اتومبیل های خودران و شهرهای هوشمند

اتومبیل های خودران و شهرهای هوشمند؛ آینده صنعت خودروسازی چگونه است؟

گاهی اوقات اخبار مرتبط با اتومبیل های خودران و شهرهای هوشمند زیاد است و گاهی کم. با این وجود چه آینده‌ای را باید برای صنعت خودرو متصور شد؟

اتومبیل های خودران یکی از مورد بحث‌ترین مسائل در رسانه‌ها و در میان علاقه‌مندان به خودرو است. و در حالی که بسیاری معتقدند هنوز این فناوری به بلوغ کافی نرسیده و تا زمانی که با خیال راحت روی صندلی عقب ماشین بنشینیم، چشم‌هایمان را ببندیم از فناوری خودران لذت ببریم فاصله زیادی باقی مانده است.

فناوری‌های مربوط به خودرو خودران طی سالیان اخیر به سرعت پیشرفت کرده است و اکنون در نقطه‌ای قرار داریم که می‌توانیم نگاه واقع‌بینانه‌ای به آینده صنعت خودروسازی و بازار اتومبیل داشته باشیم. ما می‌توانیم تصور کنیم که با خودروهای خودران و شهرهای هوشمند، جهان چگونه خواهد بود.

آیا اتومبیل های خودران نزدیک‌تر از آن چیزی هستند که تصور می‌کنیم؟

ما شاهد تجربیات موفقی با آزمایش خودروهای بدون راننده حتی در جاده‌های عمومی بوده‌ایم. علاوه بر این شاهد پیشرفت‌های سریعی در زمینه‌های مختلف مرتبط با پیشرفت فناوری رانندگی خودران بوده‌ایم. به خصوص هوش مصنوعی که در قرن ۲۱ منفجر شده است و نقش اساسی را در این میان ایفا می‌کند.

بعید نیست پیشرفت و تحولات جدید در حوزه هوش مصنوعی باعث تسریع کردن پیشرفت بازار اتومبیل های خودران شود؛ زیرا هر دو این زمینه‌ها با یکدیگر مرتبط هستند.

بسیاری از شرکت‌های خودروسازی گام‌های رو به جلویی را در این زمینه برداشته‌اند. کمپانی تسلا که متعهد به حفظ محیط زیست نیز هست، مشهورترین نامی است که می‌توانیم در این صنعت بشنویم. این شرکت آمریکایی می‌خواهد اتومبیل‌های تماماً خودران خودش را از طریق یک سرویس اشتراکی در اختیار عموم بگذارد.

اتومبیل های خودران و شهرهای هوشمند

اما علی‌رغم محبوبیت تسلا، این شرکت تنها گروهی نیست که به دنبال ساخت خودروهای بدون راننده است. Waymo و Baidu نیز دو مثال خوب دیگر در این مورد هستند.

هوش مصنوعی و فناوری رانندگی خودران؛ چالش‌هایی که پیش رو داریم

علی‌رغم پیشرفت‌هایی که در همین مدت زمان کم به دست آمده، هنوز هم هوش مصنوعی جای کار زیادی دارد. احتمالاً مدت زمان زیادی نیاز است تا تمام مشکلات برطرف شوند. به طور مثال توسعه‌دهندگان اتومبیل های خودران هنوز نیاز دارند دقت سنسورهایشان و سیستم‌های هوش مصنوعی خود را بالاتر ببرند تا امنیت سرنشینان تضمین شود.

بیشتر بخوانید:

سیستم کاملا خودران تسلا کره ماه را به عنوان چراغ زرد تشخیص داد + ویدیو

گرچه روی کاغذ امکان پشتیبانی از زیرساخت خودروهای خودران با سیستم‌های فعلی وجود دارد، اما مسئولان شهرسازی باید فعالیت‌های بیشتری را انجام دهند تا زمینه برای فعالیت این اتومبیل‌ها هموارتر شود.

