فناوری های نوین دیجیتال

مدیرعامل ایرانسل: مزایای فناوری های نوین دیجیتال را به مردم هدیه بدهیم

مدیرعامل ایرانسل در پنجمین کنفرانس مهندسی مخابرات ایران (ICCE 2021) گفت باید مزایای فناوری های نوین دیجیتال را به مردم هدیه بدهیم.

پنجمین کنفرانس مهندسی مخابرات ایران (ICCE 2021) با حمایت ایرانسل طی روزهای 24 و 25 شهریور 1400 در دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شاهرود به شکل آنلاین برگزار شد. در همین راستا صبح روز پنجشنبه 25 شهریور ماه 1400 دکتر بیژن عباسی آرند، مدیرعامل ایرانسل با حضور آنلاین در این کنفرانس به سخنرانی پرداخت.

مدیرعامل ایرانسل در میان گفته‌های خود به مهم‌ترین کاربردهای فناوری‌های نوظهور و پیش‌بینی رشد استفاده از آنها تا سال ۲۰۲۵ میلادی اشاره داشت. وی در این سخنرانی با عنوان «لمس دنیایی هوشمند با فناوری‌های نوین» به فناوری‌های نوظهور رباتیک، نسل پنجم تلفن همراه، رایانش ابری، کلان‌داده، اینترنت اشیا و نیز هوش مصنوعی اشاره کرد.

عباسی آرند در ادامه گفته‌های خود به برخی آمار ارائه شده توسط مراکز پژوهشی در خصوص روند رشد استفاده از هر یک از فناوری‌های نوین و نیز کاربردهای مهم آنها اشاره کرد و گفت آموزش، سرگرمی، صنعت گردشگری و نیز هنر و موزه‌ها از مهم‌ترین کاربردهای تلفیق دو فناوری واقعیت افزوده و واقعیت مجازی (واقعیت ترکیبی یا Mixed Reality) محسوب می‌شوند. وی افزود پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2025 حدود ۳۳۷ میلیون نفر در جهان کاربر این فناوری باشند و ۱۰ درصد از شرکت‌ها نیز از این فناوری در فرایندهای خود استفاده کنند.

مدیرعامل ایرانسل در بخش دیگری از سخنان خود از کاربردهای مهم فناوری رباتیک به ربات‌های پرستار، اسکلت‌های رباتیک برای کمک به توان‌یابان، ربات‌های همراه و ربات‌های ویژه امور روزمره خانگی اشاره کرد و گفت:

بر اساس پیش‌بینی‌ها، تا سال ۲۰۲۵، تعداد دستگاه‌های هوشمند خانگی به ۲۰ میلیارد دستگاه خواهد رسید و ۱۴ درصد خانواده‌ها در سراسر جهان، یک ربات خانگی هوشمند خواهند داشت. به طور میانگین، ۱۰ ربات پرستار در آسایشگاه‌های سالمندان در کشورهای G8 فعال خواهد بود و ربات‌های صنعتی، شانه به شانه نیروی انسانی فعال خواهند بود، به شکلی که به ازای هر ۱۰هزار کارگر، ۱۰۳ ربات فعال خواهند بود.

عباسی آرند اظهار کرد با ترکیب فناوری‌های رایانش ابری و هوش مصنوعی انتظار می‌رود 100 درصد شرکت‌ها در جهان به استفاده از خدمات رایانش ابری روی آورند، ۸۵ درصد از نرم افزارهای تجاری بر بستر ابری قرار گیرند و ۹۷ درصد شرکت‌های بزرگ از هوش مصنوعی در فروش، عملیات یا فرایندهای مدیریتی خود استفاده کنند. وی تاکید کرد ترکیب سه فناوری ارتباطات همراه، رایانش ابری و هوش مصنوعی می‌تواند موتور محرکه جامعه هوشمند باشد.

