پرفروش ترین برند گوشی

سامسونگ مجددا پرفروش ترین برند گوشی در دنیا شد

سامسونگ با ثبت رکورد فروش 76.5 میلیون گوشی هوشمند در چارک اول سال 2021، مجددا عنوان پرفروش ترین برند گوشی در دنیا را از آن خود کرد.

در سه ماهه نخست سال 2021 میلادی بیش از 347 میلیون گوشی هوشمند در دنیا فروخته شد که در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال 2020، رشد 27 درصدی را تجربه کرده است.

پرفروش ترین برند گوشی

با توجه به سهم هر برند از بازار، مشخص شد که سامسونگ با فروش 76.5 میلیون گوشی و در اختیار داشتن 22 درصد از بازار جهانی، بار دیگر عنوان پرفروش ترین برند گوشی در دنیا را از آن خود کرده است.

پس از سامسونگ نیز رقیب همیشگی آن یعنی اپل قرار دارد که با فروش 52.4 میلیونی، 15 درصد بازار را تصاحب و در جایگاه دوم قرار گرفت. شیائومی نیز که از سال گذشته شروع خوبی داشته، همچنان خود را در جایگاه سوم حفظ کرده و با فروش 49 میلیون دستگاه گوشی، به سهم 14 درصدی از بازار بسنده کرد.

پرفروش ترین برند گوشی

اپل در سه ماهه چهارم سال 2020 موفق شده بود تا با فروش بیشتر نسبت به سامسونگ،‌ برای یک فصل صدر نشین جدول فروش جهانی گوشی هوشمند باشد. اما با توجه به آمار سامسونگ مجددا به جایگاه خود بازگشت؛ جایگاهی که برای چند سال متوالی همواره در مالکیت این غول کره‌ای بوده است.

پس از شیائومی، دو برند اوپو و ویوو که به ترتیب 37.6 و 36 میلیون گوشی فروخته‌اند، سهم 11 و 10 درصدی از بازار داشته و در جایگاه چهارم و پنجم قرار می‌گیرند. این دو برند در کنار ریل می و وان پلاس همگی متعلق به کمپانی چینی BBK هستند که «بزرگ‌ترین سازنده گوشی در چین» محسوب می‌شود. ناگفته نماند فروش اوپو نسبت به بازه مشابه در 2020 رشد 60 درصدی داشته است.

بر اساس آمار و ارقام منتشر شده، هواوی به شدت پسرفت داشته و با فروش 18.6 میلیون دستگاه، در جایگاه هفتم قرار می‌گیرد. در حالی که در سه ماهه آخر 2020 در رتبه پنجم جای گرفته بود.

پرفروش ترین برند گوشی

سهم برندهای مطرح از بازار گوشی هوشمند در چین

البته هواوی در چین نیز جایگاه خود را از دست داده و عنوان پرفروش‌ترین گوشی هوشمند در بازار چین به برند ویوو رسیده است. این کمپانی با کسب سهم 24 درصدی از بازار چین، خواهر خود یعنی اوپو را پشت سر گذاشت تا به جایگاه نخست در بازار کشور خود برسد. اوپو که تا پیش از آن پرفروش‌ترین برند چین بود، با سهم 23 درصدی در رتبه دوم قرار دارد. هواوی نیز با سهم 16 درصدی در جایگاه سوم است. شیائومی و اپل نیز به ترتیب با 15 و 13 درصد سهم از بازار چین در تعقیب هواوی هستند.

پیش بینی می‌شود همه گیری کرونا همچنان نقش پررنگی در بالا و پایین کردن آمار فروش گوشی داشته باشد. اما مسئله مهم‌تری که روی این امر اثر گذار خواهد بود، کمبود تراشه است. این دو عامل سبب می‌شود کمپانی‌ها سیاست‌های فروش خود در نواحی مختلف را تحت بازنگری قرار داده و بیشتر روی کشورهایی تمرکز کنند که در حال بازیابی از بحران این بیماری هستند تا کشورهایی که همچنان درگیر مشکلات آن هستند.

مشکل کمبود تراشه برای کمپانی‌های کوچک‌تر به مراتب خطرناک‌تر است تا کمپانی‌های بزرگتر، به گونه‌ای که حتی ممکن است سبب خروج آن‌ها از بازار شود. در حالی که وضع برای کمپانی‌های بزرگ این چنین نیست. برای مثال سامسونگ صاحب فناوری و خط تولید است و ضمن انجام صفر تا صد طراحی تراشه‌های مورد نیازش، خود نیز آن‌ها را کارخانه‌هایش تولید می‌کند و هیج گونه وابستگی خارجی ندارد. اپل نیز طراحی تراشه‌هایش توسط خودش صورت گرفته و تولید آن را به کمپانی تایوانی TSMC می‌سپارد و از آن‌جا که مهم‌ترین مشتری TSMC محسوب می‌شود، اولویت تولید و دریافت تراشه نیز با آن خواهد بود.