ایده های ایلان ماسک

نگاهی به جذاب‌ترین ایده های ایلان ماسک برای آینده‌ای متفاوت

ایلان ماسک با طرح‌های خاص و جنجالی‌اش شناخته می‌شود. امروز می‌خواهیم نگاهی به جذاب‌ترین و جاه‌طلبانه‌ترین ایده های ایلان ماسک برای شکل دادن به آینده‌ای متفاوت داشته باشیم.

اگر بگوییم که ایلان ماسک نسبت به بقیه افراد با دید متفاوتی به دنیا نگاه می‌کند، حق مطلب را ادا نکرده‌ایم. این کارآفرین زاده آفریقای جنوبی یکی از تاثیرگذار‌ترین افراد قرن ۲۱ است و تاثیر ایده های نابش بر دنیای فناوری قابل انکار نیست.

اما علیرغم دستاورد‌های بزرگی که تاکنون داشته است، ماسک نمی‌خواهد متوقف شود و در سال‌های آینده برنامه‌های حتی بزرگتری برای جهان دارد. با گجت نیوز همراه باشید تا نگاهی به 5 مورد از جذاب‌ترین ایده های ایلان ماسک داشته باشیم.

ایده های جاه‌طلبانه ایلان ماسک

جذاب‌ترین ایده ایلان ماسک: زندگی روی مریخ

ایده های ایلان ماسک

در زمان نوشتن این مقاله، هنوز هیچ انسانی نتوانسته است پایش را روی مریخ بگذارد، ولی ماسک می‌خواهد که به زودی شرایط را تغییر دهد. وی در سال 2020 از طریق وبکستی در برلین اعلام کرد که تا حد زیادی اطمینان دارد که تا شش سال بعد انسان‌ها روی این سیاره قدم خواهند گذاشت.

مدیرعامل اسپیس ایکس همچنین اعلام کرد که اگر شرایط به خوبی پیش برود، حتی ممکن است این اتفاق در سال ۲۰۲۴ بیفتد. اسپیس ایکس کار توسعه یک راکت برای انتقال انسان‌ها به مریخ را آغاز کرده است، این در حالی است که ما به تازگی توانسته‌ایم با استفاده از ربات‌ها به کاوش در این سیاره بپردازیم.

انسان‌ها دهه‌ها است که به امکان زندگی در مریخ می‌اندیشند. هرچند که زندگی در مریخ با قدم نهادن روی آن تفاوت بسیار زیادی دارد. چرخه شب و روز مریخ به زمین شباهت دارد (۲۴ ساعت و ۳۷ دقیقه)، ولی سطح آن به حدی سخت است که احتمالا مجبور شوید در پاد‌های اختصاصی زندگی کنید. همچنین باید یادآوری کنیم که دمای مریخ در هنگام شب به ۶۰ درجه زیر صفر می‌رسد. این دما میانگین دمای سالیانه بخش‌هایی از قطب جنوب است.

دومین ایده متفاوت ایلان ماسک: تونل ویژن

رانندگی تا محل کار هر روزه سبب وارد شدن استرس زیادی به زندگی افراد می‌شود. گویا این مسئله روی ایلان ماسک هم تاثیر گذاشته است؛ زیرا در اواخر سال ۲۰۱۶ در توییتی گفت:

ترافیک من را دیوانه کرده است. می‌خواهم یک ماشین تونلی کسل کننده بسازم و همین الان نیز کندن را شروع کرده‌ام…

البته نباید لزوما تمامی چیز‌هایی که در توییتر می‌بینید را خیلی جدی بگیرید، ولی این توییت با بقیه فرق داشت. ایلان ماسک واقعا همان روز شرکتی را با نام The Boring Company (TBC) تاسیس کرد تا بتواند راهی برای مشکل ترافیک شهر‌های آمریکا پیدا کند.

ایده های ایلان ماسک

از آن زمان TBC پروژه‌های زیادی را در رابطه با ایجاد تونل‌های پر سرعت آغاز کرده است. به عنوان مثال تونل مرکز همایش‌های لاس وگاس برای افرادی که در همایش حضور دارند، در دسترس است. ایلان ماسک مجبور شد برای تکمیل تونل خود در لاس وگاس بیش از ۴۰ میلیون دلار هزینه کند. شرکت TBC پروژه‌هایی را هم در کالیفرنیا به اتمام رسانده است؛ اما در حال حاضر برای عموم مردم قابل استفاده نیستند.

TBC قصد دارد در آینده تونل دیگری را نیز در لاس وگاس بسازد؛ اما این دفعه تمرکز خود را روی فرودگاه اصلی شهر و مراکز تفریحی قرار خواهد داد.

سومین ایده نوآورانه Elon Musk: اینترنت ماهواره‌ای استارلینک

تقریبا تمام افرادی که با اینترنت سر و کار داشته‌اند، درد قطع شدن سیگنال را چشیده‌اند. ایلان ماسک می‌‌خواهد با برنامه جدیدش این مشکل را به دست فراموشی بسپارد. گویا SpaceX تنها به فکر فرستادن انسان‌ها به مریخ نیست و می‌خواهد زندگی در کره زمین را هم بهبود ببخشد. یکی از جاه‌طلبانه‌ترین ایده های ایلان ماسک ایجاد پوشش اینترنت سراسری در تمامی نقاط کره زمین است.

