ماشین های الکتریکی

نگاهی به بهترین ماشین های الکتریکی نمایشگاه اتومبیل مونیخ 2021

نمایشگاه اتومبیل IAA سال 2021 بالاخره در شهر مونیخ آلمان برگزار شد و شاهد معرفی تعداد زیادی از ماشین های الکتریکی بودیم.

درست خوانده‌اید؛ بعد از مدت‌ها درگیری با ویروس Covid-19 و قرنطینه‌های پی در پی، در نهایت شاهد برگزاری یک رویداد ماشینی هستیم. البته این رویداد به صورت متمرکز برگزار نشده است. نمایشگاه در نقاط متفاوت از شهر مونیخ توسعه یافته و بیشتر سازندگان ترجیح داده‌اند تا خودروهای خود را به صورت دیجیتال معرفی کنند و از ارائه نسخه فیزیکی، سر باز زده‌اند.

اگرچه این نمایشگاه به شکوه نمایشگاه فرانکفورت که در سال‌های پیش برگزار می‌شد نیست، اما با این وجود شاهد رونمایی از خودروهای الکتریکی جذابی بودیم. در ادامه مطلب به بهترین خودروهای معرفی شده، نگاهی اجمالی خواهیم انداخت.

طرح مفهومی از BMW i Vision Circular

ماشین های الکتریکی

کلمه Circular (بازیافتی) فقط یک شعار تجملاتی در این خودروی برقی نیست و به واقع شاهد یک ماشین سازگار با محیط زیست هستیم. به نظر می‌رسد محصول جدید بی ام و 100% از منابع بازیافتی ساخته شده است.

ممکن است با نگاه به تصاویر مفهومی آی ویژن فکر کنید که با بازسازی بی ام و i3 طرف هستید، اما بد نیست بدانید که این ماشین برقی سایز بزرگتری نسبت به مدل منسوخ شده i3 دارد و البته 4 صندلی هم به دارندگان هدیه می‌دهد.

ظاهرا این سری از ماشین های الکتریکی برای عرضه در سال 2040 برنامه ریزی شده‌اند و به نظر می‌رسد به این زودی ها در سطح جاده قابل رویت نخواهند بود.

طرح مفهومی Polestar Precep 

ماشین های الکتریکی

شرکت Polestar برنامه داشت تا طرح‌های مفهومی از ماشین الکتریکی Precep را در نمایشگاه اتومبیل ژنو 2020 منتشر کند، اما بعد از کنسل شدن این رویداد، دیگر شاهد عرضه تصویری از این ماشین نبودیم.

اما برای نمایشگاه IAA، شرکت خودروسازی پل استار تصمیم گرفت تا با جدیدترین محصولش پا به میدان بگذارد. اگرچه با یک طرح مفهومی طرف هستیم، اما می‌توان دیدگاه پل استار برای آینده را مشاهده کرد؛ لوکس، باوقار و تمام الکتریک. اگر این شرکت روند فعلی را حفظ کند، می‌توان پیش بینی کرد که رقابت جذابی بین Precep و آئودی e-tron GT شکل خواهد گرفت.

طرح اولیه Smart

ماشین های الکتریکی

شرکت Smart با انتشار طرح مفهومی #1 همه چیز را کوبیده و از نو ساخته است! حالا شاهد خودرویی به مراتب بزرگتر با طراحی دلنوازتری هستیم که البته حالا تحت مالکیت کمپانی خودروسازی Geely قرار دارد و مرسدس هم در راس طراحی ظاهری آن قرار دارد.

ماشین اسمارت از پلتفرم مشابه مرسدس EQA استفاده می‌کند، اما اگر فکر می‌کنید ظاهر آن هم مشابه است، سخت در اشتباهید. در واقع این ماشین، تجدید نظر و تغییر استراتژی بزرگ Smart است که با توجه به فروش پایین محصولات در سالهای اخیر، اقدامی منطقی به نظر می‌رسد.

