گوشی آیفون

الگوبرداری گوشی‌های اندرویدی از گوشی آیفون ؛ خوب یا بد؟

شرکت Apple و گوشی آیفون همواره در صدر بازار تلفن‌های هوشمند قرار دارند و همین موضوع باعث می‌شود تا به منبع الهام گوشی‌های اندرویدی تبدیل شوند.

حدود 10 ماه از رونمایی و عرضه گوشی آیفون 12 می‌گذرد. در مراسم رونمایی از این گوشی بود که شرکت Apple اعلام کرد تا 4-5 سال آینده نسبت به این “طراحی جدید” متعهد خواهد بود. 2020 زمان استفاده از طراحی “حاشیه تیز” برای iPhone بود. قطعا پیش از این شنیده‌اید که حاشیه‌های نوک تیز یا تخت در گوشی 6.7 اینچی آیفون 13 پرو مکس، می‌تواند به عدم تعادل گوشی در دست بسیاری از کاربران ختم شود. اما حقیقت این است که فعلا تا مدت‌ها همه آیفون‌ها از طراحی مشابهی بهره خواهند برد.

نکته جالب این است که گویا گوشی‌های اندرویدی هم حاضر شده‌اند تا سوار قطار «حاشیه تیزها» شوند و ما مطمئن نیستیم که چه حسی نسبت به این قضیه داریم. البته که ما بخاطر کپی اندروید از گوشی آیفون ناراحت نیستیم. ویژگی‌ها و ایده‌های موثر همیشه می‌توانند بین پلتفرم‌های مختلف به اشتراک گذاشته شوند و ما هم از این قضیه استقبال می‌کنیم.

اما نکته عجیب جایی است که شرکت اپل دست به تغییراتی می‌زند که لزوما باعث بهتر شدن گوشی‌های اندرویدی نمی‌شود اما سازندگان، کورکورانه دنباله رو Apple می‌شوند. در اینجا مثال‌هایی آورده‌ایم تا بهتر متوجه این موضوع شوید.

حذف ورودی هدفون: حدود پنج سال است که اپل، ورودی 3.5 میلی متری صدا را از محصولات خود حذف کرده است. همانطور که می‌دانید بقیه گوشی‌های هوشمند هم همین روند را در پیش گرفته‌اند. اکنون به ندرت می‌توان گوشی هوشمندی پیدا کرد که از پورت AUX پشتیبانی می‌کند.

اسکنر تشخیص چهره: این تکنولوژی اولین بار در گوشی آیفون X معرفی شد. سپس بعضی از سازندگان گوشی اندرویدی از این فناوری تقلید کردند که باعث ظهور گوشی‌هایی با ناچ‌های بزرگ و زمخت بالای صفحه نمایش شد. حقیقت این است که اسکنر اثر انگشت راه حل معقول‌تری است. هواوی حتی پا را فراتر گذاشت و از هردو فناوری تشخیص اثر انگشت و چهره به صورت همزمان در گوشی Mate 20 استفاده کرد. در حالی که مشخص بود یکی از آن‌ها غیر ضروری و اضافی است.

قیمت گذاری: قیمت بالا و سرسام آور برای پرچمداران، یکی از ویژگی‌های بارز محصولات اپل است و اکنون می‌توانیم تاثیر این سیاست در قیمت گذاری سایر رقبا، به خصوص سامسونگ را مشاهده کنیم. کسی چه می‌داند. شاید اگر هرگز گوشی آیفون ایکس عرضه نمی‌شد، اکنون شاهد گلکسی اس 21 اولترا 800 دلاری بودیم …

اندروید و تب طراحی حاشیه تیز: ممنون اپل!

گوشی آیفون

حقیقت امر این است که اپل تماما مقصر نیست. کسی گوگل را مجبور نکرد که پورت هدفون را از سری پیکسل حذف کند؛ کسی هواوی را به سمت اسکنر سه بعدی هل نداد و هیچکس سامسونگ را بخاطر قیمت گذاری بالاتر تشویق نکرد. اما به نظر می‌رسد هر کاری که شرکت Apple انجام می‌دهد به دو صورت برداشت می‌شود:

  1. یک چالش برای سازندگان اندرویدی
  2. یک فرصت برای سازندگان اندرویدی

اگرچه این سناریوها در بیشتر مواقع اتفاق می‌افتد، اما درست این است که بعضی از این تغییرها در انحصار اپل باقی بماند و لزومی به تقلید نیست. تغییر حاشیه گوشی از منحنی به تیز هم از این دست موارد به شمار می‌رود. Apple مدتهاست که در حال آماده شدن برای حرکت به سمت طراحی تخت یا Flat است. تبلت‌های این شرکت مدتها پیش به طراحی حاشیه تیز رو آوردند و بیشتر کامپیوترهای اپل هم در همین سبک و سیاق تولید می‌شوند. اما مشکل این است که با وجود ظاهر زیبا و جدید، حاشیه‌ی تخت گوشی، به خصوص گوشی‌های بزرگ می‌توان مشکلات زیادی را در نگه داشتن آن‌ها به وجود بیاورد.

اگر سعی در نگه داشتن گوشی آیفون 12 پرو مکس یا حتی مدل کوچکتر iPhone 12 کرده باشید، قطعا می‌دانید که چه با چه تجربه نا راحتی مواجه هستید. حاشیه منحنی باعث می‌شود تا حس تعادل و راحتی، حتی در  گوشی‌های بزرگ احساس شود.

