آموزش انتقال برنامه از یک درایو به درایو دیگر در ویندوز 10

آموزش انتقال برنامه از یک درایو به درایو دیگر در ویندوز 10

انتقال برنامه نصب‌ شده ویندوز ، امکان‌پذیر است. در این بخش با روش‌های انتقال برنامه از یک درایو به درایو دیگر در ویندوز 10 همراهتان هستیم.

در صورتی که برنامه‌های زیادی در ویندوز 10 نصب کرده‌اید، ممکن است بخواهید به منظور بهینه‌سازی و افزایش فضای ذخیره‌سازی، تصمیم به انتقال برنامه‌ها از درایو اصلی به سایر درایوها را داشته باشید. البته امکان دارد بخواهید حافظه پیش‌فرض ذخیره‌سازی را هم تغییر دهید که خوشبختانه انجام کلیه اقدامات ذکرشده، امکان‌پذیر خواهد بود. ویندوز دارای یک ابزار داخلی بوده که به شما اجازه می‌دهد برنامه‌های مدرن را به مکان دلخواه انتقال دهید. در ادامه شما را با روش انتقال برنامه از یک درایو ویندوز به درایو دیگر، آشنا خواهیم کرد.

روش انتقال برنامه‌ها به درایو دیگر در ویندوز 10

فرایند انجام کار بستگی به نوع برنامه‌ای دارد که تصمیم به انتقال آن را داشته باشید. در ابتدا سراغ آموزش مربوط به برنامه‌های مایکروسافت استور (Microsoft Store) خواهیم رفت و در ادامه شما را با روش انتقال برنامه‌های شخص ثالث آشنا خواهیم کرد.

انتقال برنامه‌های ویندوز 10 به درایو دیگر

این روش فقط برای انتقال برنامه‌هایی که از مایکروسافت استور نصب کرده‌اید، کاربرد دارد.

انتقال برنامه‌های ویندوز 10 به درایو دیگر - 1

1: کلیدهای Windows Key + I را به منظور باز کردن تنظیمات، فشار دهید.

2: در ادامه روی برنامه‌ها (Apps) کلیک کنید. شما باید وارد صفحه مربوط به Apps & Features شوید. در این بخش شما یک لیست از برنامه‌های نصب شده روی سیستم را مشاهده خواهید کرد.

3: شما باید در لیست مربوطه به دنبال برنامه موردنظرتان باشید.

4: گزینه انتقال (Move) را انتخاب کنید.

5: در ادامه باید درایو جدید را انتخاب کنید.

6: مجددا روی گزینه Move کلیک کنید.

شما می‌توانید فرایند ذکرشده را به منظور جابه‌جایی مجدد برنامه به یک درایو دیگر، تکرار کنید. در صورتی که گزینه انتقال (Move) با رنگ خاکستری نمایش داده شود، بدین معنا است که ویندوز 10 توانایی انتقال آن را ندارد. در صورتی که به جای Move با گزینه Modify مواجه شدید، بهتر است بدانید برنامه موردنظر یک برنامه سنتی بوده و امکان جابه‌جایی آن با روش ذکرشده وجود ندارد.

روش انتقال برنامه‌های دسکتاپ به درایو دیگر

مایکروسافت انتقال مکان فایل برنامه‌های نصب شده را توصیه نمی‌کند؛ انجام این کار می‌تواند موجب ایجاد مشکلاتی شود که عدم اجرا شدن یا از دست رفتن اطلاعات، فقط بخشی از مشکلات احتمالی خواهد بود. شما می‌توانید برنامه را حذف کرده و نصب مجدد را در درایو موردنظرتان، انجام دهید.

در صورتی که می‌خواهید عملیات ذکرشده را انجام دهید، بهتر است یک نقطه بازیابی ویندوز 10 را ایجاد کرده و در صورت خرابی احتمالی، امکان بازگشت وجود داشته باشد. توصیه می‌شود از برنامه‌ای با نام Steam Mover استفاده کنید؛ این اپلیکیشن در ابتدا برای انتقال بازی‌های Steam میان درایوها طراحی شده بود، اما در حقیقت روی کلیه برنامه‌ها کارایی دارد.

روش انتقال برنامه‌های دسکتاپ به درایو دیگر - 1

توجه داشته باشید که درایو موردنظرتان باید با فرمت NTFS باشد و در غیر این صورت، امکان انجام عملیات وجود نخواهد داشت. برای بررسی این موضوع، فرایند زیر را دنبال کنید:

1: کلیدهای ترکیبی Windows Key + E را برای باز کردن This PC فشار دهید.

2: در ادامه باید روی یک درایو، راست کلیک کرده و گزینه Properties را انتخاب کنید.

3: وارد فایل سیستم (System File) شوید تا بتوانید فرمت درایو را تشخیص دهید.

هنگامی که از فرمت فایل اطمینان حاصل کردید، می‌توانید از Steam Mover برای انتقال برنامه‌ها از یک درایو به درایو دیگر استفاده کنید:

روش انتقال برنامه‌های دسکتاپ به درایو دیگر - 2

1: شما باید Steam Mover را باز کنید.