ایده های ایلان ماسک

استارلینک کار خود را از سال ۲۰۱۵ آغاز کرد و از آن زمان تاکنون کاربران زیادی برای استفاده از سرویس بتا این شرکت درخواست داده‌اند. تجهیزات مورد نیاز برای دسترسی به اینترنت استارلینک ۴۹۹ دلار قیمت دارد و برای استفاده از این سرویس نیز باید ماهیانه ۹۹ دلار پرداخت کنید.

در وب‌سایت استارلینک نوشته شده که کاربران بتا می‌تواند انتظار سرعتی بین ۵۰ تا ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه را داشته باشند. میزان تاخیر زمانی (latency) این سرویس نیز چیزی بین ۲۰ تا ۴۰ میلی‌ثانیه خواهد بود. اسپیس ایکس تاکنون هزاران ماهواره را به مدار زمین فرستاده است و انتظار دارد با ادامه این روند به زودی پوششی سراسری در کره زمین ایجاد کند.

چهارمین برنامه خاص Musk: فناوری مغز

همانطور که بشر دوست دارد به کاوش در منظومه شمسی بپردازد، بررسی نحوه عملکرد بدن انسان نیز همیشه از جذابیت زیادی داشته است. تاکنون مواردی بوده که افراد تراشه‌های را زیر پوست خود قرار می‌دهند و گزینه بعدی می‌تواند مغز باشد.

ایده های ایلان ماسک

ایلان ماسک در سال ۲۰۱۶ شرکت نورالینک را تاسیس کرد. این شرکت توانسته دستگاهی را توسعه دهد که به افرادی که دچار ضایعه نخاعی شده‌اند فرصت‌های بیشتری را برای ارتباط با فناوری‌های روز دنیا بدهد. در وب‌سابت نورالینک چنین توضیحی آورده شده است:

به عنوان اولین کاربرد این تکنولوژی، ما در نظر داریم که به افرادی که از ضایعه‌های نخاعی شدید رنج می‌برند، کمک کنیم تا با استفاده از مغر خود گوشی‌های موبایل یا رایانه‌ها را کنترل کنند. در گام اول فعالیت عصبی انجام شده در بخش‌های مربوط به حرکت ذهن را ضبط می‌کنیم.

همزمان با فکر کردن کاربران به تکان دادن دست‌هایشان، ما قصد کاربر را رمزگشایی می‌کنیم و از طریق بلوتوث به کامپیوتر مورد نظر می‌فرستیم. کاربران باید در ابتدا کنترل کردن یک ماوس مجازی را یاد بگیرند.

نورالینک احتمالا فناوری خود را برای افرادی که از دیگر آسیب‌های ذهنی رنج می‌برند نیز ارائه خواهد کرد و حتی این ظرفیت را دارد که روزی افراد سالم نیز از آن استفاده کنند. در این فناوری یک جراح تراشه این شرکت را در مغز بیمار قرار می‌دهد.

این شرکت در حال حاضر چند صد میلیون دلار بودجه دریافت کرده است، ولی هنوز آزمایش‌های انسانی شروع نشده‌اند.

پنجمین ایده ایلان ماسک برای آينده: پایداری

در سال‌های اخیر نگرانی‌ها بابت تغییرات اقلیمی شدت گرفته‌اند. ایلان ماسک نیز همیشه در صحبت‌های خود از پایداری محیط زیست دفاع کرده است و می‌خواهد آینده‌ای بهتر را برای محیط زیست در بخش‌های مختلف رقم بزند.

ایده های ایلان ماسک

این روز‌ها دیگر دیدن خودرو‌های الکتریکی تسلا در خیابان چیز عجیبی نیست؛ اما ماسک به فراتر‌ از اینها می‌اندیشد. تسلا اعلام کرد که به دلیل نگرانی‌های مربوط به تغییرات اقلیمی از پذیرش بیتکوین خودداری خواهد کرد و در عوض پرداخت از طریق سایر رمز ارز‌های سازگار با محیط زیست را بررسی می‌کند.

ایلان ماسک همچنین تاکنون صد‌ها میلیون دلار برای کمک به مدیریت مشکل تغییرات اقلیمی کمک کرده است.

ایلان ماسک و ایده های جاه‌طلبانه بیشتر برای تغییر

ایده های ایلان ماسک

گاهی اوقات نمی‌توان درک کرد که ایلان ماسک چطور می‌تواند این همه پروژه نوآورانه را مدیریت کند. هرچند که در انتهای همه اینها فرد کنجکاوی را می‌بینیم که تلاش می‌کند میراث مثبتی از خود به جا بگذارد.

ایلان ماسک ظاهرا هیچ ترسی از ایده های جدید و تلاش برای رسیدن به آنها ندارد. او این موضوع را چندین بار ثابت کرده است و ما نیز مشتاقانه منتظریم تا پرژوه‌های فعلی تمام شوند و ببینیم که این نابغه فرن ۲۱ چه چیز دیگری در سر دارد.