گزارش نگران کننده سازمان ملل درباره تغییرات اقلیمی؛ فرصت زیادی باقی نمانده است

هیئت بین دولتی تغییرات اقلیمی سازمان ملل (IPCC) در گزارشی نگران کننده اعلام کرده است که فرصت زیادی برای جلوگیری از یک فاجعه جهانی و نابودی بشریت باقی نمانده است.

در گزارش جدید منتشر شده توسط هیئت بین دولتی تغییرات اقلیمی سازمان ملل به وضعیت تکان دهنده زمین اشاره شده است. بر اساس این گزارش فرصت زیادی برای کاهش تغییرات اقلیمی، گرمایش جهانی و جلوگیری از سیل‌ها، قحطی‌ها و آتش‌سوزی‌های خانمان سوز باقی نمانده است.

این هیئت بین دولتی اعلام کرد که فعالیت‌های انسانی سبب انتشار گاز‌های گلخانه‌ای و افزایش ۱.۱ درجه‌ای دمای کره زمین از سال ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ شده است. همچنین بر اساس یافته‌های جدید در طی ۲۰ سال آینده نیز دمای جهان افزایشی ۱.۵ درجه‌ای یا بیشتر را تجربه خواهد کرد.

تغییرات اقلیمی

البته این اعداد شاید خیلی زیاد به نظر نرسند، ولی افزایش دما می‌تواند تاثیر شدیدی بر عوامل متعدد حیات در کره زمین داشته باشد. افزایش ۱.۵ درجه‌ای دما می‌تواند باعث موج‌های گرمای بیشتر، طولانی شدن فصل‌های گرم و کوتاه شدن فصل‌های سرد شود.

افزایش ۲ درجه‌ای دمای زمین نیز زمینه ساز نابودی کشاورزی و به خطر افتادن سلامتی انسان‌ها شود. بیلان آبی برعکس خواهد شد و شاهد باران‌های سنگین‌تر و سیل در برخی مناطق و دوره‌های طولانی مدت خشکی در برخی مناطق دیگر خواهیم بود. سطح آب دریا‌ها نیز بالا خواهد آمد و احتمال رخ دادن یک سیل شدید در هر صد سال به پدیده‌ای سالیانه تبدیل خواهد شد.

این گزارش ششمین ارزیابی IPCC درباره تغییرات اقلیمی است که توسط ۲۳۴ فرد مختلف از ۶۶ کشور نوشته شده است و در مورد آینده هشدار‌ها و راهکار‌هایی را ارائه می‌دهد.

تغییرات اقلیمی

هیئت بین دولتی تغییرات اقلیمی بخشی از سازمان ملل است که در سال ۱۹۸۸ فعالیت خود را اغاز کرد و رسالتش نیز راهنمایی کردن و مشاوره دادن به سیاست مداران سرتاسر دنیا درباره نحوه تغییر شرایط اقلیمی و عوامل تاثیر گذار بر آن است.

اما این بار گزارش منتشر شده هشدار دهنده‌تر از نمونه‌های قبلی است و در آن به صراحت اعلام شده است که فاجعه کنونی به دلیل فعالیت‌های انسان است و در برخی موارد نیز راه برگشتی وجود ندارد. عوامل اصلی تاثیر گذار در ایجاد شدن شرایط فعلی را می‌توان افزایش دمای سریع‌تر از انتظار زمین و انتشار بی‌سابقه گاز‌های گلخانه‌ای دانست.

IPCC بر این باور است که حتی اگر همین امروز نیز برای حل مشکل تغییرات اقلیمی اقدام کنیم، باز احتمالا شاهد افزایش ۱.۵ درجه‌ای دما خواهیم بود. هدف از توافق آب و هوایی پاریس جلوگیری از افزایش بیش از ۱.۵ درجه‌ای دمای زمین اعلام شده بود؛ زیرا افزایش بیش از این میزان می‌تواند باعث شود که بسیاری از فجایع کم سابقه کنونی به اتفاقی عادی بدل شوند.

تغییرات اقلیمی

همچنین در ادامه این گزارش آمده است که : «بسیاری از تغییرات اقلیمی مشاهده شده، اگر نگوییم در چند صد هزار سال اخیر، حداقل در چند هزار سال اخیر بی سابقه بوده‌اند و برخی از این تغییرات – همانند افزایش سطح آب دریا‌ها – تا صدها یا هزاران سال آینده غیر قابل بازگشت هستند.»

هرچند اگر تا حد زیادی جلوی انتشار کربن دی اکسید و سایر گاز‌های گلخانه‌ای گرفته شود، می‌توان تغییرات اقلیمی را محدود کرد. با این حال حدود دو تا سه دهه طول خواهد کشید تا دمای زمین به ثبات برسد.