قمر انسلادوس زحل

محققان متان موجود در قمر انسلادوس زحل را نشانه‌ای از وجود حیات میکروبی می‌دانند

بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد گاز متان موجود در قمر انسلادوس زحل نشانه‌ای از وجود حیات میکروبی در این قمر است.

انسلادوس که به عنوان ششمین قمر بزرگ زحل شناخته می‌شود دارای قطر حدود 503 کیلومتر بوده و در زیر سطح یخی آن آب مایع وجود دارد. همچنین این قمر سیاره زحل یکی از معدود سیارات منظومه شمسی محسوب می‌شود که در آن آب مایع شناسایی شده است. البته قمر اروپا سیاره مشتری نیز از آب بهره می‌برد. توده‌های عظیم آب که در قمر انسلادوس فوران می‌کنند از وجود اقیانوسی بزرگ در سطح این قمر زحل حکایت دارند. اکنون محققان در بررسی‌های جدید خود دریافتند گاز متان موجود در انسلادوس نشانه‌ای از وجود حیات میکروبی در این قمر سیاره زحل است.

کشف متان در قمر انسلادوس زحل

قمر انسلادوس زحل

فضاپیمای کاسینی توانست طی ماموریت 20 ساله خود در قمر انسلادوس سیاره زحل میزان زیادی از مولکول‌های کربن دی اکسید، دی هیدروژن و متان را کشف کند. این مولکول‌ها به شکل معمول در چاه‌های گرمابی در کف اقیانوس‌های زمین نیز وجود دارند. محققان دانشگاه آریزونا، دانشگاه علوم پاریس و لترس (Lettres) اعلام کردند میزان متان کشف شده در این قمر از آنچه تصور می‌شد بسیار بیشتر بوده است.

پروفسور رجیس فریر (Regis Ferriere) از دانشگاه آریزونا و یکی از نویسندگان این مقاله عنوان کرد ما در بررسی‌های خود قصد داشتیم کشف کنیم که آیا این حجم زیاد از متان ناشی از وجود میکروب‌هایی مشابه در زمین است که با مصرف دی‌هیدروژن گاز متان تولید می‌کنند یا خیر؟ وی افزود برای جستجوی میکروب‌های متانوژن در سطح قمر انسلادوس زحل باید ماموریت‌های بسیار سختی را به انجام رساند که تا چند دهه آینده امکان‌پذیر نخواهد بود.

قمر انسلادوس زحل

در همین راستا پروفسور رجیس فریر و تیمش برای بررسی احتمال وجود میکروب‌های متانوژن در سطح قمر زحل از مدل‌سازی‌های ریاضی استفاده کردند. بررسی‌های این محققان نشان می‌دهد وجود متان در قمر انسلادوس یا حاکی از حیات میکروبی در آن است یا بر اساس فعالیت‌های شیمیایی متفاوت نسبت به زمین ایجاد می‌شود.

متان یک گاز گلخانه‌ای محسوب می‌شود که با فعالیت‌های گرمابی با سرعت کم در زمین به تولید می‌رسد. قسمت زیادی از متان زمین توسط میکروارگانیسم‌ها که از دی‌هیدروژن به عنوان منبع انرژی استفاده می‌کنند، تولید می‌شود. محققان در بررسی‌های خود در گام نخست به این پرسش پاسخ دادند که چه میزان فعالیت گرمابی برای تولید مقدار متان شناسایی شده در قمر زحل نیاز است؟ آنها متوجه شدند بیشترین میزان ممکن از فعالیت‌های غیر زنده که باعث ایجاد متان می‌شود نیز برای تولید این میزان متان در قمر زحل کافی نخواهد بود، اما اضافه کردن متانوژن‌ها به مدل‌ها توانست میزان تولید متان با میزان متان موجود در انسلادوس را برابر کند.

پروفسور رجیس فریر در ادامه بیان کرد در واقع احتمال وجود زندگی میکروبی در زیر سطح قمر انسلادوس زحل وجود دارد. هرچند نمی‌توان به صورت قطعی آن را تایید کرد، اما باید این احتمال را در نظر داشت و برای رد یا تایید آن باید تحقیقات بیشتری به انجام برسد. همچنین برخی کارشناسان بر این باورند که وجود این میزان متان انسلادوس می‌تواند به دلیل مواد آلی اولیه درون هسته این قمر باشد که به روی سطح می‌آیند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*