گذشته از این مورد همین حالا هم می‌توان گوشی‌های هوشمند زیادی را دید که از طراحی آیفون 12 الهام گرفته‌اند. اولین نمونه مربوط به هواوی و مدل Nova 8 SE می‌شود که در کمتر از یک ماه پس از معرفی گوشی آیفون 12 راهی بازار شد. با این که این گوشی به صورت انحصاری برای چین عرضه شد، اما نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که نوا 8 اس ای اولین گوشی اندرویدی الهام گرفته از اپل بود.

گوشی آیفون

اما آخرین پرچمدار شرکت موتورولا با نام موتو اج 20 به صورت انحصاری در چین عرضه نشد. موتورولا از مدل مختلف رونمایی کرد که 20 پرو نقش پرچمدار را برعهده داشت؛  20 لایت به عنوان یک گوشی میان رده معرفی شد و اج 20 هم در حد وسط این دو مدل قرار می‌گرفت.

در بین این سه مدل Edge 20 به دلیل الهام گیری از محصولات اپل در طراحی، مورد توجه قرار گرفت. لازم به ذکر است که این گوشی با وجود حاشیه تخت، ادای دینی هم به گوشی نمادین HTC One داشت و در گوشه‌ها شکل ذوزنقه‌ای (Chamfered) هم داشت.

با این وجود هیچکدام از ویژگی‌های ذکر شده، نمی‌توانست باعث تغییر این حقیقت شود که همچنان با گوشی 6.7 اینچی طرفیم و البته نمی‌توانیم از مقایسه آن با گوشی عظیم iPhone 12 Pro Max خودداری کنیم. گوشی آیفون هم به شدت بد دست است و تقریبا غیر ممکن است که بتوان با یک دست آن را نگه داشت و از ویژگی‌های آن استفاده کرد.

در حالت ایده آل لازم است تا گوشی‌های بزرگ از طراحی منحنی در پشت و طرفین استفاده کنند. همانطور که می‌بینید اپل رویکرد اشتباهی را در پیش گرفته و در عین ناباوری، سایر شرکت‌های سازنده هم بی درنگ در حال دنبال روی Apple هستند.

آخرین مورد از تیم حاشیه تخت‌ها، گوشی جدید و زیبای شرکت Oppo است که بدون حاشیه طراحی شده و دوربین سلفی آن، زیر صفحه تعبیه شده است. این گوشی هنوز در دسترس علاقه مندان قرار نگرفته است. نکته جالب این است که Oppo پیش از این هم یک گوشی بدون انحنا عرضه کرده بود که Reno 6 نام دارد و نزدیک‌ترین طراحی به گوشی آیفون 12 را دارد.

MagSafe برای اپل و اندروید: داستان عاشقانه جدید در راه است؟

گوشی آیفون

جدا از حاشیه تخت، حالا گوشی‌های آیفون با آهن ربا بازی می‌کنند! MageSafe راه جدید اپل برای شارژ گوشی‌های هوشمندش است. حتی این شرکت باتری‌های مگ سیف را هم معرفی و عرضه کرد تا نشان دهد که در مورد این گجت جدید جدی است. حالا به نظر می‌رسد که سازندگان دیگر هم از این فناوری جدید “الهام” گرفته اند.

شرکت Realme از دنباله رو های جدید اپل به حساب می‌آید. چند روز پیش بود که ریلم از MagDart رونمایی کرد. گجتی که در واقع اولین نمونه اندرویدی از مگ سیف اپل محسوب می‌شود. مگ دارت سیستم شارژ بی سیم است که اتفاقا تا حد قابل توجهی از مگ سیف قوی تر است. ضمنا این گجت تا حدی ابعاد بزرگتری هم دارد و به همین دلیل، رلم از مدل نازکتری رونمایی کرده که به شدت شبیه MagSafe است.

البته نکته خنده دار این است که ریلم آن قدر سرگرم توسعه این محصول بوده که هنوز تلفن هوشمندی مانند آیفون 12 ندارد که بتواند از این تکنولوژی پشتیبانی کند. اما قطعا خبرهای هیجان انگیز در راه هستند.

در نهایت …

گوشی آیفون

باید بدانیم که “تاثیر” یک فرآیند یک طرفه نیست. شرکت Apple و iPhone هم بارها از سایر برندها الهام گرفته‌اند که شامل موارد سخت افزاری و نرم افزاری می‌شود:

  • ویجت ها (Widget)
  • صفحه بزرگتر
  • کنترل و مدیریت بهتر نوتیفیکیشن ها
  • برنامه طراحی و نقاشی (Library)
  • حالت شب
  • و …

همانطور که در اول مقاله اشاره شد، فرآیند الهام گیری می‌تواند در هر سمتی حرکت کند، اما تنها زمانی قابل توجیه است که باعث بهتر شدن محصول نهایی شود. طراحی حاشیه تخت موردی است که برای گوشی‌های بزرگ اندرویدی، منطقی نیست (حتی محصولات اپل). با این حال MagSafe تکنولوژی جدید و نوآورانه‌ای است که همه گیری آن بین سایر شرکت‌ها می‌تواند نکته مثبتی برای مصرف کننده به حساب بیاید.

به شخصه از حالا متقاعد شده‌ام که قرار است محصولات بیشتری با الهام از حاشیه تیز گوشی آیفون 12 ببینیم. پس امیدواریم سامسونگ، شیائومی، وان پلاس و سایر برندها کاری کنند تا از این نوع طراحی متنفر نشویم!

اما MagSafe همیشه با ورود به دنیای گوشی‌های اندروید، مورد استقبال قرار می‌گیرد. آهنربا؟ … چراکه نه!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*