پرینتر های سه بعدی حالا پوست انسان را هم چاپ می کنند !

به نظر می رسد که فناوری چاپ ۳ بعدی در حال ایجاد تغییراتی انقلابی در تمام زمینه هاست.کمپانی فرانسوی L’Oreal که یکی از شرکت های معروف در زمینه تولید لوازم آرایشی و بهداشتی است به تازگی با همکاری کمپانی Organovo که در زمینه پرینت سه بعدی بافت های انسانی فعالیت می کند ، اقدام به تولید پوست اپیدرم طبیعی انسان و پرینت سه بعدی آن کرده است.

روپوست یا اِپیدرم ( Epidermis ) به همراه لایه‌شاخی٬ لایهٔ بیرونی پوست است که همراه با درم تشکیل پوست بدن را می‌دهند.اپیدرم دارای بافت اپیتلیوم سنگفرشی مطبق است.اپیدرم مرزبندی اصلی در سطح بدن است و آن‌‌را در برابر محیط ایمن می کند. سلولهای اصلی اپیدرم کراتینوسیتها هستند. در انسان، نازک‌ترین لایه اپیدرم در پلک ها (۰/۱ میلی متر) و ضخیم‌ترین آن در کف دستها و پاها (۱/۵ میلیمتر) است.از نظر رویان‌شناسی٬ اپیدرم از لایهٔ جنینی اکتودرم منشأ می‌گیرد.

گفته شده که شرکت L’Oreal از سال ۱۹۸۰ میلادی در حال کار بر روی این پروژه بوده و یک تیم ۶۰ نفره همواره در حال رشد دادن این نمونه‌ها بوده است.به طوری که سالانه میزان ۱۰۰,۰۰۰ نمونه (معادل ۵ متر مربع پوست) در آزمایشگاه موجود در شهر لیون این شرکت در حال تولید بوده است.

هم اینک این شرکت میزان بسیار کمی از نمونه‌های خود را از طریق عمل‎های جراحی پلاستیک (زیبایی) تامین می‌کند. بعد از جمع‌آوری نمونه‌ها، بافت‎های آنها خرد شده و بر روی سلول‌ها قرار می‌گیرد. سپس این نمونه‌ها در آزمایشگاه کشت داده شده و برای انجام تست آماده می‌شوند (زمانیکه اندازه‌ آنها به ۵ سانتی‌متر برسد). انجام این پروسه زمانبر بوده و مدت یک هفته برای رسیدن به این ابعاد زمان لازم است. اما می‌توان این پروسه را در مدت زمان کمتری به انجام رساند.

هم اکنون به لطف وجود پرینتر سه بعدی NovoGen شرکت Organovo، این کار به آسانی انجام می‌شود. دستگاه مورد نظر از یک جفت هد پرینتر استفاده می‌کند که یکی از آنها برای قرار‌گیری سلول انسانی بوده و دیگری به منظور قرار‌گیری هیدروژل (برای بوجود آمدن نمونه پوست در مقیاس دقیق و طبیعی پوست انسان) می‌باشد.

این پروژه هم اینک در مرحله نقشه‌کشی و بررسی آن بوده و برای تجاری شدن آن به کمی زمان نیاز است. مطمئنا شرکت  L’Oreal نیز در سود فروش این محصول سهیم بوده و در مورد نمونه‌های منحصر به فرد خود حق ثبت خود را دریافت می‌کند. در طرف دیگر، شرکت Organovo نیز حق فروش این محصول را به عنوان یک بافت زیستی داشته و عملیات تست این نمونه‌ها به منظور پیوند آنها به بافت انسانی نیز بر عهده این شرکت می‌باشد.

البته این اولین تجربه این شرکت در پرینت بافت انسانی نیست و قبلا هم با همکاری شرکت دارویی Merk اقدام به تولید بافت‌های کبد و کلیه زیستی برای بافت طبیعی انسانی کرده است (البته اولی در سال بعد به طور کامل برای استفاده آماده خواهد شد) ولی مسلما این اولین باری است که شرکتی در دنیا دست به تولید بافت زیستی انسانی برای استفاده در زمینه جراحی‌های زیبایی می‌زند.

منبع : engadget

درباره آیدا صالحی

آیدا صالحی در رشته مهندسی نرم افزار کامپیوتر تحصیل کرده و عاشق تکنولوژی و مباحث علمی است.طراحی وب سایت ، برنامه نویسی و ترجمه متون انگلیسی هم از دیگر فعالیت های او می باشد.وی به عنوان نویسنده در وب سایت گجت نیوز مشغول فعالیت است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*