فوکوس : ۱۱ تصویر بسیار زیبای ناسا از فضا

فکر نمی کنم که کسی از دیدن تصاویر نجومی حیرت زده نشود. این تصاویر چه از ستارگان گرفته شده باشند یا از خود سیاره زمین، نیرویی در تصویربرداری از فضا وجود دارد که باعث می شود انسان به یکباره احساس کند در برابر چنین عظمتی بسیار کوچک است و درعین حال خود را جزئی از آن نیروی بسیار قدرتمند بببیند. در فکوس امروز شما را به دیدن ۱۱ تصویر زیبای فضایی که توسط سازمان فضایی منتشر شده است دعوت می کنیم.با گجت نیوز همراه باشید.

 ایسلند از فضا

f2af2f49a27e4a0397496ca4572a1a63

ایسلند با دارا بودن ارتفاعات شیب دار، دریاچه های عمیق و آتشفشان هایی  که گدازه به اطراف پرت می کنند، کشور زیبایی است. اما اگر تا بحال صرفا نمای این کشور را از زمین مشاهده کرده بودید بدانید که از فضا زیباتر هم هست. فضاپیمای Earth Observing System  ناسا به نام Terra  این تصویر را دقیقا به موقع و به هنگام صاف بودن آسمان ایسلند در تاریخ ۱۵ آوریل ۲۰۱۵ از این کشور تهیه کرده است.

 تصویربرداری اشعه ایکس از بقایای ابرنواختر

ابرنواختر در واقع ستاره درحال انفجاری است  که مقادیر عظیمی از نور، گاز و تشعشع را از خود ساطع می سازد  و این مواد را که در فاصله ای به اندازه چندین سال نوری از زمین قرار دارند، می توان از طریق تلسکوپ های بسیار قدرتمند مشاهده نمود. بقایای رادیواکتیوی ابرنواختری که در تصویر مشاهده اش می کنید با استفاده از تصویر برداری اشعه ایکس در تاریخ ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۴ توسطChandra Observatory  ناسا گرفته شده است.

شراره های خورشیدی

 از فاصله ای که ما روی زمین کوچک و آبی رنگمان  به خورشید نگاه می کنیم، خورشید به نظر یک توده نوری روشن و داغ می رسد. نور خورشید موجب حیات حیوانات و گیاهان روی زمین می شود و جهان ما را روشن می سازد. اما واقعیت آنست که خورشید کره ای ناآرام و پرسروصدا از مواد شیمیایی  انفجاری و فعل و انفعلالات هسته ای است (و تمام حرارت و نور زندگی بخش آن نیز حاصل همین فعالیت هاست). خورشید غالبا تشعشعاتی را از خود منتشر می سازد  که انفجارهای عظیم انرژی  نامیده می شوند و پروتون ها را در فضا منتشر می سازند.  گفته می شود این انفجارهای عظیم بر ماهواره ها اثر منفی گذاشته و خطرات بزرگی را نیز متوجه فضانوردان می کنند. تشعشعات خورشیدی خاصی که در این عکس مشاهده می کنید توسطSolar Dynamics Observatory  ناسا در تاریخ ۱۶ دسامبر ۲۰۱۴ گرفته شده است. اینکه پدیده ای به این  ناآرامی و خطرناکی  درعین حال زیباست از تناقض های جالب به شمار می رود.

تولد یک ستاره

 کیهان سرشار از ستارگان بی شمار است و  تمامی این ستارگان در ابتدا اشیای ستاره ای جوان (YSO) بوده اند. عکسی که مشاهده می کنید توسط تلسکوپ محبوبNASA/ESA  یعنی هابل در تاریخ ۲ مارچ ۲۰۱۵ گرفته شده است و مراحل اولیه زندگی ستاره V1331 Cyg را نشان می دهد. ستاره یادشده همچنان به عنوان یک YSO طبقه بندی می شود اما به زودی همانند خورشید وارد چرخه اصلی خود خواهد شد.

تنوع کهکشانی

 کهکشان ها در نوع خود پدیده های جالبی هستند، به این معنا که شامل میلیون ها یا شاید میلیاردها ستاره، ابرهای عظیم گاز و سیاره های بی شماری می شوند که درخشندگی تمامی شان با فاصله چندین سال نوری به چشم ما می رسد. اما اگر زاویه دید خود را اندکی وسیع تر کنید کهکشان ها را در هیئت خوشه های درخشانی از نورستارگان چند رنگ مشاهده خواهید کرد. عکسی که در اینجا ملاحظه می کنید و توسط هابل گرفته شده است زیباییNGC 7715  را نشان می دهد (و نیز بازوی کهکشان همراهش به نام NGC 7714 هم در عکس مشخص است). نوری که در عکس گرفته شده است بیش از ۱۰۰ میلیون سال قدمت دارد.