2: در کنار فولدر Steams Apps Common Folder، باید روی نماد سه نقطه کلیک کنید تا بدین ترتیب مسیر پوشه حاوی برنامه را در درایو، مشخص کنید.

3: در کنار فولدر جایگزین، کافی است روی آیکون سه نقطه کلیک کنید تا امکان انتخاب مسیر درایو و پوشه موردنظرتان برای انتقال برنامه، فراهم شود.

4: برنامه‌ای که می‌خواهید منتقل کنید را از لیست انتخاب کنید. شما می‌توانید چندین برنامه را به صورت همزمان و تنها با فشار دادن کلید کنترل (CTRL) برای انتقال، انتخاب کنید.

5: هنگامی که آماده انتقال شدید، کافی است روی نماد پیکان موجود در سمت راست قسمت پایین کلیک کنید. در ادامه پنجره صدور فرمان (Command Prompt) به منظور پردازش انتقال، بازگشایی خواهد شد.

6: پس از پایان عملیات، مسیر فولدر جدید را در کنار برنامه مشاهده خواهید کرد.

روش تغییر مسیر نصب پیش‌فرض برنامه‌ها در ویندوز 10

در صورتی که فقط می‌خواهید مکان پیش‌فرض نصب برنامه‌ها در ویندوز 10 را تغییر دهید، باید بدانید که روش انجام کار بسیار ساده است. در صورتی که از ویندوز 8 یا نسخه‌های قدیمی‌تر از آن استفاده می‌کنید، نیازمند برنامه شخص ثالث خواهید بود.

تغییر آدرس نصب پیش‌فرض برنامه‌ها در ویندوز 10

تغییر آدرس نصب پیش‌فرض برنامه‌ها در ویندوز 10 - 1

1: کلیدهای ترکیبی Windows Key + I را به منظور بازگشایی تنظیمات فشار دهید.

2: در ادامه روی سیستم (System) کلیک کرده و حافظه ذخیره‌سازی (Storage) را از منوی سمت چپ انتخاب کنید.

3: در قسمت پایین تنظیمات ذخیره‌سازی بیشتر، روی تغییر محل ذخیره محتوای جدید کلیک کنید.

4: به منظور تغییر درایو پیش‌فرض برای برنامه‌های جدید لازم است از اپلیکیشن‌های جدید استفاده کنید.

همچنین متوجه خواهید شد که این صفحه به شما اجازه می‌دهد مکان پیش‌فرض مواردی همانند اسناد، موسیقی و تصاویر را تغییر دهید.

تغییر آدرس نصب پیش‌فرض برنامه‌ها در ویندوز 8 و نسخه‌های گذشته

مایکروسافت تغییر مسیر پیش‌فرض نصب برنامه‌ها را توصیه نمی‌کند و همانطور که گفته شد، انجام این کار می‌تواند موجب بروز مشکلات متعدد در برنامه‌های موجود و برخی از ویژگی‌های ویندوز شود، اما در صورتی که تصمیم به انجام کار گرفته‌اید، بهتر است یک نقطه بازیابی برای ویندوز ایجاد کنید. بیشتر برنامه‌ها به شما اجازه می‌دهند هنگام نصب، مسیر را هم تعیین کنید. در صورتی که تصمیم به تغییر مسیر پیش‌فرض نصب برنامه‌ها گرفته‌اید، باید از برنامه Install Dir Changer استفاده کنید. شما می‌توانید این برنامه را از SourceForge دانلود کرده و سپس اجرا کنید:

تغییر آدرس نصب پیش‌فرض برنامه‌ها در ویندوز 8 و نسخه‌های گذشته - 1

1: شما باید روی فعال کردن ویرایش (Enable Editing) کلیک کنید تا زمانی که پنجره User Account Control بازگشایی شد، بتوانید روی Yes کلیک کنید.

2: شما می‌توانید مسیر متفاوتی را برای برنامه‌های 64 بیت و 32 بیت تعیین کنید. در ادامه و به منظور تنظیم مسیر پیش‌فرض نصب، کافی است روی سه نقطه کلیک کرده و به مسیر پوشه موردنظر بروید.

3: پس از انتخاب مسیر جدید، روی اعمال تغییرات (Apply Changes) کلیک کنید. هم اکنون برنامه‌های جدیدی که نصب می‌کنید به صورت پیش‌فرض در مسیر پوشه تعیین‌شده قرار خواهد گرفت.

جمع‌بندی

هم اکنون با روش‌های انتقال برنامه از یک درایو به درایو دیگر، آشنا شده‌اید و حتی می‌دانید که چگونه باید مسیر پیش‌فرض نصب برنامه‌ها را تعیین کنید. شما می‌توانید فضای درایوها را هم آزادسازی کنید، اما به خاطر داشته باشید که هنگام استفاده از برنامه‌های شخص ثالث، لازم است کلیه اقدامات احتیاطی همانند تهیه بکاپ و نقطه بازگشت را انجام دهید.