بهترین بازی های شهرسازی

بهترین بازی های شهرسازی که باید تجربه کنید

اگر به آثار استراتژی و مدیریت شهری علاقه‌مند هستید، در ادامه می‌توانید با تعدادی از بهترین بازی های شهرسازی تاریخ آشنایی پیدا کنید.

در این مقاله به معرفی بهترین بازی های شهرسازی پرداخته‌ایم؛ آثار استراتژیکی که به شما اجازه می‌دهند تا دنیای خودتان را خلق کرده و آن را مدیریت کنید.

زندگی در شهر آسان نیست، شما معمولا با شلوغی، جمعیت، ترافیک و مشکلات بزرگی رو به رو هستید. اما اگر از کسانی هستید که می‌خواهند «شهر ایده آل» خودشان را طراحی کنند، این رویا را می‌توانید در دنیای بازی‌ها به حقیقت تبدیل کنید.

بهترین بازی های شهرسازی که باید تجربه کنید

بازی‌سازان خوشبختانه کار را برای شما آسان کرده‌اند و حالا راه‌های زیادی وجود دارد تا دنیای مورد علاقه‌ی خودتان را بسازید. چرا باید در خیابان‌های واقعی قدم گذاشت، وقتی که می‌توانید خیابان‌های خودتان را طراحی کنید؟ در ادامه می‌توانید با تعدادی از بهترین بازی های شهرسازی تاریخ آشنا شوید، عناوینی که آزادی بالایی به بازیکنان می‌دهند و راضی کننده خواهند بود.

بازی‌های شبیه‌ساز از دهه‌ هشتاد و نود میلادی تاکنون، پیشرفت چشمگیری داشته‌اند و در زیرژانرهای مختلفی عرضه می‌شوند. یکی از این زیرژانرها، شهرسازی است که طرفداران متعددی دارد و اجازه می‌دهد تا خلاقیت‌های خودتان را به رخ بکشید. بعضی از این آثار، شما را به دوره‌های تاریخی مشهور می‌برند و بعضی دیگر، یک دنیای آخرالزمانی یا مدرن را ارائه می‌دهند که با توجه به سلیقه‌ی شخصی، می‌توانید به سراغ هر کدام‌شان بروید.

– بازی Cities XL

بهترین بازی های شهرسازی

  • سال انتشار: 2009
  • امتیاز متاکریتیک: 69

«سیتیز ایکس ال» برای بلندپروازی‌هایی که داشت، سزاوار حضور در این لیست است. در ظاهر، با یک بازی‌ شهرسازی معمولی رو به رو هستیم اما بخش آنلاین آن را نمی‌توان نادیده گرفت. این بازی به شما اجازه می‌داد تا با بازیکنان دیگر تعامل داشته باشید. هر شهر متعلق به یک بازیکن بود و آن‌ها می‌توانستند با یکدیگر به تجارت بپردازند. این ایده‌ها باعث شد تا بازی چیزی فراتر از یک اثر شهرسازی باشد و با یک شبیه‌سازِ جهان رو به رو شویم.

متاسفانه بخش آنلاین بازی Cities XL پس از چند ماه تعطیل شد و ایده‌ی یک «بازی آنلاین چندنفره گسترده پیرامون شهرسازی» به تاریخ پیوست. اما این بازی از زمان خود جلوتر بود و فرمول عناوینی همچون سیم‌سیتی را بهبود بخشید. سیتیز ایکس ال تنها برای رایانه‌های شخصی در دسترس قرار دارد.

– بازی Valhalla Hills

بهترین بازی های شهرسازی

  • سال انتشار: 2015
  • امتیاز متاکریتیک: 69

اگر می‌خواهید توجه یک خدای اساطیری اسکاندیناوی را جلب کرده و جایگاه خود را در والهالا پیدا کنید، باید به سراغ این بازی بروید. در «تپه‌های والهالا» که مشخصا با الهام از سری بازی‌های ستلرز (Settlers) ساخته شده، باید مناطق مختلفی را بسازید تا اودین (Odin) شما را بپذیرد. اگر به دنبال اثری هستید که چالش کمتری داشته باشد، ما این بازی را به شما توصیه می‌کنیم.

سبک بصری کارتونی و رنگارنگ بازی و عدم تمرکز آن بر روی مبارزه کمک کرده تا انجام اثر برای افراد آماتور نیز مناسب باشد. هدف اصلی شما این است که با جمع آوری منابع، امپراطوری خودتان را گسترش دهید و البته در این مسیر، با هیولاهایی نیز رو به رو خواهید شد. بازی Valhalla Hills را علاوه بر رایانه‌های شخصی، بر روی پلی استیشن 4 نیز می‌توانید پیدا کنید.