مدیرعامل اپراتور ایرانسل در بخش دیگری از گفته‌های خود بیان کرد:

پیش‌بینی شده که نرخ استفاده از دستیارهای هوشمند به ۹۰ درصد افزایش یابد، ۴۷۰ میلیون اسپیکر هوشمند در حال استفاده باشد و ۶.۲ میلیارد نفر در سراسر جهان، به اینترنت دسترسی داشته باشند و به این ترتیب، افراد با استفاده از دستیارهای هوشمند شخصی دیجیتال، دیگر نیازی به جست‌وجو (search) در اینترنت ندارند و با استفاده از فناوری‌های تشخیص حرکات چهره و تشخیص صدا، «تعامل بدون کلیک» با محیط اطراف رقم خواهد خورد و این امر، با تولید حجم زیادی از داده در اطراف شخص، می‌تواند شبکه شخصی او را شکل دهد.

ارائه مزایای فناوری های نوین دیجیتال به مردم

عباسی‎ آرند افزود در حوزه فناوری اینترنت اشیا با پیشرفت فناوری‌های خودروهای هوشمند و متصل حدود 15 درصد خودروهای جهان از این فناوری بهره خواهند برد و ۲۰ درصد شرکت‌های بزرگ از رایانش کوانتومی برای تحلیل داده‌های تولید شده به استفاده از فناوری CV2X روی خواهند آورد. همچنین در حوزه کلان داده نیز حجم داده‌ای که طبق ارتباط انسان با محیط اطرافش تولید می‌شود به ۱۸۰ زتابایت افزایش پیدا می‌کند و شرکت‌ها نیز می‌توانند از 86 درصد از داده‌هایی که به تولید می‌رسانند به شکل بهینه استفاده کنند. با استفاده از هوش مصنوعی، افراد قادرند با دقت ۹۵ درصدی با سایر زبان‌ها سخن بگویند و ارتباطی بدون مرز داشته باشند. همچنین نیاز ارتباطی افراد کم‌شنوا و کم‌بینا که نیازمند خدمات خاص هستند نیز برطرف خواهد شد.

مدیرعامل ایرانسل در بخش دیگری از سخنان خود به پیش‌بینی تسریع در راه‌اندازی گسترده فناوری نسل پنجم تلفن همراه اشاره کرد و گفت اتصال انبوه و تاخیر کم از مهم‌ترین ویژگی‌های این فناوری محسوب می‌شوند و همچنین پخش زنده تصاویر با سرعت بالا، پزشکی از راه دور، خودروهای هوشمند و خودران و ارتباط خودرو با خودرو (IoV) و شهر هوشمند نیز مهم‌ترین کاربست‌های آن به‌شمار می‌روند. وی افزود پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۵، تعداد ۶.۵ میلیون ایستگاه 5G در جهان نصب و راه‌اندازی شود و ۲.۸ میلیارد کاربر نیز از این خدمات در سراسر جهان استفاده کنند. همچنین حدود ۵۸ درصد از مردم دنیا در مناطقی با پوشش کامل نسل پنجم اینترنت زندگی خواهند کرد.

عباسی‎ آرند در پایان سخنان خود تاکید کرد دنیای هوشمند با استفاده از فناوری‌هایی چون 5G، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و دیگر فناوری‌های نوظهور، فرصت‌ها و تجربه‌های جدیدی را برای تمام افراد در سراسر جهان فراهم خواهد ساخت. از این رو باید همه با هم بتوانیم مزایای فناوری های نوین دیجیتال را به تمام مردم ارائه دهیم.

حل چالش‌های شهرها با استفاده از فناوری

دکتر سید ستار هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این کنفرانس به مؤلفه‌های شهر هوشمند اشاره کرد و مهم‌ترین اهداف شهر هوشمند را رفاه شهروندان و بهبود کیفیت زندگی، توجه به رشد اقتصادی و مقابله با چالش‌های موجود در شهرها با استفاده از فناوری برشمرد. وی افزود سهم بازار جهانی شهر هوشمند طی سال‌های گذشته حرکت رو به رشدی را تجربه کرده و از این رو پیش‌بینی می‌شود که سهم این بازار تا سال ۲۰۲۵، به عددی بیش از ۲.۵ تریلیون دلار افزایش پیدا کند.

پروفسور حلیم یانیکومروقلو، استاد دانشگاه کارلتون کانادا نیز در این کنفرانس به تاریخچه شکل‌گیری شبکه‌های ارتباطی اشاره و جدیدترین روندهای فناوری ارتباطات همراه در جهان را تشریح کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*