نگاهی دیگر به ستون های آفرینش

  ستون های آفرینش، ابری عظیم از ستارگان، گاز و سایر موادیست که خوشه ستارگان جوان حرارت  فراوانی را به آنها وارد می سازد و یکی از زیباترین اجسام آسمانی کیهان به شمار می رود. یکی از اولین عکس هایی که از ابر یادشده گرفته شد، ستون هایی عظیم و گازی را نشان می داد که خوشه ستاره ای را کاملا در خود پوشانده است. اما سال ۲۰۱۵ تلسکوپ هابل عکسی را که ملاحظه می کنید با استفاده از دوربینی قدرتمند گرفته که توانست به درون غبار رادیواکتیو حاجب نفوذ کند و نور ستارگان پشت غبار را نیز در برابر چشمان ما قرار بدهد.

تصویری پانوراما از کهکشان آندرومدا

 آندرومدا نزدیک ترین همسایه کهکشانی به راه شیری، یعنی کهکشانی که زمین در آن واقع شده می باشد. هرچند که هیچ انسانی نمی تواند حضور فیزیکی در آندرومدا را تجربه کند (و چنین امکانی نیز هرگز محقق نمی شود مگر اینکه سفر با سرعت نور امکان پذیر شده یا کرم چاله ها کشف شوند)، اما حداقل می توان تصویر میلیاردها ستاره یا حداقل نور آنها را از فاصله ۲.۴۵ میلیون سال نوری تماشا کرد. تلسکوپ هابل تصویر ستایش برانگیزی را که مشاهده می کنید در تاریخ ۹ ژانویه ۲۰۱۵ گرفته است.

کسوف

 در عهد قدیم  که مردم ماهیت  کسوف یا چرایی رخ دادنش را نمی شناختند، به هنگام مشاهده چنین پدیده ای وحشت زده می شدند ، اما امروزه کسوف های جالبی روی می دهد که مردم برای دیدنشان سرودست می شکنند. عکسی که ملاحظه می کنید توسط ماهواره Proba-2 متعلق به ESA از لحظه پوشانده شدن خورشید توسط ماه طی کسوفی اخیر بر فراز اروپا در ۲۰ می ۲۰۱۵ گرفته شده است.

ماه

ماه نیز همانند خورشید به گونه ای است که اگر منظره آنرا صرفا از زمین تماشا کنید متوجه ماهیتش نخواهید شد، مخصوصا وقتی عکس هایی همانند تصویر حاضر را ببینید که در اوج ماه کامل طی چرخه قمری خود  توسط مدارگرد Lunar Reconnaissance Orbiter  ناسا در تاریخ ۹ دسامبر ۲۰۱۴ گرفته شده است. عکس مذکور که جزئیات در آن به خوبی قابل رویت می باشد، سطح  خاکستری و پر از چاله چوله قمر زمین را با وضوح بالا پیش چشمان ما قرار می دهد.

طوفان در مشتری

مشتری که بزرگترین جرم در منظومه شمسی به حساب می آید سیاره ای بسیار عظیم الجثه است. می توان بیش از ۱۳۲۱ زمین را در مشتری جای داد و این سیاره دارای ۱۶ قمر نیز می باشد (البته اقماری که ما می شناسیم). اما احتمالا جالب ترین ویژگی این غول گازی را باید طوفان عظیمش دانست که به شکل نقطه قرمز رنگی در حال گردش روی سطحش دیده می شود. تصویری که مشاهده می کنید گوشه کوچکی از ابرهای گازی پیچ و تاب دار زیبا و پر جنب و جوش طوفان مشتری است.

طوفان هایی بر فراز آمریکای جنوبی

 گاهی وقت ها هنگام نگریستن به عکس هایی از اجسام فضایی عظیم الجثه از گوشه گوشه جهان یادمان می رود که خود زمین نیز شگفتی های خاص خود را دارد، اما سومین جرم آسمانی  که با فاصله از خورشید در منظومه شمسی قرار گرفته است  متفاوت، پیچیده و زیباست. عکسی که مشاهده می کنید توسط فضانوردی در ایستگاه بین المللی فضایی در تاریخ ۵ آگوست ۲۰۱۴ گرفته شده است و طوفان های گسترده ای را بر فراز بورنئو در اندونزی نشان می دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. خیلی زیباست :Woodstock:

  2. سلام خیلی ممنون

    واقعا به قدرت خدای عزیز و مهربان پی میبریم