طرح صیانت از فضای مجازی

طرح صیانت از فضای مجازی مغایر قانون اساسی است

یک استاد دانشگاه و پژوهشگر ژورنالیسم با اعلام اینکه فیلترینگ دیگر جواب نمی‌دهد گفت طرح صیانت از فضای مجازی مغایر قانون اساسی است.

مجید رضاییان، استاد دانشگاه و پژوهشگر ژورنالیسم در خصوص طرح صیانت از فضای مجازی مجلس عنوان کرد در مورد این طرح و تصویب شدن آن در صحن علنی مجلس باید به قانون اساسی مراجعه کرد؛ چراکه در قانون اساسی برای شهروندان حقوقی در نظر گرفته شده و از حق دسترسی آزاد کاربران به منابع اطلاعات دفاع کرده است.

مغایرت طرح صیانت از فضای مجازی با قانون اساسی

این استاد دانشگاه و پژوهشگر ژورنالیسم در ادامه گفته‌های خود بیان کرد طرح‌هایی که در حوزه دسترسی آزاد شهروندان به منابع اطلاعات در نظر گرفته می‌شود باید با قانون اساسی و اسناد بالادستی همخوانی و تطبیق داشته باشد. وی افزود طرح مجلس در خصوص حقوق کاربران و صیانت از حقوق کاربران می‌بایست در دفاع از قانون اساسی باشد و در صورت مغایرت با قانون اساسی دارای هیچ جایگاهی نخواهد بود.

فیلترینگ دیگر جواب نمی‌دهد

رضاییان در ادامه عنوان کرد طرحی که توسط مجلس ارائه شد در واقع باعث محدود کردن کاربران ایرانی در فضای اینترنت می‌شود و در گذشته نیز شاهد این موضوع بودیم که سیاست‌های فیلترینگ جواب نمی‌دهد. این استاد دانشگاه در ادامه تاکید کرد:

 یک زمانی درباره ویدیوها نیز بحث بود که آنها را باید جمع کرد، اما شاهد بودیم که نتیجه نداد. به نظر من، به جای این اقدامات بی اساس باید فرهنگ‌سازی کرد که می‌تواند در این زمینه جواب دهد. بنابراین، در فضای مجازی هر چقدر حضور بیشتری داشته باشید، بیشتر دیده می‌شوید؛ اگر دیگران حضور بیشتری داشته باشند دیگران دیده می‌شوند.

این پژوهشگر ژورنالیسم در ادامه بیان کرد بهتر است به وسیله نیروهای فرهنگی و رسانه‌ای و فعالان اقتصادی و فعالان سیاسی و نخبگان جامعه‌شناسی و غیره برنامه‌هایی را به اجرا رساند تا با فرهنگ‌سازی مناسب بتوان کاربران ایرانی را با حقوق آنها آشنا کرد تا حضورشان در این بستر موثر باشد، اما اگر بخواهیم به واسطه این طرح به محدودسازی بپردازیم، با چنین کاری فقط سیاست شکست خورده فیلترینگ را ادامه خواهیم داد.

لزوم ایجاد اعتماد در سرمایه اجتماعی

رضاییان با تاکید بر لزوم ایجاد اعتماد در سرمایه اجتماعی افزود در این حوزه می‌بایست توجه داشت که در فضای مجازی بسیاری از موضوعات از فضای واقعی ناشی می‌شوند. در واقع بحث سرمایه اجتماعی برمبنای اعتماد یک نظریه مشترک میان بسیاری از جامعه‌شناسان در دنیا و ایران است. از این رو اتفاقاتی که در سطح کشور رخ می‌دهد باعث کاهش اعتماد عمومی می‌شود و فضا برای حضور غیراصولی و غیرحرفه‌ای و همچنین شایعات و جنگ روانی را فراهم می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد در چنین شرایطی باید برنامه‌هایی را در فضای مجازی به اجرا رساند تا کاربران با یک آموزش فرهنگی مناسب بتوانند به سوی اخبار صحیح و سخنان درست سوق پیدا کنند و وارد بخش‌های جنگ روانی و شایعه‌سازی نشوند. از این رو هنگامی که به مردم آموزش‌های لازم داده شود تا به اخبار صحیح دست پیدا کنند، دیگر برای این فضا جای نگرانی وجود نخواهد داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. تو ای مملکت اصلا نه دکترها نه وکیل ها هیچ کدومشون صداشون درنمیاد چون با پول منافع دهنشون بسته شده

    حالا برعکس تو کشورای خارجی این حقوقدان ها وکیلا داخل متروها داخل فرودگاها داخل خیلی جای دیگه و شرکت
    های دیگه حضور دارند و منتظرن یه خطایی از شرکتها سر بزنه و ازشون شکایت کنن تا نزارن اندازه یک بند انگشت از

    حق شهروندا پایمال بشه

    حالا با ایران مقایسه کنید انقدر گرفتاری درست کردن با این قانون های بد که دادگاه ها پر هستش و کار وکلا هم گرفته و از خداشونم هست وضعیت همین باشه و پولدارتر بشن

    حالا این صیانتبه یک طرف و به طور کلی داخل خیلی مسایل دیگر سوکت کردن هیچ کاری نمیکنن

    ننگ به هر کی که وظیفه خودشو انجام نمیده و باعث گرفتاری مردم میشه