– بازی SimCity 4

بهترین بازی های شهرسازی

  • سال انتشار: 2003
  • امتیاز متاکریتیک: 84

این مجموعه‌ی شهرسازی مشهور در دهه 80 میلادی متولد شد و به سرعت طرفداران زیادی پیدا کرد. قسمت چهارم در سال 2003 وارد بازار شد و توانست موفق ظاهر شود. توسعه‌ی این نسخه نیز بر عهده استودیوی ماکسیس (Maxis) بوده و اگرچه قدیمی به نظر می‌رسد اما باید بدانید که هنوز هم جذابیت‌های خود را حفظ کرده است.

در این سری بازی، می‌توانید یک تکه زمین را گرفته و سپس در آن به ساخت و ساز بپردازید و یک شهر بزرگ درست کنید. شهرهای شما باید دارای مناطق تجاری، مسکونی و کارخانه‌‌ای باشد، همچنین شرایط برای رفت و آمد مردم نیز فراهم شود. علاوه بر این‌ها، چرخه شب و روز هم در این نسخه معرفی شد که جذابیت بازی را دوچندان کرده بود. «سیم سیتی 4» پس از سیم سیتی 64، دومین قسمت از این مجموعه است که از موتور سه بعدی برای پردازش استفاده می‌کند و این کار را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد. این بازی را بر روی رایانه‌های شخصی می‌توانید تجربه کنید.

– بازی Urban Empire

بهترین بازی های شهرسازی

  • سال انتشار: 2017
  • امتیاز متاکریتیک: 62

«امپراطوری شهری» یک اثز شهرسازی است که رویکرد متفاوتی نسبت به این زیرژانر دارد. به جای تمرکز بر روی عناصر ساخت و ساز، در این بازی باید تمدن‌تان را بواسطه‌ی دیپلماسی گسترش دهید. در هنگام تجربه کردن امپراطوری شهری، احتمالا بیشتر زمان شما صرف رقابت برای بدست آوردن رأی مردم و جلب رضایت آن‌ها می‌شود.

شما باید با افراد مختلف ارتباط برقرار کنید و حتی گاهی برای منافع شخصی، بعضی از روابط خود را به پایان برسانید. اما این تمام ماجرا نیست، بازیکنان باید برای بهبود کیفیت زندگی مردم خود تلاش کنند. بازی Urban Empire برای طرفداران عناوین استراتژی کلاسیک و پیچیده مناسب نیست اما اگر بخواهید، می‌تواند چالش برانگیز هم باشد. این بازی را تنها بر روی رایانه‌های شخصی می‌توانید پیدا کنید.

– بازی Frostpunk

بهترین بازی های شهرسازی

  • سال انتشار: 2018
  • امتیاز متاکریتیک: 84

داستان بازی «فراست پانک» در یک جهان موازی و در سال 1886 اتفاق می‌افتد، در دوره‌ای که آتشفشان کراکاتوآ و کوه تامبورا فوران کرده‌اند، نور خورشید دیگر کیفیت سابق را ندارد و همه فاکتورها دست به دست یکدیگر داده‌اند تا یک زمستان آتشفشانی (Volcanic Winter) رخ دهد. در پی این اتفاق، میلیونها نفر کشته می‌شوند و تنها افراد کمی جان سالم به در می‌برند. وظیفه‌ی ‌شما این است که به بقای تعدادی از این بازماندگان کمک کنید و اجازه ندهید که شهرتان و ساکنانش به دست فراموشی سپرده شوند.

در این بازی باید مشکلات زیادی را حل کنید و برای گرم کردن ساکنان، تصمیمات سختی بگیرید. در مقایسه با دیگر عناوین این فهرست، فراست پانک داستانی‌تر است و به مضامین سیاه و بزرگسالانه‌ای می‌پردازد. این بازی، واقعیت‌های تلخ آخرالزمان را به خوبی نشان می‌دهد و می‌تواند یک تجربه فراموش نشدنی برای بازی‌دوستان باشد؛ حتی آن‌هایی که به ژانر شهرسازی علاقه‌ای ندارند. بازی Frostpunk برای رایانه‌های شخصی، ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 منتشر شده است.

– بازی Surviving Mars

بهترین بازی های شهرسازی

  • سال انتشار: 2018
  • امتیاز متاکریتیک: 76

اگر به ایده‌ی کلونی‌های فضایی علاقه‌مند هستید، بازی «زنده ماندن در مریخ» تمامی خواسته‌های شما را برآورده می‌کند. ماجراجویی‌های شما در سیاره‌ی مریخ آغاز می‌شود؛ سیاره‌ای که در ابتدا یک زمین بیابانی غیرقابل زندگی کردن است. شما با ابزاری که در اختیار دارید، باید این سیاره را قابل سکونت کنید اما کشمکش‌های زیادی را تجربه خواهید کرد.

