهای اصلی اپل به شمار می‌رود و این برند آمریکایی دومین گوشی‌ ساز محبوب در چین تلقی می‌شود. علاوه بر این اپل با آیفون 12 5G فروش بسیار موفقی را در چین تجربه کرد و قصد دارد چنین موفقیتی را در آینده نیز تکرار کند. به گفته فایننشال تایمز:

اپل می‌تواند برنامه‌هایی که از ابزار جدید استفاده می‌کنند را پیدا و آن‌ها را از اپ استور خود در چین حذف کند، البته اگر بخواهد.

جامعه تبلیغ کنندگان چین برای دفاع از مشروعیت CAID تلاش می‌کند و مدعی است که این شناسه ناقض سیاست‌های حریم خصوصی اپل نیست. همچنین اظهار داشت که آن‌ها در ارتباطی فعال با اپل هستند و البته CAID همچنان به صورت رسمی اجرا نشده است.

این سیستم جدید در حال حاضر تحت آزمایش و بررسی توسعه دهندگان چینی نظیر ByteDance (سازنده تیک تاک) و تنست قرار دارد. با این وجود کمپانی‌های بین المللی فعال در زمینه تبلیغات (نظیر کمپانی‌های بازی سازی فرانسوی همچون یوبیسافت و گیم‌لافت) پیشتر درخواست‌های لازم برای استفاده از CAID را ارائه داده‌اند که به طور عمومی در این هفته منتشر می‌شود. بد نیست بدانید چین بیشترین شمار گیمرهای موبایلی در دنیا را دارد و کمپانی‌های مختلف برای ماندن در این کشور تمام تلاش خود را می‌کنند.

دینا سرینیواسان از فعالان ضد انحصار طلبی در آمریکا در گفتگو با فایننشال تایمز اظهار داشت که پول زیادی در این عرصه وجود دارد و کمپانی‌های مختلف برای رصد فعالیت کاربران سر و دست می‌شکنند. او همچنین مدعی شد تنها راه توقف این موضوع قانون است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*