با توجه به انتظارات، نسخه نهایی این محصول از سال 2023 در دسترس قرار خواهد گرفت. این موضوع باعث می‌شود تا حقیقی بودن کانسپت های Smart بیش از پیش هیجان انگیز باشد.

طرح مفهومی Audi Grandsphere

ماشین های الکتریکی

آئودی هر بار با معرفی ماشین های الکتریکی جدید نشان می‌دهد که زبان طراحی متفاوتی نسبت به سایر رقبای آلمانی‌اش دارد. به خصوص در زمینه تکامل طراحی که استایل لطیف‌تری نسبت به BMW با طرح‌های اغراق آمیزش دارد.

طرح مفهومی آئودی گرند اسفیر که نمایی از ماشین‌های تمام برقی A8 است، دارای کابینی لوکس و طراحی جلویی به شدت زیبا است. شاید بیراه نباشد که بگوییم طرح مفهومی این خودرو، عصاره محصولات Aston Martin را دارد. موردی که می‌تواند یکی از نقاط قوت Grandsphere تلقی شود.

می‌توان انتظار داشت که حالت ارتقا یافته این طراحی را در ادامه معرفی ماشین های الکتریکی سری A8 مشاهده کرد. گفته می‌شود سال 2025 مدل نهایی این خودرو در دسترس قرار می‌گیرد، اما مشخص است که هنوز هیچ چیز قطعی نیست؛ به خصوص زمانی که با یک طرح مفهومی طرف باشیم!

طرح مفهومی Mercedes EQG

ماشین های الکتریکی

یکی از ماشین های الکتریکی مورد علاقه ما در نمایشگاه IAA، مدل EQG مرسدس است که با قرض گرفتن واگن کلاس G یک استایل تمام برقی را به مخاطب ارائه می‌دهد. درست است که با یک طرح مفهومی طرف هستیم، اما به شدت خوشبین هستیم که محصول نهایی، کاملا مشابه طرح منتشر شده باشد.

وقتی بحث بصری به میان می‌آید، باید اشاره کنیم که G Class الکتریکی همان ظاهر بلند قامت و سرسخت خود را حفظ کرده و فقط موتور بنزین سوز را از زیر کاپوت حذف کرده است. البته قسمت جلویی ماشین هم طراحی مدرن‌تری دارد که شامل سپر نورانی و چراغ‌های کروی رباتی می‌شود تا همه متوجه شوند که با یک ماشین الکتریکی طرف هستند.

ماشین Renault Megane E-Tech

ماشین های الکتریکی

اگر ماشینی در این رویداد معرفی شده باشد که سنخیت و پتانسیل ماشین های الکتریک در آینده را به نمایش بگذارد، مگان ای تک بهترین گزینه است.

خودروی تمام الکتریک رنو، تمام ویژگی‌های مثبتی که یک ماشین برقی نیاز دارد را در پکیج خود جا داده است. در واقع با یک SUV طرف هستیم که شامل تکنولوژی‌های مبتنی بر گوگل می‌شود و البته می‌توان ادعا کرد که تا حدودی یادآور خودروی پل استار 2 است.

البته این خودرو برای رانندگی در مسافت طولانی طراحی نشده و با داشتن باتری 40 کیلووات در ساعتی یا 60kWh تنها قادر است 186 یا 292 مایل مسافت را طی کند. مگان ای تک انتخاب ایده آلی برای تردد شهری است و با قیمت رقابتی پیش بینی شده، انتظار می‌رود که به یکی از محبوب‌ترین ماشین های الکتریکی 2022 میلادی تبدیل شود.

خودرو فولکس واگن ID.5 GTX

ماشین های الکتریکی

رنگ آمیزی رنگین کمانی ID.5 به هدف نمایش فرم حقیقی این خودرو انتخاب شده است و با نگاهی اجمالی به فولکس واگن جدید می‌توان متوجه شد که با سقف کوتاه‌تری نسبت به مدل ID.4 رو به رو هستیم که حالت اسپرت‌تری به ماشین می‌دهد. سازندگان در تبلیغات ID5 از لقب “SUV کوپه” استفاده کرده‌اند که با دیدن تصاویر، منطقی به نظر می‌رسد.

