راه آهن زیرآبی چین به آمریکا

پروژه راه آهن زیرآبی چین به آمریکا در چه وضعیتی قرار دارد؟

در سال 2014 گزارشی از احداث پروژه عظیم راه آهن زیرآبی چین به آمریکا منتشر شد که توانسته بود نگاه بسیاری را به خود جلب کند، اما سرنوشت این پروژه بلند پروازانه چه شد؟

در سال 2014 چین اعلام کرد قصد دارد از شمال شرقی پکن تا سیبری یک تونل خط ریلی سریع‌السیر به طول 13 هزار کیلومتر احداث کند. همچنین در ادامه این پروژه قرار شد یک راه آهن زیرآبی به طول 200 کیلومتر سیبری را به آلاسکای آمریکا متصل کند. در آن زمان بسیاری از خبرگزاری‌ها خبر احداث این راه آهن زیرآبی چین به آمریکا را پوشش دادند؛ پروژه‌ای که باعث گسترش شبکه راه آهن سریع السیر چین می‌شد و می‌توانست تجارت میان چین، روسیه، کانادا و آمریکا را بسیار آسان کند، اما از آن سال به بعد کمتر گزارشی از جزئیات این پروژه منتشر شد و در حال حاضر مشخص نیست این پروژه در چه وضعیتی قرار دارد.

آخرین وضعیت پروژه راه آهن زیرآبی چین به آمریکا

اکنون گزارش‌ها حاکی از آن است که برای اجرای پروژه راه آهن زیرآبی چین به آمریکا عزم جدی وجود ندارد. این طرح حتی می‌توانست پیش از رسیدن به آمریکا از کانادا نیز عبور کند و یک راه تجاری بسیار مهم را به وجود بیاورد. اهمیت این طرح آنچنان زیاد بود که آن را پروژه تجاری چین-روسیه-کانادا-آمریکا معرفی کرده بودند.

گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد کشورهای مشارکت کننده در این پروژه با  بودجه پیشنهادی اولیه به مبلغ 200 میلیارد دلار مخالفت کردند و به همین دلیل این طرح همچنان متوقف مانده است. منتقدان این طرح بر این باورند که در حال حاضر استفاده از هواپیماها و کشتی‌های باری گزینه تجاری ارزان‌تری محسوب می‌شود و به ایجاد زیرساخت جدید هم نیازی ندارند.

موضوع مورد بحث دیگر این است که باید جنبه مهندسی و تدارکات این پروژه را نیز در نظر گرفت؛ زیرا این تونل بزرگ یک کار مهندسی ویژه محسوب می‌شود که در گذشته به این ابعاد عملی نشده و حدود 4 برابر از بزرگ‌ترین تونل‌های زیر دریایی فعلی نظیر تونلی که انگلیس و فرانسه را به یکدیگر متصل کرده است بزرگ‌تر است.

گزارش‌های دیگری نیز وجود دارد که نشان می‌دهد این پروژه به دلیل اهمیت زیاد خود یک روزی به سرانجام خواهد رسید. البته روابط فعلی آمریکا و چین باید پیش از آن بهبود پیدا کند. همچنین در گزارش اصلی این پروژه در سال 2014 تاکید شده بود دو کشور روسیه و چین برای اجرای این پروژه همکاری لازم را انجام داده‌اند و با فناوری‌های فعلی خود می‌توانستند آن را در زمان تعیین شده به سرانجام برسانند.

چین در سال 2018 اولین قطار سریع‌السیر زیر آب جهان را ساخت و توانست توانایی خود در استفاده از فناوری راه آهن سریع‌السیر در زیر دریا را به رخ رقبا بکشد. این پروژه که به نام قطار گلوله‌ای شناخته می‌شود یک خط آهنی به طول 77 کیلومتر است که شهر بندری نینگبو در نزدیکی شانگهای را به مجمع‌الجزایر ژوسان در سواحل شرقی چین متصل می‌کند. البته خط راه‌آهن زیر آبی این پروژه حدود 16 کیلومتر بوده و نسبت به راه آهن زیرآبی چین به آمریکا بسیار کوچک‌تر است، اما چین با تحقق این پروژه می‌تواند گام بزرگی به سمت احداث پروژه خط آهن چین-روسیه-کانادا-آمریکا بردارد.

با وجود اینکه شواهد فعلی از عدم اجرای خط آهن چین-روسیه-کانادا-آمریکا حکایت دارند، اما برخی از کارشناسان بر این باورند که این پروژه یک روزی به سرانجام خواهد رسید؛ چرا که علاوه بر اهمیت تجاری بسیار زیاد این طرح، در گذشته نیز شاهد تعویق در اجرای تونل‌های بزرگ به دلیل هزینه زیاد بوده‌ایم. همچین از آنجایی که در خصوص توقف یا عدم اجرای این طرح طی سال‌های گذشته هیچ اطلاعیه رسمی منتشر نشده است، می‌توان در نظر داشت این طرح همچنان در حال بررسی است یا حتی می‌توان گفت در حال حاضر اجرای آن آغاز شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. سلام
    مسئله 200 ملیارد نیست که برای این چار اقتصاد، پول خُرد است
    مسئله اینست که اگر بنا باشد بین رقبای استراتژیک صلح و صفا باشد و روابط تجاری مستحکم گرددد، گردش مالی بازار عظیمی به خطر می‌افتد: مثلًا با ایجاد و توسعۀ شبکۀ درهم تنیدۀ منافع ملل اعضا، دیگر احتمال بروز اختلافات جدّی و سپس جنگ، رفته‌رفته کم و نامعتنابه میشود و در نتیجه کارخانجات تولید اسلحه با افت تولید و فروش و شاید ورشکستگی مواجه خواهند شد
    و السلام