شهرهای هوشمند چگونه به عادی‌سازی ماشین‌های بدون راننده کمک می‌کنند؟

شهرهای هوشمند با ایده‌ها و فناوری‌هایی در ارتباط هستند که می‌تواند کره زمین را نجات دهد. و طبیعتاً اگر خودروهای بدون راننده به یک موضوع عادی تبدیل شوند، شهرهای هوشمند نقش اساسی در این جریان خواهند داشت. شهرها باید اطمینان حاصل کنند که در جاده‌ها هرج و مرج به وجود نمی‌آید، به خصوص زمانی که افراد بیشتری به طرف استفاده از خودروهای بدون راننده می‌روند. هرچند باز هم باید گفت که این اتفاق زمان می‌برد و ما باید آزمایش‌های بیشتری را انجام دهیم تا مطمئن شویم همه چیز آنطور که باید پیش می‌رود.

اتومبیل های خودران و شهرهای هوشمند

در حوزه شهرسازی با ادغام چند المان می‌توان جاده را برای فعالیت اتومبیل های خودران هموارتر کرد. چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، علائم جاده ای و دیگر المان‌های کنترل ترافیکی می‌توانند اطلاعات مختلف را به صورت الکترونیکی به نمایش بگذارند و آن را برای وسایل نقلیه خودران به نمایش بگذارند. با انجام این کار جاده‌ها سازمان‌یافته‌تر خواهند شد و وسایل نقلیه خودران نیز راحت‌تر در جاده‌ها حرکت خواهند کرد. اما در عین حال ممکن است شاهد محدودیت‌های بیشتری برای افرادی باشیم که خودشان به شکل دستی در شهر رانندگی کنند. بنابراین برنامه‌ریزان شهری باید اطمینان پیدا کنند که جاده‌ها هم برای رانندگی دستی و هم خودران هیچ مشکلی نداشته باشد.

از هم اکنون آزمایش‌ها شروع شده و باید دید که به کجا خواهیم رسید. به طور مثال یک طرح مفهومی هلندی به نام Smart Highway یا بزرگراه هوشمند با علامت‌گذاری از طریق نور به دنبال یک راه حل دائمی بود. اما این ایده خیلی زود بعد از تست جاده‌ای شکست خورد.

دیگر سازمان‌ها نیز مشغول آزمایش این طرح مفهومی با روش‌های دقیق‌تری هستند. وزارت حمل و نقل ایالات متحده می‌گوید احتمالاً اتومبیل های خودران با درجه‌های خودران متفاوتی وارد بازار شوند. یک سطح، اتومبیل‌های خودرانی است که هم اکنون در بازار وجود دارد. اما آخرین سطح یک اتوماسیون کامل است که خودرو از ابتدا تا انتها به راننده نیاز نخواهد داشت. بی‌شک عابران پیاده نیز نقش مهمی در توسعه شهرهای هوشمند برای حضور وسایل نقلیه خودران در خیابان‌ها دارند. کمپانی‌های سازنده می‌توانند الگوهای ترافیکی عابران پیاده را زیر نظر بگیرند و به سیستم‌های خود آن را انتقال دهند.

اتومبیل های خودران و شهرهای هوشمند

آزمایش‌های این‌چنینی در سطوح مختلف با موفقیت انجام شده است. به طور مثال آمستردام هلند از لامپ‌های خیابانی استفاده می‌کند که با توجه به الگوی حرکتی عابران پیاده به صورت خودکار تنظیم می‌شود.

خودروهای بدون راننده به دنبال آینده‌ای روشن

با توجه به نیاز صنعت خودرو به بازنگری در ایده‌ها، اتومبیل های خودران چشم‌انداز هیجان انگیزی دارند. با این حال شهرها نیز نیاز دارند خودشان را با زندگی جدید ما وفق دهند.

ما باید منتظر بمانیم و اطلاعاتی که از تولیدکنندگان منتشر می‌شود را دنبال کنیم. اگر خوش شانس باشیم، احتمالاً در طول عمر خود می‌توانیم طعم سوار شدن و داشتن یک اتومبیل کاملاً خودران را بچشیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*