این مدل از ماشین های الکتریک سری ID تمرکز بیشتری بر روی بخش عملکردی خواهد داشت و با وجود اینکه هنوز اطلاعاتی از مشخصات فنی ID5 منتشر نشده، اما گفته می‌شود که این خودرو حداقل مسافت 300 مایل را در یک بار شارژ طی می‌کند.

خودرو Mercedes EQE

ماشین های الکتریکی

در اولین رونمایی از مدل EQE شاهد مدلی تمام الکتریکی از کلاس E مرسدس بنز هستیم که یک پله پایین‌تر از مدل EQS قرار می‌گیرد. این مدل کابینی کوتاه‌تر، جمع و جورتر و ظریف‌تری را به دارندگان ارائه می‌دهد.

جزئیات زیادی در مورد این خودرو وجود دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. تولید EQE از میانه 2022 آغاز می‌شود و احتمالا تا 2023 میلادی در سطح جاده‌های آمریکا و اروپا، قابل مشاهده خواهد بود.

این خودروی لوکس از باتری 91kWh استفاده می‌کند و به موتور 215 کیلو واتی مجهز شده است که 288 اسب بخار را در اختیار راننده قرار می‌دهد. ضمن اینکه در هر بار شارژ قادر است تا مسافت 410 مایل را طی کند. یک مدل 4Matic از نوع 2 دیفرانسیل AWD از این خودرو هم در نظر گرفته شده است.

طرح مفهومی Cupra UrbanRebel

ماشین های الکتریکی

این خودروی مسابقه‌ای کوچک، نمایی از یک ماشین تمام الکتریک سرعتی است! صندلی‌ها و کمربند مسابقه‌ای، چرخ‌های ضخیم و تاحدی نامتعارف در کنار طراحی اسپورت و اغراق آمیز مواردی هستند که تا به امروز در هیچ ماشین برقی دیگری مشاهده نشده است.

با توجه به اینکه آینده صنعت خودروسازی به سوی الکتریکی شدن پیش می‌رود، خودروی کوپرا دامنه‌ای را پوشش می‌دهد که پیش از این، مورد توجه قرار نگرفته بود. این ماشین فقط ظاهر زیبایی ندارد؛ بلکه سریع هم هست. موتور کوپرا UrbanRebel حدود 335 اسب بخار تولید می‌کند و 0 تا 100 آن در 3.2 ثانیه میسر می‌شود.

البته باید اشاره کنیم که فعلا فقط با یک طرح اولیه طرف هستیم و کوپرا جدید، پیش نمایشی از محصول آینده این شرکت است که در سال 2025 میلادی روانه بازار می‌شود.

خودرو BMW iX5 Hydrogen

ماشین های الکتریکی

مهم‌ترین نکته در مورد اسم این خودرو است که درون خود عبارت “هیدروژن” را جا داده است. بی ام و آی ایکس 5 یک FCEV (خودرو بر پایه سوخت سلولی) است که بر خلاف خودروهای برقی روتین به اتصال برقی نیاز ندارد و از سوخت هیدروژنی استفاده می‌کند.

استفاده از هیدروژن توسط تعدادی از کمپانی‌های خودروسازی مورد حمایت قرار گرفته است. تویوتا نسل دوم از خودروهای Mirai خود را اوایل سال جاری میلادی در بریتانیا به فروش رساند که بر پایه سوخت سلولی طراحی شده بودند. هرچند این نوآوری هنوز جای کار دارد و فعلا به صورت محدود مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با این وجود از نظر ما، با سرمایه گذاری بلند مدت FCEV ها گزینه منطقی تری برای آینده صنعت خودرو سازی هستند و مثل همیشه شرکت بی ام و به این حقیقت واقف است.

