گازهای گلخانه ای

چین، بیش از مجموع کل کشورهای توسعه یافته، گازهای گلخانه ای تولید می‌کند

جدیدترین گزارش منتشر شده در مورد گرمایش زمین نشان می‌دهد چین، بیش از مجموع کل کشورهای توسعه یافته، گازهای گلخانه ای تولید می‌کند.

گزارش جدیدی که توسط گروه تحقیقاتی رودیوم (Rhodium) در خصوص گرمایش زمین منتشر شده حاکی از آن است کشور چین بیش از تمام کشورهای توسعه یافته گازهای گلخانه ای تولید می‌کند. طبق این گزارش کشور چین در سال 2019 حدود 27 درصد از کل گازهای گلخانه ای جهان را به تولید رسانده که بیشتر از تمام کشورهای پیشرفته جهان است. براساس این گزارش، آمریکا با تولید 11 درصد و هند با تولید 6.6 درصد در جایگاه دوم و سوم لیست تولیدکنندگان گازهای گلخانه ای جهان قرار دارند.

لزوم توافق چین و آمریکا برای کاهش تولید گازهای گلخانه ای

پژوهشگران در گزارش خود تاکید کردند اگر آمریکا و چین برای کاهش گازهای گلخانه ای توافق نکنند، امکان جلوگیری از تغییرات خطرناک آب و هوایی وجود نخواهد داشت. طبق گزارش گروه تحقیقاتی رودیوم، میزان تولید گازهای گلخانه ای در چین طی 30 سال گذشته به بیش از 3 برابر افزایش پیدا کرده است.

چین به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان اعلام کرد میزان تولید گاز گلخانه ای این کشور در سال 2030 به حداکثر خواهد رسید، اما پس از آن یک روند نزولی را در پیش گرفته و تا سال 2060 به صفر کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین اخیرا در نشست مربوط به آب و هوا که توسط جو بایدن برگزار شده بود نیز این وعده کشورش را تکرار کرد.

رئیس جمهور چین در این نشست در حالی به تصمیم این کشور در کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی تاکید کرد که اقتصاد چین به شدت به تولید برق از زغال‌سنگ به عنوان آلوده‌سازترین سوخت فسیلی وابسته است. چین هم‌اکنون از 1058 نیروگاه زغال‌سنگی بهره می‌برد که بیش از نیمی از ظرفیت نیروگاه‌های زغالسنگی در جهان محسوب می‌شوند.

گفتنی است در توافق پاریس سال 2015 حدود 197 کشور جهان متعهد شدند تا با انجام اقدامات مختلف افزایش گرمایش کره زمین را به زیر 2 درجه سانتی‌گراد محدود کنند، اما این کشورها برای دستیابی به این هدف عقب مانده‌اند و باید اقدامات بیشتری را در دستور کار قرار دهند.

گزارش‌ها حاکی از آن است تا به امروز اقدامات دولت‌ها برای انجام تعهدات توافق پاریس 2015 کافی نبوده و چنین اقدماتی نمی‌تواند گرمایش کره زمین را به زیر 2 درجه سانتی‌گراد محدود کند. در همین راستا رهبران کشورهای جهان در ماه نوامبر سال 2021 با حضور در اجلاس تغییر شرایط اقلیمی در شهر گلاسگو اسکاتلند قصد دارند در خصوص دستیابی هرچه سریع‌تر به اهداف توافق پاریس به گفتگو بپردازند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. حزب کومونیست چین بزرگترین دشمن بشریت در قرن حاضر