باید با عناصر مختلفی مبارزه کنید، از اتمسفر کشنده‌ی سیاره تا کمبود اکسیژن و زمین‌هایی که حاصل‌خیز نیستند. پس از اینکه یک محیط قابل زندگی طراحی کردید، می‌توانید انسان‌ها را به کلونی خود بیاوید و در ادامه، بقای آن‌ها را تضمین کنید؛ کاری که باید بدانید به هیچ وجه آسان نیست. بازی Surviving Mars برای پلی استیشن 4، رایانه‌های شخصی و ایکس باکس وان در دسترس قرار دارد.

– بازی Aven Colony

بهترین بازی های شهرسازی

  • سال انتشار: 2017
  • امتیاز متاکریتیک: 77

در «اِیون کلونی»، انسان‌ها وارد یک سیاره‌ی بیگانه شده‌اند و می‌خواهند کلونی خودشان را تأسیس کنند اما این دنیای تازه با شما مهربان نخواهد بود. از بیماری‌های ناشناخته‌ی فضایی تا شرایط آب و هوایی شدید و موجودات فضایی بی‌رحم، هر گوشه‌ی این سیاره قصد نابود کردن بازیکنان را دارد.

مطابق معمول، باید امنیت شهروندان خود را تامین کنید؛ از معدن‌ها، مواد معدنی استخراج نمایید، بیمارستان بسازید و نظم را بر روی کلونی خود حاکم کنید. زمانی که شهر کوچک شما به ثبات رسید، می‌توانید اهداف بزرگ‌تری داشته باشید، همانند ماموریت‌های بزرگ نظامی و ماموریت‌های اکتشاف. بازی Aven Colony برای پلتفرم‌های ایکس باکس وان، پلی استیشن و رایانه‌های شخصی در دسترس قرار دارد.

– بازی Cities: Skylines

بهترین بازی های شهرسازی

  • سال انتشار: 2015
  • امتیاز متاکریتیک: 85

یکی دیگر از مجموعه‌های محبوب و موفق شبیه‌ساز و شهرسازی که در یک دهه اخیر توانسته مخاطبان زیادی به دست بیاورد و از نظر تجاری هم موفق باشد.

«شهرها: خطوط چشم‌انداز» اگر چه فضای جدی‌ و نسبتا پیچیده‌ای دارد اما سرگرم کننده است و انجام آن را توصیه می‌کنیم. برای اینکه در این بازی به موفقیت برسید، باید شهری بسازید که فاکتورهای واقع گرایانه هم در آن دخیل هستند، برای مثال باید به آلودگی هوا، میزان استخدام ادارات و مسائل مالی شهر هم توجه داشته باشید. بازی Cities: Skylines برای پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، رایانه‌های شخصی و نینتندو سوییچ منتشر شده است.

– بازی The Settlers 7: Paths to a Kingdom

بهترین بازی های شهرسازی

  • سال انتشار: 2010
  • امتیاز متاکریتیک: 79

بالاتر به سری «ستلرز» اشاره کردیم، یکی از مجموعه‌های مشهور سبک استراتژی بی‌درنگ که تاریخ را با عناصر شهرسازی ترکیب کرده است. ستلرز نسخه‌های درخشان زیادی دارد اما قسمت هفتم از هر نظر فوق‌العاده‌ است.

ماجراها در قرون وسطی اتفاق می‌افتد و نوآوری‌های زیادی در گیم پلی اثر دیده می‌شود. شما به عنوان یک رهبر یا حزب، باید شهر کوچک خود را گسترش داده و آن را به یک امپراطوری بزرگ تبدیل کنید. برای انجام این کار، به سربازان زیادی نیاز دارید و باید در جنگ‌های بزرگی شرکت نمایید. این بازی عناصر زیادی دارد که در بازی‌های شهرسازی دیگر وجود ندارند. بازی The Settlers 7 تنها برای رایانه‌های شخصی انتشار یافته است.

– بازی Banished

بهترین بازی های شهرسازی

  • سال انتشار: 2014
  • امتیاز متاکریتیک: 73

«تبعید شده» نیز رویکرد تازه‌ای نسبت به فرمول‌های شهرسازی دارد و همانند ستلرز، شما را به قرون وسطی می‌برد؛ جایی که در نقش تعدادی انسان مطرود، باید یک روستای کوچک بسازید که در نهایت به یک شهر بزرگ تبدیل می‌شود.