خودرو Hyundai Robotaxi

ماشین های الکتریکی

بله درست حدس زدید؛ این خودرو یک مدل از Ioniq 5 است. با این تفاوت که در واقع نیست! به هیوندا روبو تاکسی سلام کنید. یک خودروی سطح چهار تمام خودکار که بدون نیاز به راننده طراحی شده است.

سازندگان اعلام کرده‌اند که این خودرو با نمایش سنسور بالایی‌اش، قابلیت رانندگی خودکارش را جشن می‌گیرد (اشاره به چراغ آژیری بالایی). همانطور که در تصاویر مشخص است، این ماشین دارای یک چراغ آبی در بالای سقف و انواع سنسور نورانی در پشت و اطراف خود است.

با وجود قوانین سفت و سخت جاده‌ای، می‌توان پیش بینی کرد که این خودرو به این زودی ها راه به جاده نخواهد برد، با این حال به نظر می‌رسد هیوندا هم در حال پشتیبانی از آینده ماشین‌های بدون راننده است تا این بازار جذاب را در دست بگیرد.

نمونه اولیه Renault 5 EV

ماشین های الکتریکی

درست است که این خودرو پیش از این معرفی شده بود، اما نمی‌شد به نمونه اولیه رنو 5 الکتریکی اشاره نکرد. ظاهر این ماشین هر فرد 30 ساله ای را غرق خاطرات شیرین جوانی می‌کند و حس نوستالژی را به بیننده می‌دهد.

بر اساس انتظارات ما، این ماشین موفقیت بزرگی را بدست خواهد آورد که با نگاهی به رقبای آن، مانند Honda e کاملا مشخص است. این خودرو با داشتن ظاهری کلاسیک که با دنیای مدرن، تطابق پیدا کرده و با تکنولوژی‌های جدید آپدیت شده، می‌تواند عاشقان ماشین های الکتریکی را راضی نگه دارد.

خودرو Mercedes EQB

ماشین های الکتریکی

مدل EQB شاید به اندازه کانسپت EQG تجملاتی و دهن پرکن نباشد، اما شرکت مرسدس با نمایش این دو مدل در کنار هم سعی کرده تا به همگان ثابت کند که چه برنامه کاملی برای آینده خودروهای برقی دارد.

مدل ای کیو بی یک SUV جمع و جور است که حتی می‌تواند به سومین ردیف صندلی هم مجهز شود. پس این خودرو به نوعی برای خانواده های پر جمعیت که طرفدار ماشین های الکتریکی هم هستند ایده آل است.

EQB با یک باتری 67kWh به صورت پیش فرض عرضه می‌شود و مشخص است که چندان ظرفیت رانندگی دوربرد ندارد. البته سازندگان ادعا کرده‌اند که یک مدل با باتری بزرگتر در آینده معرفی خواهد شد تا بتوانید در مسافرت‌های طولانی هم روی EQB حساب باز کنید.

خودرو فولکس واگن ID Life

ماشین های الکتریکی

فولکس واگن ID Life که فعلا نام رسمی ندارد، یکی از مهم‌ترین محصولات این شرکت آلمانی به شمار می‌رود. این خودرو در آینده به مدل ID2 (یا شاید ID1) تمام الکتریکی تبدیل خواهد شد و نقش SUV کراس اوور کوچک‌تر نسبت به مدل‌های بزرگ ID4، ID3 و مدل پیشروی ID5 را در خانواده WV ایفا خواهد کرد.

شاسی‌های خوابیده و ارتفاع کم (که احتمالا در مدل تولیدی حذف خواهد شد) چراغ‌های جلویی دیجیتال ظاهری خاص به این خودرو داده است و البته سقف شیبدار خودرو هم احتمالا موردی است که از این پس، بیشتر در سری ID به چشم خواهد خورد.

اما مشخص است که تا سال 2025 تغییرات زیادی را در طراحی و جزئیات ID Life شاهد خواهیم بود. باید منتظر ماند و دید که چه مواردی از طرح فعلی حفظ می‌شود.