این بازی را در سبک بقاء نیز می‌توانیم قرار دهیم و نیروی اصلی شما یعنی مردم شهر، به مرور زمان پیر می‌شوند یا بیماری‌های مختلفی می‌گیرند. مدیریت این مسائل اگرچه سخت است اما لذت زیادی برای بازیکن به همراه دارد. بازی Banished را فقط بر روی رایانه‌های شخصی می‌توانید پیدا کنید.

– بازی Planetbase

بهترین بازی های شهرسازی

  • سال انتشار: 2015
  • امتیاز متاکریتیک: 70

یک بازی فضایی دیگر که در آن باید ساخت و ساز کنید، منابع خود را مدیریت نمایید و رضایت شهروندان را بدست بیاورید. چیزی که «پلنت بیس» را از رقبا متمایز می‌کند، تنوع سیاره‌های آن است.

پلنت بیس اجازه می‌دهد تا در چهار سیاره مختلف به بازی کردن بپردازید که هر کدام‌شان، فضا و چالش‌های متفاوتی برای شما دارند. برای مثال در سیاره‌ی یخ‌زده، آب و هوا اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند و در سیاره‌ی طوفان، همان طور که از نام‌اش مشخص است، باید با طوفان‌های شدیدی دست و پنجه نرم کنید. بازی Planetbase برای رایانه‌های شخصی، پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان منتشر شده است.

– بازی Anno 2070

بهترین بازی های شهرسازی

  • سال انتشار: 2011
  • امتیاز متاکریتیک: 83

کمتر اثری به اندازه‌ی «آنو 2070» اعتیادآور است و هر چه قدر هم بیشتر بازی کنید، نتیجه‌ی تلاش‌های خود را بیشتر خواهید داد. ماجراها در آینده‌ی نزدیک رخ می‌دهد، جایی که کره زمین در آستانه‌ی نابودی قرار گرفته و حالا باید تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا بشریت به حیات ادامه دهد.

از مدیریت اقتصاد تا جنگ با حزب‌های دیگر، بازی Anno 2070 می‌تواند برای علاقه‌مندان به عناوین استراتژی پیچیده، یک گزینه‌ی مناسب باشد؛ شما حتی می‌توانید یک شهر در زیر آب بسازید! این بازی برای رایانه‌های شخصی در دسترس قرار دارد.

– بازی Tropico 6

بهترین بازی های شهرسازی

  • سال انتشار: 2019
  • امتیاز متاکریتیک: 78

مجموعه «تروپیکو» در مقایسه با آثار فوق، کمی آسان‌تر است، چرا که فضای طنزی دارد و خودش را جدی نمی‌گیرد. البته گیم‌پلی به اندازه‌ی کافی عمیق است تا شما را برای ساعت‌ها سرگرم کند.

بازیکنان نقش یک رئیس جمهور را بر عهده دارند و باید شهر را از نظر ایدئولوژی سیاسی، تفکرات، نیازهای غذایی، سلامتی و حتی روحی مدیریت کنند. شما برای حفظ قدرت، باید هر کاری که می‌توانید را انجام دهید، از تقلب در انتخابات تا رشوه‌ دادن به مقامات و حتی استفاده از نیروهای نظامی برای سرکوب آشوب‌گران. بازی Tropico 6 برای پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، رایانه‌های شخصی و نینتندو سوییچ منتشر شده است.

– بازی Caesar III

بهترین بازی های شهرسازی

  • سال انتشار: 1998
  • امتیاز متاکریتیک: ندارد

استودیوی ایمپرشنز گیمز (Impressions Games) سابقه‌ای طولانی در ژانر شهرسازی دارد و بسیاری از آثار مشهور این سبک را تولید کرده، از جمله «سزار 3» که شما را در نقش این شخصیت تاریخی قرار می‌دهد تا شهر رومی خود را مدیریت کنید.

گرافیک این بازی اگرچه بسیاری قدیمی به نظر می‌رسد و جذابیت سابق را ندارد اما گیم‌پلی آن به اندازه‌ی کافی باکیفیت است تا حتی نسل جدید را راضی کند. از نوآوری‌های این عنوان، می‌توانیم به تاثیرگذاری ساخته‌ها اشاره کنیم، برای مثال هر ساختمانی که می‌سازید، بر روی ساختمان‌های دیگر و وضعیت کلی شهر تاثیر دارد. بازی Caesar III فقط برای رایانه‌های شخصی منتشر شده است.

کدام یک از عناوین فهرست بهترین بازی های شهرسازی را تجربه کرده‌اید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.